Vzw gerechtsprocedure

DiorD
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Vzw gerechtsprocedure

#1 , 29 okt 2019 17:54

Goedemiddag
In hoeverre moet de advocaat en /of het bestuur van een vzw ( sportclub ) de leden informeren over de huidige stand van zaken ivm een gerechtsprocedure - verslagen van de advocaten onderling ect ....?
Even kort samengevat hoor 😉

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 29 okt 2019 20:49

M.i. is daar geen enkele verplichting toe, tenzij de goede werking van de vzw in gevaar komt.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 29 okt 2019 23:36

Mijn VZW ervaring:

Wat jij “leden” noemt zijn ws de feitelijk aangeslotenen die activiteiten etc meedoen.

Wat in VZW-taal “leden” zijn zijn een beperkt aantal medewerkers/bestuursleden wier naam niet in het staatsblad verschijnt (Wel op een ledenlijst) doch die (deels) wel aan bestuursvergaderingen deelnemen en allemaal uitgenodigd worden op de jaarlijkse algemene vergadering waarop ondermeer kwijting gegeven wordt, de financiële status doorgesproken wordt, etc.

Op die jaarlijkse vergadering zullen lopende processen ook wel op de agenda staan.

Zoals hierboven gezegd moeten de aangeslotenen niet geupdated worden (het mag)

Bij wijze van voorbeeld: een vzw waar ik meer dan 10 jaar in t bestuur zat (naam in staatsblad) waren er dus 3 bestuursleden en een 5-6 leden (die ook in t bestuur zaten). De 500 “aangeslotenen” kregen niet altijd alle details. We deelden zo veel mogelijk info doch niet alles.

Reclame

DiorD
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2019 22:22

Het huidige bestuur wil de vzw ontbinden,... met een aantal leden hadden we wel een bestuurswisseling gewild, maar willen dan wel alle achtergronden kennen
Ps: lopende gerechtsprocedure mét betekenis dat we het terrein moeten verlaten,binnen de maand... deurwaarder is geweest
advocaten onderling ( tegenpartij versus onze club)hebben onderhandeld, maar bestuur en advocaat willen enkel verslag uitbrengen na bestuurswisseling..., dus aan het nieuwe bestuur?,?,

Als leden weten we ook dan 2/3 de toestemming moet geven om de vzw te ontbinden, ( tweede vergadering gaat al in omdat 2/3 van alle leden vorige keer geeneens aanwezig was) ok ...een hele wetgeving, maar ik vraag nu vooral,... we weten dat de advocaten hebben onderhandeld, maar krijgen enkel verslag als een nieuw bestuur gekozen is ??
In hoeverre hebben de advocaten zwijgplicht ? Of wat dan ook ?

Huidig bestuur bestaat uit 3
En met 52 effectieve leden die regelmatig trainen, stellen we dus die vraag

Volgende vergadering had het bestuur nog steeds nietuitgeschreven, met een aantal leden hebben we dus de volgende vergadering per mail verstuurd met als : agenda punten
Vraag voor Verslagen overleg advocaten
Wat met goede doel , bepaling goede doel bij opheffing
Verslag boekhouding laatste 3 maand en de te verwachte kosten en gerechtskosten, advocaatkosten ect...
En ondertekend door een 10 tal leden,... maar verder nog geen antwoord dus...
Moet je aangetekend sturen? Of is mail ook voldoende tegenwoordig ?
Sorrrry , wel heel veel vragen hè 😉

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”