familiale opvolging +++

jakob
Topic Starter
Berichten: 1

familiale opvolging +++

#1 , 28 jul 2008 16:09

Beste,

situatieschets:
ik ben getrouwd (standaard - gemeenschap) en al 1 zoontje
ik heb ook nog 1 broer en werk nu al 2 jaar bij mijn ouders als bediende in eenmanszaak..
Mijn broer heeft geen interesse in de zaak.

Mijn ouders willen nu starten met de opvolging om latere problemen te vermijden.. wij zouden samen (mama, papa en mezelf) een bvba oprichten
zij elk 51 aandelen en ikzelf 98 aandelen - totaal 200 aandelen -> kapitaal 20.000 euro..

De goodwill, klanten en inrichting gebouwen zouden we vastzetten op 550.000 euro zodat mijn ouders ook langs de kassa passeren.. de nieuwe bvba gaat hiervoor lening aan op 10 jaar tijd...
mijn moeder en ikzelf worden zaakvoerder, mijn vader enkel aandeelhouder

ik heb echter nog enkele vraagjes.. :

- kan mijn broer ooit toch aandelen opeisen?kopen?

- na 10 jaar is 49% van de zaak van mij; 51% van mijn ouders samen...
hoe kan deze 51 % overgekocht worden? voorwaarden? prijsbepaling? kan dit nu al worden vastgezet zodat ik binnen 10 jaar weet waar ik aan toe ben of...? is een familaal charter bindend? of moet dit ook bij notaris voorgelegd worden?

-kan ik deze 9800 euro nog betalen van eigen middelen van voor onze trouw, ttz een persoonlijke bankrekening, zodat dit niet uit de gemeenschap komt?

- stel in het slechtste geval dat mijn vrouw ooit beslist te scheiden, op wat kan zij haar deel eisen? is dit enkel het kapitaal? (dus nu bv helft van 98 aandelen aan 100 euro -> 4900 euro) Wat is maximum? hoe kan ik de schade beperken zonder huwelijkscontract aan te passen...?

Bedankt voor jullie dringende welkome feedback!

jakob

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding