facturatie obv 'inspanningsverplichting'

albatros8340
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

facturatie obv 'inspanningsverplichting'

#1 , 14 okt 2019 08:47

ik ben gedagvaard voor de ondernemingsrechtbank, voor het niet betalen van een eindfactuur.

Korte situatieschets: project van 4 jaar met de leverancier. Het kan onmogelijk afgerond worden zonder hun inbreng. Eerste 3 jaar zijn netjes verlopen, en ik heb telkens betaald. Laatste jaar is er serieus vertraging gekomen. Ligt aan een derde partij (waar ik een contract mee heb, de leverancier niet), maar de aansturing van de derde partij gebeurt door de leverancier (ik weet dat dit vreemt klinkt, maar is in deze situatie normaal). Het is voor zowel mezelf als de leverancier onmogelijk om aan te tonen door wiens schuld de derde partij niet meer performant is.

Nu, leverancier heeft op einde van jaar 4 een factuur gestuurd. Ik heb die niet betaald, want het project is nog niet afgerond, en ik heb hen nog nodig. Na heel wat weg en weer gemail (enkel mail, geen aangetekende betwisting van mijn kant, I know, stom van mij) en verschillende vragen van mij om samen te zitten (telkens genegeerd), ben ik vorige week (5 maand na laatste mailcontact) gedagvaard, nu vrijdag te verschijnen.
Zij schermen met: we hadden een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting. Op het einde van de 4 jaar eindigt dus onze inspanningsverplichting.
Ik betwijfel dat ze de nodige inspanningen hebben verricht (er zijn in jaar 4 2 aantoonbare meetings geweest met de derde partij, terwijl dit er normaal minstens 6 hadden moeten zijn).

3 vragen:
- maak ik enige kans voor de rechtbank om op basis van gebrek aan inspanningen van de leverancier in ieder geval de intrest, aanmaningskosten, rechtsplegingsvergoeding en advocaatkosten niet te moeten betalen?
- kan ik mezelf (als zaakvoerder) vertegenwoordigen?
- kan het eindvonnis nog erger voor mij uitkomen dan als ik nu gewoon alles zou betalen? Of heb ik niets te verliezen en kan ik het beter gewoon nu vrijdag proberen?

ik kan desgewenst in PB iets meer details geven

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding