Ik heb een web applicatie ontwikkeld, welke vennootschapsvorm ga ik best aan?

Syralise
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ik heb een web applicatie ontwikkeld, welke vennootschapsvorm ga ik best aan?

#1 , 05 jan 2020 21:41

Hallo Juridisch Forum,

Ik heb een web applicatie ontwikkeld, deze zal kortelings in beta gaan.
Na de beta, als alle kinderkwaaltjes gladgestreken zijn gaat komt er een lidmaatschapsfunctie bij (tegen betaling).

Ik wil deze betalingen gaan innen via https://www.mollie.com/be/. Maar hiervoor heb je een BTW nummer nodig.

Ik wou via deze weg eens informeren welke vennootschapsvorm het best past bij mijn scenario?
Ik heb alvast gelezen dat er enkele zaken veranderd zijn in vennootschapsland. Op het eerste zicht lijkt het allemaal wat meer voor de hand liggend geworden, maar ik wou toch eens even polsen.

Mijn ongeletterde voorkeur gaat uit naar een besloten vennootschap (bv), meningen?

Vriendelijke groet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12770

#2 , 05 jan 2020 22:06

Een eenmanszaak is nog steeds het eenvoudigste, maar een BV is zeker en vast een stabiele optie.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 06 jan 2020 10:11

Bij een eenmanszaak kan je makkelijk zelf de boekhouding doen (via excel of een vereenvoudigd boekhoudpakket). Dat is een voordeel wanneer je onzeker bent van toekomstige inkomsten.

Bij een BV zal je al snel op een paar 1000 EUR aan boekhoudkosten moeten rekenen per jaar. Daarnaast komen er nog notariskosten voor de oprichting en de jaarlijkse stads/provinciebelasting en vennootschapsbijdrage (vrijstelling eerste 3 jaar)

Reclame

Syralise
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jan 2020 08:37

Bedankt alvast beiden voor jullie antwoord.

Een éénmanszaak lijkt bij de start toch ook een goede optie. De BV kan dan misschien nog een niveautje te hoog zijn!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”