niet op payroll - geen factuur

bycommonsense
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

niet op payroll - geen factuur

#1 , 08 jan 2020 20:53

Bij ons op de firma "werkt" sinds 8 maanden een nieuwe CEO.
Hij staat niet op de payroll en factueert ook geen prestaties aan het bedrijf.
Misschien factureert hij aan de aandeelhouder, maar die factureert dat in ieder geval (nog) niet door.

Is dat wettelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2020 21:36

Er zijn in Belgie veel onbezoldigde zaakvoerder, Een CEO mag gratis werken in Belgie ook al heeft hij geen aandelen in de zaak.
Als men 100 jaar terug keert in de geschiedenis waren er ook rijke mensen waarvan hun zoon GRATIS aan de staat werkten , ja in Belgie .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bycommonsense
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jan 2020 21:43

Dank!
Even verduidelijken misschien: het is een NV en hij is geen bestuurder, noch aandeelhouder.
Ik bedoel: het bedrijf waar hij "werkt" is een dus NV.
Hijzelf staat niet op de payroll, factureert niet(s) en is - noch persoonlijk, noch via zijn bvba - geen bestuurder of aandeelhouder.
Laatst gewijzigd door bycommonsense op 08 jan 2020 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

basejumper
Berichten: 4596
Locatie: Diest

#4 , 08 jan 2020 22:37

Op zich is dat niet uw probleem. De NV kan als zaakvoerder ook een andere vennootschap hebben waarin die man/vrouw wel een loon ontvangt.
Maar nogmaals : de verloning van uw CEO is uw zaak niet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bycommonsense
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2020 22:51

Maar het is wel mijn zaak of die man uberhaupt CEO kan zijn en dus instructies kan/mag geven aan het personeel mbt. tot het dagelijks bestuur, als hij niet op de payroll staat, geen (afgevaardigd)bestuurder is, geen aandeelhouder is en zijn prestaties niet factureert.

LeenW
Berichten: 12770

#6 , 08 jan 2020 23:16

Dat kan in zijn overeenkomst staan, en daar hebt u al helemaal geen zaken mee.

bycommonsense
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jan 2020 23:34

O jawel! Ik moet toch weten van wie ik instructies mag/moet krijgen?
Er is - met zekerheid - geen overeenkomst met het bedrijf.
Maar dat is eigenlijk helemaal niet de vraag.
De vraag was:
Is het wettelijk dat hij 'gratis' werkt voor de vennootschap?

LeenW
Berichten: 12770

#8 , 08 jan 2020 23:37

Hoe weet u dat er geen overeenkomst is via een managementvennootschap?

bycommonsense
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jan 2020 23:47

Omdat ik een klein pakket aandelen heb, een voorkooprecht heb op de andere aandelen en
dergelijke overeenkomsten enkel mogen worden afgesloten mits ondertekening door de beide aandeelhouders samen (staat zo in de andeelhoudersoverneekomst).
Maar opnieuw de vraag: mag hij - als buitenstaander - onbezoldigd werken voor de vennootschap?

Thomas Morus
Berichten: 5904
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 09 jan 2020 14:16

"dergelijke overeenkomsten enkel mogen worden afgesloten mits ondertekening door de beide aandeelhouders"

Zijn er maar twee aandeelhouders?
Dan kan de andere aandeelhouder u alle hoeken van het bedrijf laten zien omdat uw klein pakketje aandelen niets voorstelt. Vanzelfsprekend kan hij dan onder zijn voorwaarden een bestuurder of een CEO aanstellen.
Of hij dat gratis doet kunt u niet weten. Hij kan via andere juridische structuur vergoed worden, of hij doet het gewoon gratis, dat mag ook om belangen te verdedigen die u onbekend zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3782
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 jan 2020 14:33

Onder welk statuut een CEO werkt is de bevoegdheid van de werkgever en niet van de werknemer. De werknemer dient zich te schikken naar de bevoegdheid die de CEO gekregen heeft van de werkgever of het tewerkstellend bestuur. Zijn plaats in de structuur doet hier absoluut niet terzake. Lees misschien ook eens:
https://legalnews.be/ondernemingsrecht/ ... o-aternio/
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#12 , 09 jan 2020 15:14

De CEO hoeft geen bestuurder te zijn; zolang hij aangesteld is door de Raad van Bestuur is er geen probleem.

Dit hoeft niet bezoldigd te zijn.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

bycommonsense
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 jan 2020 22:48

Thanks Thomas Morus! & Thanks Ghentian!
Jullie antwoorden op de vraag die ik had. Merci!
Ik dacht dat er altijd een vorm van bezoldiging vanuit het bedrijf moest zijn voor iemand die prestaties levert en geen bestuurder of afgevaardigd bestuurder is omdat het anders als zwartwerk zou kunnen worden aanzien.
De andere aandeelhouder kan mij inderdaad alle hoeken van het bedrijf laten zien, maar gelukkig is er nog de aandeelhoudersovereenkomst die redelijk evenwichtig is opgesteld.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”