Schuldbekentenis

Friendly
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Schuldbekentenis

#1 , 23 dec 2019 17:37

Na het faillissement van mijn hoofdaannemer heb ik hem zover gekregen om een handgeschreven schuldbekentenis te schrijven voor het grootste deel van het reeds betaalde voorschot door mij. In de schuldbekentenis is er over dit faillissement echter niets vermeld, dit om een welles-nietesdiscussie achteraf te voorkomen. Vermits de schuldenaar niets meer van zich laat horen (niet de eerste keer) en hij voor 1 januari e.k. de schuld moet terugbetaald hebben, vraag ik mij af wat ik best kan doen na 1 januari zonder al te veel kosten te maken om mijn geld terug te krijgen? Bijkomend probleem, ik ken zijn huidig adres niet. Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 dec 2019 18:21

Bij faillissement, meldt u zich met uw schadeclaim bij de curator ...

Friendly
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2019 18:41

Sorry, maar het faillissement staat daar buiten, ik wist al snel dat er daar niets te rapen viel voor mij. Ik heb de aannemer voor de keuze gesteld, een handgeschreven schuldbekentenis of ik ga met de curator praten. Die curator zou dan heel blij zijn maar ik zou alvast geen cent krijgen (als klant ben je schuldenaar in tweede rang - lees, laatste rang).

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6836

#4 , 23 dec 2019 18:52

Ik weet niet precies wat het " tarief" is voor chantage, maar dat u hier weinig kan uithalen, niets dus, staat m.i. vast.

Waar bent u mee bezig ?

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2019 20:16

is het faillissement van een persoon of van een vennootschap.

Dit is zeer belangrijk om u een duidelijk een antwoord te kunnen geven
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12770

#6 , 23 dec 2019 20:36

Het is zoals u zelf zegt, u komt achteraan in de rij. De schuldbekentenis is de facto waardeloos geworden sinds het faillissement.

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 dec 2019 20:47

Hoe de zzak ook in één zit de aannemer mag in GEEN enkel geval iets aan u betalen.

Maar alles is nu te zien is het een één man zaak of vennootschap .

Zijn deze betalingen geweest aan de zaak of privé
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 dec 2019 20:56

TS heeft u de bedrijfsgegevens ? BTW nr. dan kunt u zijn jaarrekening/balans opvragen langs
https://www.nbb.be/nl/balanscentrale raadplegen-consult klikken btw nr. of naam invoeren

normaal komt hier dan de jaarrekening/balans te voorschijn, daar staan de adressen van de zaakvoerders vermeld.

Friendly
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 dec 2019 00:15

Nogmaals, in de schuldbekentenis is er geen sprake van een faillissement, gewoon dat de schuldenaar een bepaalde som moet betalen tegen een vooraf geschreven datum, handgeschreven en ondertekend. Ik kan geen details gegeven over wat er voor de handgeschreven schuldbekentenis is gebeurd maar ik zou het eerder diefstal noemen door de schuldenaar dan chantage door mij. En de curator, die moet zijn werk maar doen...

LeenW
Berichten: 12770

#10 , 24 dec 2019 00:32

U gaat toch meer info moeten geven, wie, wat en wanneer, want uit de gegeven info blijkt niet dat u ergens recht op gaat hebben.

Is de schuldbekentenis van voor het faillissement, gaat u waarschijnlijk niets krijgen omdat u geen bevoorrechte schuldeiser bent.

Is de schuldbekentenis van na de datum faillissement, dan is deze nietig want enkel de curator mag op dat moment nog verbintenissen aangaan.

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 dec 2019 08:12

De curator zal zijn werk doen .

Vertel eerst eens was de gefailleerde een één man zaak of een vennootschap.

Zonder dit kan er nooit een juist antwoord gegeven worden .

Over wat het gaat is van geen belang .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 dec 2019 08:18

De curator zal zijn werk doen .

Vertel eerst eens was de gefailleerde een één man zaak of een vennootschap.

Zonder dit kan er nooit een juist antwoord gegeven worden .

Over wat het gaat is van geen belang .
Vergeet niet dat nu al de rekeningen van de gefailleerde geblokkeerd zijn er kan geen cent uit de rekening gehaald worden ook de curator zelf kan dit ook niet, dit gebeurt enkel via de rechter commissaris, deze gelden zijn nu bij de kas Deposito- en Consignatiekas (DCK), en deze worden enkel en alleen vrijgegeven bij het afsluiten van het faillissement. , dus hou daar ook rekening mee
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#13 , 24 dec 2019 09:35

Wat Leen zegt over de schuldbekentenis klopt. Zeker en vast geen leuke situatie maar u bent zo goed als zeker uw centen kwijt.

En als de aannemer via een BVBA werkt mag je het al zeker vergeten.

Friendly
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 dec 2019 12:11

Vergeet het faillisement, het een heeft eigenlijk niets met de schuldbekentenis van doen. Het faillissement is trouwens al achter de rug en uitgesproken, er viel voor bijna niemand iets te rapen (waarschijnlijk meer als de curator zijn werk zou hebben gedaan maar zeker te weinig om de schuldeisers in 2de rang te vergoeden). Ik had er trouwens geen belang bij om de "bedrijfsleider" kopje onder te zien gaan vanwege de schuldbekentenis aan mij. Het gaat hier over een persoon in de schuldbekentenis zonder ook maar iets te vermelden. Ik wil gewoon weten welke juridische procedure ik best kan volgen. Alvast bedankt.

LeenW
Berichten: 12770

#15 , 24 dec 2019 12:27

Als u de vragen blijft negeren, gaat u geen zinnig antwoord kunnen krijgen.

- Wie heeft de schuldbekentenis getekend en in welke hoedanigheid?
- Wanneer heeft hij dat gedaan en in welke fase van het faillissement zaten we toen?
- Wat staat er exact in voor verbintenis?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”