Eenmanszaak of commanditaire vennootschap

gnoe93
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Eenmanszaak of commanditaire vennootschap

#1 , 21 jan 2020 09:14

Ik ben van plan om voor een voormalige werkgever een opdracht gedurende meerdere maanden als zelfstandige uit te voeren (in hoofdberoep). Ik was oorspronkelijk van plan dit te doen als een eenmanszaak, maar ik heb zo pas ontdekt dat er ook een vennootschapsvorm bestaat zonder startkapitaal of notariskosten: het commanditaire vennootschap. Dit maakt het natuurlijk stukken fiscaal voordeliger (20% tot 100k als ik nu start als ik me niet vergis?).

De enige nadelen die ik kan vinden zijn:

- Kost iets meer om op te starten +- €650 t.o.v. €150
- Duurt iets langer om op te richten qua administratie (publicatie van de oprichting etc)
- Minstens 1 stille vennoot vereist (geen probleem in mijn geval)
- Jaarlijkse venootschapsbijdrage (€347,50)

Als het van mij afhangt, zou ik direct voor een commanditair vennootschap kiezen omdat het fiscaler veel voordeliger is. Klopt mijn assumptie? Of zijn er bepaalde dingen zoals extra kosten die ik over het hoofd zie?

Verder stel ik me de vraag of een boekhouder verplicht is? Ook stel ik me de vraag of het mogelijk is voor de stille vennoot om niets in te brengen? Tot zo ver ik gelezen heb is geen minimumbedrag vereist.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12770

#2 , 21 jan 2020 09:20

Met 1 opdracht voor 1 werkgever vrees ik dat u in de problemen gaat komen met schijnzelfstandigheid. Ik stel mij zelfs de vraag of u dit niet gewoon als diverse inkomsten mag aangeven.

berenod
Berichten: 942

#3 , 21 jan 2020 11:16

Ik denk dat u foutief begrijpt hoe een vennootschap werkt.

Wanneer de vennootschap winst maakt, is daar vennootschapsbelasting op verschuldigd. Inderdaad een verlaagd percentage van 20% voor de eerste 100,000€.

Maar, het geld dat dan overblijft is niet uw (privé) geld, maar geld van de vennootschap. U mag dit niet uitgeven voor persoonlijke zaken, enkel om de vennootschap te doen draaien.

Wenst u dat geld privé te gebruiken, dan moet u dat uit de vennootschap uithalen, meest voorkomende is via loon, maar daar betaalt u dan rsz en personenbelasting op, en uw vennootschap patronale bijdragen.

Er zijn, daar we in België wonen, wel een aantal manieren om fiscaal wat interessanter geld naar je privé over te sluizen (fiscale optimalisatie), maar in grote lijnen loont het niet om naar een vennootschap over te schakelen tenzij we over hogere omzetten spreken, en je tijd van wachten hebt om er geld uit te halen.

En, inderdaad, opletten voor schijnzelfstandigheid!

Reclame

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2020 11:27

Lees maar goed wat berenod schrijft, je denkt dat deze gelden rechtstreeks van u zijn, en als je het minimum aan vennootschapsbelastingen wilt betalen, zal je eerst aan je zelf 45.000€ per jaar moeten uitkeren, en op die 45.000, RSZ, belastingen etc .. moeten betalen.

En zoals men hier al schreef als dit om zeer grote bedragen gaat kan je er winst mee doen, anders is het alleen maar kosten.
Boekhouder is nooit verplicht als u zelf u boekhouding aan kan , wat ik zeer betwijfel na u uitéénzetting .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gnoe93
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2020 20:24

Bedankt voor de reacties. Ik had inderdaad wel een vermoeden dat het niet zo simpel was; vandaar dat ik het hier vraag. Mijn kennis over dit zaken rijkt momenteel niet echt verder dan een paar uur opzoekwerk op het internet. Ik heb nooit beweerd boekhouding met mijn huidige kennis aan te kunnen, maar voor een eenmalige opdracht leek me dit wat overbodig.

Het helpt misschien mijn situatie wat beter te schetsen: Ik heb na mijn studies voor dit bedrijf gewerkt en heb na een tijdje mijn ontslag aangeboden om aan een eigen project te werken. Ik woon momenteel nog thuis, dus ik kan dit voorlopig zonder inkomen nog wel even volhouden. Ik ben niet zelfstandig of loontrekkende of werkzoekende; "niets" welliswaar. Het is mijn bedoeling pas zelfstandig te worden, eens ik een product heb om aan te bieden (om kosten zoals sociale bijdragen te vermijden zonder dat ik ook maar 1 euro omzet heb).

Het is nu zo dat dit bedrijf mij voor bepaalde zaken zou kunnen gebruiken, zijnde een opdracht van 3-4 maand, en waarschijnlijk ook later een aantal dagen support per maand/jaar. Als ik later die support wil aanbieden, denk ik niet dat ik dit als diverse kosten kan inbrengen. Aan de andere kant hebben jullie ook gelijk wat schijnzelfstandigheid betreft, maar ik weet niet goed welke alternatieven er beschikbaar zijn. Het is ook onduidelijk wanneer ik mijn eigen project op de markt kan aanbieden (kan nog een paar maand duren); hier inkomsten uit halen zou ook helpen tegen schijnzelfstandigheid denk ik.

(Offtopic: Als iemand weet of het mogelijk is inkomsten uit een internetbedrijf te halen (volledig digitaal product), zonder daar zelfstandig voor te worden, dan mag je dit zeker ook vermelden :).)

LeenW
Berichten: 12770

#6 , 21 jan 2020 20:41

Als het inderdaad doorlopend is, zal het via zelfstandige moeten, dat was niet helemaal duidelijk uit uw originele post. Qua administratie is een eenmanszaak nog steeds het eenvoudigste, dus als u geen verre vooruitzichten heeft, zou ik daar mee beginnen. U kan achteraf nog steeds een commV opstarten.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”