Schuldbekentenis

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

Re: Schuldbekentenis

#16 , 24 dec 2019 12:41

Als de schulden van Voor het vonnis is dan moet dit via de curator gaan, en van na het vonnis tot de sluiting kan de aannemer nooit een geldige schuldbekentenis tekenen

Zonder de gegevens van één man zaak of vennootschap !

Is het zoals ik schreef en kan je juridisch niks doen !

Was het een vennootschap en hij tekende dan is dit een totaal ander verhaal, maar daarvoor moet je ons zeggen , was het een éénman zaak of vennootschap en welke vorm !

Ik geloof dat je het niet snapt hé, antwoorden kunnen enkel juist gegeven worden als je zegt wat er gevraagd word .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Friendly
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#17 , 24 dec 2019 12:53

1) De schuldbekentenis is handgeschreven door de schuldenaar met vermelding van volledige naam, geboortedatum en huidige woonplaats, ondertekend door hem.
2) Er is nergens in de schuldbekentenis een verwijzing naar de aard van de schuld. Ik kan mij vergissen maar ik dacht dat dat niet nodig was.
3) De schuldbekentenis vermeld enkel het bedrag, geschreven en in cijfers dat tegen een bepaalde tijd moet zijn terugbetaald aan de schuldeiser, die ook met volledige naam en adres is vermeld.

Franciscus
Berichten: 38479

#18 , 24 dec 2019 12:59

Bedrag staat dus niet in letters en staat er een plaats en datum op?

Reclame

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#19 , 24 dec 2019 13:05

Maar toch antwoord niet op wat je gevraagd is, daar moet een datum en plaats opstaan.
Voor mij is het wel gelijk maar je weigert hulp door niet te zegen vennootschap of niet en voor het faillissement of na het faillissement.
Is het nu zo moeilijk om deze te antwoorden ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 24 dec 2019 13:36

1) De schuldbekentenis is handgeschreven door de schuldenaar met vermelding van volledige naam, geboortedatum en huidige woonplaats, ondertekend door hem.
Persoonlijk dus, en niet als aannemer :?:

Door ontbreken van enige verdere aanwijzingen , ook niet terug te leiden naar diens bedrijvigheid :?:
Want u schrijft dat het eigenlijk om een voorschot gaat, dus wél gelinkt aan diens intussen failliete bedrijf.


Dan kan u m.i. proberen die persoonlijke schuld te gaan innen ... en tegenpartij gaat stellen dat ze bedrijfsgerelateerd was.

LeenW
Berichten: 12770

#21 , 24 dec 2019 14:52

Ik volg Inazuma, met de bedenking dat het nog gecompliceerder gaat worden als dit met geld van het bedrijf is gepland dat eigenlijk naar de curator had moeten gaan.

Om antwoord te geven op uw vraag, een eenvoudige manier om dit geld te vorderen zie ik niet, en een zekerheid dat u erover kan beschikken ook niet.

Friendly
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#22 , 24 dec 2019 15:48

Bedrag staat dus niet in letters en staat er een plaats en datum op?
Sorry, er staat een datum en plaats op en het bedrag is in cijfers en letters met een extra vermelding onderaan.

Voorbeeld onderaan:

Schuldbekentenis (schuldbekentenis volledig met de hand geschreven door schuldenaar).

Hierbij verklaar ik, ondergetekende **** (naam, voornamen), geboren te *** op *** en wonende te *** dat ik een bedrag van **** euro (bedrag zowel in cijfers als in letters) verschuldigd ben aan *** (naam, voornaam en adres van de schuldeiser). Ik verbind er mij toe dit bedrag terug te betalen tegen uiterlijk ***.

Plaats, datum

Goedgekeurd voor een bedrag van **** euro (bedrag zowel in cijfers als in letters).

Handtekening,
Naam

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#23 , 24 dec 2019 15:54

Is het na het faillissement geschreven of ervoor, is deze die het getekend heeft de gefailleerde of niet.

Daar antwoord u niet op, en dit is wel belangrijk, ofwel antwoord je niet omdat het misschien niet in je kraam past .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Friendly
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#24 , 24 dec 2019 15:59

Maar toch antwoord niet op wat je gevraagd is, daar moet een datum en plaats opstaan.
Voor mij is het wel gelijk maar je weigert hulp door niet te zegen vennootschap of niet en voor het faillissement of na het faillissement.
Is het nu zo moeilijk om deze te antwoorden ??
Het faillissement is niet vermeld op de schuldbekentenis en de schuldbekentenis is van voor de uitspraak van het faillissement. Ik had misschien beter gezwegen over het faillissement en beter gewoon gesproken over een schuld van persoon tot persoon.

