Belastingteruggave (bedrag van inkomsten na faillissement)

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

Belastingteruggave (bedrag van inkomsten na faillissement)

#1 , 03 jan 2020 10:42

Beste,

Ik had een eenmanszaak en hieronder in volgorde de gang van zaken in verband met het faillissement:

Op 27 oktober 2017 de boeken gaan neerleggen op de rechtbank.

Op 2 november 2017 is er een curator aangesteld.

Midden november 2019 brief van curator met het verslag voor de afsluitvergadering. Hierin gedetailleerd welke bedragen naar wie gaan. Heb toen ook contact gehad met de curator en deze wist mij te vertellen dat de verschoonbaarheid een formaliteit is.

Op 9 januari 2020 wordt het faillissement volledig afgesloten op de rechtbank, ikzelf zal daar ook aanwezig zijn.

Heb belastingsbrief gekregen dat ik op 31 december 2019 bijna 4000 euro zou terugkrijgen. Wat is er nu gebeurt, belastingen hebben een bedrag van 1600 euro ingehouden van de 4000 euro terwijl er in het verslag van de afsluitvergadering staat dat ze een tegoed hebben van de beschikbare gelden. Het resterende bedrag zo ongeveer 2400 euro is door de belastingen gestort op de rekening van de curator. Ik dacht dat dit niet mocht omwille van dat de belastingteruggave dateert van na de opening van het faillissement.

Heeft de belastingen correct gehandeld of waar ben ik mis.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2020 11:08

Zo lang het faillissement van een één man zaak gaat dit naar de curator, daar u een gefailleerde bent op het ogenblik van verzending.

brief belastingen op 31/12/2019 en afsluiting rechtbank op 9/01/2020

Dus de curator zal nu u deze som terug geven ??

PS u hoeft daar niet aanwezig te zijn hoor op 9/01/2020,, je krijgt bericht van je kwijtschelding (verschoonbaar) en een paar weken nadien komt dit in het staatsblad .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”