kosten van een dropshipping bedrijf (belastingen etc)

yassinmo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

kosten van een dropshipping bedrijf (belastingen etc)

#1 , 20 okt 2019 21:04

Hallo
Ik ben dus van plan om een dropshipping bedrijf te starten maar loop momenteel tegen heel wat muren.
Voor degene die niet weten wat dropshipping is: kort samengevat het is een business model waarbij de koper een product koopt op mijn webshop, en ik daarna een bestelling bij een leverancier (vb. aliexpress, amazon,..) maak en de levering, opslag door hun laat gebeuren. mijn webshop is een zogezegd tussenpersoon als ik me niet vergis.

Mijn vragen zijn dus het hele eenmanszaak kosten. Ik zelf heb dus een heel beperkt idee van de belastingen en kosten van een eenmanszaak en zou hier graag wat hulp bij krijgen.

mijn vragen:
Welke kosten komen mee bij het starten van een eenmanszaak en wanneer moeten deze betaald worden?
De 21% btw die ik zou moeten aanrekenen aan de klant, is dit enkel voor klanten binnen belgië, europa of wereldwijd?
Hoe zit het met importkosten, hoe worden deze berekend en betaald?

Mijn excuses als deze vragen wat dom overkomen, ik weet namelijk niet zoveel over het bedrijvenleven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 20 okt 2019 21:13

Met alle respect, maar als u het antwoord op die vragen niet weet, hebt u sowieso een boekhouder nodig om u te begeleiden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2019 21:44

Is dit als bij beroep of hoofd beroep ?

Ben je nog student ?
Dit is drie keer verschillend statuut .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 20 okt 2019 22:17

Waarom zouden de mensen via u bestellen en niet rechtstreeks bij uw leveranciers? Waarin zit uw winstmarge (voor zover die er is)?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 21 okt 2019 09:49

Quid met invoer vanuit buitenland? Intrastat????
Bedrijfsbeheer???????

LeenW
Berichten: 12818

#6 , 21 okt 2019 10:09

Bedrijfsbeheer is al een jaar of 3 niet meer verplicht, daardoor krijg je zo'n vragen.

WP002
Berichten: 1479

#7 , 21 okt 2019 10:40

Er zijn er denk ik heel veel die denken dat je van dropshipping op korte tijd rijk wordt. Het tegendeel is waar.

Karel67
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 okt 2019 14:37

Bedrijfsbeheer is al een jaar of 3 niet meer verplicht, daardoor krijg je zo'n vragen.
Dit klopt niet.
Het attest bedrijfsbeheer is sinds 1 september 2018 niet meer nodig om een zaak op te richten en dus niet "een jaar of 3".
Bron: Decreet van 18.05.2018 tot opheffing van de wettelijke bepalingen over de basiskennis van het bedrijfsbeheer, BS 11.06.2018.

Gelieve in het vervolg juridische bronnen te vermelden wanneer U antwoorden geeft niet en de vragensteller niet als dom af te schilderen ("daardoor krijg je zo'n vragen") terwijl je tegelijk bewijst er zélf niet veel kaas van te hebben gegeten.

LeenW
Berichten: 12818

#9 , 21 okt 2019 14:54

Bedrijfsbeheer is al een jaar of 3 niet meer verplicht, daardoor krijg je zo'n vragen.
Dit klopt niet.
Het attest bedrijfsbeheer is sinds 1 september 2018 niet meer nodig om een zaak op te richten en dus niet "een jaar of 3".
Bron: Decreet van 18.05.2018 tot opheffing van de wettelijke bepalingen over de basiskennis van het bedrijfsbeheer, BS 11.06.2018.

Gelieve in het vervolg juridische bronnen te vermelden wanneer U antwoorden geeft niet en de vragensteller niet als dom af te schilderen ("daardoor krijg je zo'n vragen") terwijl je tegelijk bewijst er zélf niet veel kaas van te hebben gegeten.
Beslissing is gebaseerd op studie 2016:
https://www.ewi-vlaanderen.be/sites/def ... apport.pdf
Aangekondigd 2017:
https://katholiekonderwijs.vlaanderen/n ... ember-2019

Effectieve inwerkingtreding is inderdaad uitgesteld tot 1 september 2018, geen idee waarom dit detail tot zulke beschuldigingen moet leiden.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 21 okt 2019 14:58

En wordt toch nog aangeboden:
https://www.syntra-ab.be/bedrijfsbeheer

Zal toch zijn reden hebben vermoed ik....wegens....

Ook niet vergeten een bedrijfsplan op te stellen.....

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... ycZRpR6vKk

LeenW
Berichten: 12818

#11 , 21 okt 2019 15:02

Het is ook zeker geen overbodige luxe, maar als TS meteen wil starten, is een boekhouder een absolute must.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#12 , 21 okt 2019 15:17

Ik raad de topicstarter aan ook even de zoekfunctie te gebruiken. Dan vind je o.a. al deze draadjes (sommige met bijna exact dezelfde vragen):

viewtopic.php?f=41&t=88506
viewtopic.php?f=58&t=82059
viewtopic.php?f=41&t=74128
viewtopic.php?f=42&t=91596
viewtopic.php?f=16&t=67131
viewtopic.php?f=42&t=85597
viewtopic.php?f=58&t=90028
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 okt 2019 15:32

Bedrijfsbeheer is al een jaar of 3 niet meer verplicht, daardoor krijg je zo'n vragen.
Dit klopt niet.
Het attest bedrijfsbeheer is sinds 1 september 2018 niet meer nodig om een zaak op te richten en dus niet "een jaar of 3".
Bron: Decreet van 18.05.2018 tot opheffing van de wettelijke bepalingen over de basiskennis van het bedrijfsbeheer, BS 11.06.2018.

Gelieve in het vervolg juridische bronnen te vermelden wanneer U antwoorden geeft niet en de vragensteller niet als dom af te schilderen ("daardoor krijg je zo'n vragen") terwijl je tegelijk bewijst er zélf niet veel kaas van te hebben gegeten.
Even een ernstige opmerking : de meeste forumleden steken hun vrije tijd, energie en ervaring in het beantwoorden van topics. Zij trachten TS'ers te helpen. Wij zijn het soms met elkaar niet eens ( daarom ook een forum ) maar respect voor elkaars mening is nodig.En kritieken als uw laatste paragraaf vind ik ongepast.

Ondanks de verplichte cursus en kennis bedrijfsbeheer is afgeschaft ( is het nu 1 of 3 jaar geleden, het is afgeschaft ) als ervaren boekhouder kan ik zeggen dat een grondige kennis van bedrijfsbeheer en kennis van de wetgeving een sine qua non is voor slagen in het bedrijfsleven ( al is het bijberoep ).
Als men kijkt hoeveel faillissementen maandelijks passeren; dan begrijpt men het wel.

Dus enige waardering voor ieders mening en bijdrage.

En wat Leen zegt : een boekhouder is geen bijzaak.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 21 okt 2019 15:45

"Gelieve in het vervolg juridische bronnen te vermelden wanneer U antwoorden geeft niet en de vragensteller niet als dom af te schilderen ("daardoor krijg je zo'n vragen") terwijl je tegelijk bewijst er zélf niet veel kaas van te hebben gegeten."

Wat een oerdomme opmerking!!!!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 21 okt 2019 16:07

Waarom zouden de mensen via u bestellen en niet rechtstreeks bij uw leveranciers?
Zo gek zal het ook wel niet zijn

Dit is bvb deel van het business model van

Afbeelding

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”