Aandelen vennootschap verhandelen

AGI
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aandelen vennootschap verhandelen

#1 , 16 okt 2019 11:50

Beste,

Volop bezig met het uitschrijven van een businessplan, stoot ik op een probleem waarvoor graag uw input.
De activiteit situeert zich in de vastgoedsector en gaat als volgt :

Er wordt een SPV opgericht (onder de vorm van een BV), die een optie tot aankoop van een onroerend goed draagt.
Bovendien wordt er een uitvoerbare stedenbouwkundige vergunning bekomen.

De aandelen van de (recent) opgerichte vennootschap worden vervolgens verhandeld (share-deal) aan een projectontwikkelaar.
Hij kan deze gebruiken als vennootschap die het grondaandeel vertegenwoordigd en zo ook basis heeft voor een gesplitste verkoop ifv. fiscale redenen.

Moet ik me echter zorgen maken omtrent de oprichtersaansprakelijkheid ? Er zit immers nog een termijnsrestant van 2 jaar.
De vennootschap is op heden in spe leeg en vrij van kosten en schulden. De huidige aandeelhouder van de SPV is immers een operationele BV die alle kosten heeft gedragen ter uitvoering van het vergunningstraject.

Kan ik een garantie afdwingen of mij vrijwaren van de oprichtersaansprakelijkheid ?

Alvast dank voor de hulp !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 16 okt 2019 15:26

Hangt af of je de promotor vertrouwt. De vennootschap is reeds opgericht veronderstel ik? Of moet je nog oprichten?

De nieuwe vennootschapswet laat aandeelhouders toe om de oprichtersaansprakelijkheid te leggen bij aandeelhouders die minstens 1/3de van het kapitaal vertegenwoordigen.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”