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#25 , 24 dec 2019 16:09

Maar toch antwoord niet op wat je gevraagd is, daar moet een datum en plaats opstaan.
Voor mij is het wel gelijk maar je weigert hulp door niet te zegen vennootschap of niet en voor het faillissement of na het faillissement.
Is het nu zo moeilijk om deze te antwoorden ??
Het faillissement is niet vermeld op de schuldbekentenis en de schuldbekentenis is van voor de uitspraak van het faillissement. Ik had misschien beter gezwegen over het faillissement en beter gewoon gesproken over een schuld van persoon tot persoon.
Dit moet niet vermeld zijn, maar is wel van levens belang .

Wat is een faillissement ?
bij een faillissement word ALLE BEHEER over je goederen ontnomen en de curator beheert voorlopig volledig je goederen, zelfs de post komt bij de curator toe, hij ziet dit na en stuurt dan door.
Een gefailleerde is niet bekwaam voor om het even welke stukken ook maar te tekenen, en dit tot aan de sluiting van het faillissement.

Dit is het zelfde voor een zaakvoerder maar dan wel enkel voor de vennootschap.

Als de aannemer zelf failliet is kan hij je niet betalen want die heeft geen centen dit staat geblokeerd.

Natuurlijk is de wet nu veranderd en mag men niks meer van wat hij na het faillissement verdient aanslaan of afnemen voor betalingevan voor het faillissement.

Het is daarom dat men geen sluitend antwoord kan gegeven worden op je vraag.

is het een één man zaak of is het een vennootschap.

En als één man zaak zal hij KWIJTSCHELDING krijgen van de rechter VOOR ALLE REST SCHULDEN.

Kwijtschelding is het vroegere verschoonbaar dit word door de rechter uitgesproken en gepubliceerd in het staatsblad bij einde faillissement .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12770

#26 , 24 dec 2019 16:22

Maar toch antwoord niet op wat je gevraagd is, daar moet een datum en plaats opstaan.
Voor mij is het wel gelijk maar je weigert hulp door niet te zegen vennootschap of niet en voor het faillissement of na het faillissement.
Is het nu zo moeilijk om deze te antwoorden ??
Het faillissement is niet vermeld op de schuldbekentenis en de schuldbekentenis is van voor de uitspraak van het faillissement. Ik had misschien beter gezwegen over het faillissement en beter gewoon gesproken over een schuld van persoon tot persoon.
Probleem is dat de oorsprong een handelsgeschil betreft. Men zou daardoor kunnen stellen dat ook de schuldbekentenis een deel van het faillissement is en u er bijgevolg geen rechten uit kunt putten.

De faillissementswetgeving is daar zeer streng in, net om zo’n trucs te voorkomen. Alle schulden betreffende de onderneming moeten in het faillissement blijven.

Friendly
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#27 , 24 dec 2019 17:17

Dus alles wat de schuldenaar in zijn privaat leven doet is verbonden aan zijn bedrijf? Dat lijkt me onwaarschijnlijk.

bosprocureur
Berichten: 6836

#28 , 24 dec 2019 17:23

Dus alles wat de schuldenaar in zijn privaat leven doet is verbonden aan zijn bedrijf? Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Even herhalen wat DenLowie hierboven zegt :

Wat is een faillissement ?
"bij een faillissement word ALLE BEHEER over je goederen ontnomen en de curator beheert voorlopig volledig je goederen, zelfs de post komt bij de curator toe, hij ziet dit na en stuurt dan door.
Een gefailleerde is niet bekwaam voor om het even welke stukken ook maar te tekenen, en dit tot aan de sluiting van het faillissement."

LeenW
Berichten: 12770

#29 , 24 dec 2019 18:04

Dus alles wat de schuldenaar in zijn privaat leven doet is verbonden aan zijn bedrijf? Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Dat beweer ik niet, maar hier is toch duidelijk een link met de beroepsactiviteit?

Friendly
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#30 , 24 dec 2019 22:22

Bedoelen ze hier niet de "stukken" verbonden aan het bedrijf? Als gefailleerde ben je toch geen gevangene of zoiets? Ik bedoel maar, de schuldenaar kan toch andere redenen hebben om zulk een handgeschreven schuldbekentenis op te schrijven? Ik denk bijvoorbeeld aan een geweten (lol).

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”