Klacht indienen tegen VZW

webjo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Klacht indienen tegen VZW

#1 , 21 jan 2020 13:44

Bij een VZW waar ik deel uitmaakte van de Raad van Beheer/Bestuur heeft men mij gevraagd ontslag te nemen. Ik had 2 functies binnen die Raad van Beheer/Bestuur. Ik heb laten weten dat ik één van beide functies wou neerleggen maar dat ik zeker géén ontslag nam uit de Raad van Beheer/Bestuur.
Op de Algemene Vergadering heeft men beslist dat ik geen deel meer uitmaak van de Raad van Beheer/Bestuur ondanks het feit dat dit niet geagendeerd stond. Er stond enkel "Wijzigingen Raad van Bestuur", zonder vermelding wie ontslag nam. Er was ook geen oproep voor nieuwe kandidaten.
Door omstandigheden kon ik jammer genoeg niet aanwezig zijn op die Algemene Vergadering.
Nu heb ik een heel sterk vermoeden dat men mij ook geschrapt heeft als (werkend) lid. normaal moet dit ook via een beslissing van de Algemene Vergadering waar ik me moet kunnen verdedigen maar blijkbaar schrapt men me zomaar.

Bij welke rechtbank kan ik hier klacht voor indienen? Ik heb 10 jaar al mijn vrije tijd in deze vzw gestoken, ik wil dit niet zomaar laten passeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12770

#2 , 21 jan 2020 14:21

Klacht indienen voor wat? En wat hoopt u te bereiken?

webjo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2020 17:00

Dat de nieuwe Raad van Beheer noch de procedures in de statuten, noch de wetgeving volgt inzake benoemingen en ontslagen.
En dat ze misschien door een onderzoek eens tot het besef komen dat wat ze doen niet wettelijk is.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38479

#4 , 21 jan 2020 17:25

Bevoegde rechtbank is bij mijn weten de ondernemingsrechtbank.
Is er al een publicatie geweest in het staatsblad? Zijn de jaarverslagen en rekeningen neergelegd?

Marcus Aurelius
Berichten: 3782
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2020 21:23

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

webjo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jan 2020 12:51

Bedankt Franciscus en Marcus Aurelius.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”