Schuldbekentenis

bosprocureur
Berichten: 6836

Re: Schuldbekentenis

#31 , 24 dec 2019 23:02

Een geweten?

En
" Ik heb de aannemer voor de keuze gesteld, een handgeschreven schuldbekentenis of ik ga met de curator praten. Die curator zou dan heel blij zijn maar ik zou alvast geen cent krijgen (als klant ben je schuldenaar in tweede rang - lees, laatste rang)."

dus iets wat sterk op chantage lijkt, getuigt dat van een geweten?

Laat die zaak gerust, u kan daar hoogstwaarschijnlijk niets meer halen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#32 , 25 dec 2019 09:33

Bij een faillissement is het enkel de curator di nog iets kan betalen. Ook als er nog 10 tallen andere schuldbekentenissen zijn. Deze hebben door het faillissement geen enkele waarde meer.

Fortuin
Berichten: 1013

#33 , 25 dec 2019 11:24

Bedoelen ze hier niet de "stukken" verbonden aan het bedrijf? Als gefailleerde ben je toch geen gevangene of zoiets? Ik bedoel maar, de schuldenaar kan toch andere redenen hebben om zulk een handgeschreven schuldbekentenis op te schrijven? Ik denk bijvoorbeeld aan een geweten (lol).
Rechters kijken ook steeds naar de bedoeling van een transactie. In uw geval was dat gewoon het omzeilen van de faillissementswet.

Schuldbekentenis of niet, een rechter zal kijken in welke context die schuld werd opgebouwd. Die ligt duidelijk in de professionele sfeer. Het gaat hier niet om grootmoeder die haar kleinzoon 10.000 EUR leent buiten professionele context.

Ik stel voor dat u contact opneemt met een advocaat. Lijkt mij weinig kans van slagen te hebben maar als u de investering wilt maken... geen probleem.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#34 , 25 dec 2019 11:57

Dus alles wat de schuldenaar in zijn privaat leven doet is verbonden aan zijn bedrijf? Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Dat is het natuurlijk ook niet.
Maar u gaf zelf aan dat de schuld verbonden is aan de bedrijvigheid:
Na het faillissement van mijn hoofdaannemer heb ik hem zover gekregen om een handgeschreven schuldbekentenis te schrijven voor het grootste deel van het reeds betaalde voorschot door mij
En wees maar gerust, als het er om gaat, zal ook de schuldenaar daarnaar verwijzen en aangeven waar de schuld vandaan komt.

Friendly
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#35 , 28 dec 2019 22:45

Een geweten?

En
" Ik heb de aannemer voor de keuze gesteld, een handgeschreven schuldbekentenis of ik ga met de curator praten. Die curator zou dan heel blij zijn maar ik zou alvast geen cent krijgen (als klant ben je schuldenaar in tweede rang - lees, laatste rang)."

dus iets wat sterk op chantage lijkt, getuigt dat van een geweten?

Laat die zaak gerust, u kan daar hoogstwaarschijnlijk niets meer halen.
Als ik met die curator was gaan praten zat hij waarschijnlijk in den bak. Zou er iemand anders (dan hijzelf) daar dan beter van geworden zijn? Nee. Dat moet ik hem wel nageven, hij is intelligent, geslepen en ook vals. De bouwmaffia, noem ik die sector nu lachenderwijs. Ik laat het niet rusten maar laat er mijn slaap ook niet voor.

Friendly
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#36 , 28 dec 2019 22:56

Bij een faillissement is het enkel de curator di nog iets kan betalen. Ook als er nog 10 tallen andere schuldbekentenissen zijn. Deze hebben door het faillissement geen enkele waarde meer.
Dat klopt, maar de schuldbekentenis heeft "niets" met het faillissement te maken. Als schuldeiser in het faillissement ben ik al mijn centen kwijt, veel meer dan wat er in de schuldbekentenis van hem staat.

LeenW
Berichten: 12770

#37 , 28 dec 2019 23:15

Ik ben blij dat u intussen al "niets" gebruikt.

Het lijkt mij duidelijk dat het doel van die schuldbekentenis was om de faillissementswetgeving te omzeilen, en dat is iets waar Juridisch Forum niet aan zal meewerken. Hier mag m.i. dan ook een slotje op.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”