Dagvaarding voor rekening courant na faillissement

Kcccc
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding voor rekening courant na faillissement

#1 , 10 okt 2019 20:54

Ik heb vorig jaar een faillissement moeten ondergaan als medevennoot. Door een boekhoudkundige fout werd de boekhouding neergelegd met een negatief rekening courant op mijn naam. Daar word ik nu voor gedagvaard. Ik heb dat geld nooit uit de zaak gehaald. We hebben er alleen maar geld ingestoken en het laatste jaar geen bezoldigingen uitbetaald.
Iemand een idee hoe ik de rechter zal kunnen overtuigen dat dit een fout is van de boekhouder ?
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 okt 2019 21:06

Was het maatschappelijk kapitaal volstort?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2019 21:17

Als dit zo in de boekhouding staat zal je dit toch wel zeer moeilijk hebben om daar de rechter van te overtuigen .

Welk bewijs heeft u dat dit een fout is ???

men schrijft toch maar niet zo maar een bedrag op u rekening courant ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12843

#4 , 10 okt 2019 21:46

De vraag is inderdaad waar dat geld dan naartoe is?

Kcccc
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2019 10:26

Idd, maar de boekhouder kan me blijkbaar geen verklaring geven, ik zoek het verder uit

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 okt 2019 11:15

Idd, maar de boekhouder kan me blijkbaar geen verklaring geven, ik zoek het verder uit
Vergeet niet dat u 100% persoonlijk verantwoordelijk bent voor je boekhouding !

Heb je zelf echt nooit eens je boekhouding nagezien ???


Mijn vader zei altijd er zijn 3 mensen die je altijd moet controleren in je leven .

1/je bank

2/ de advocaat

3/ en de Boekhouder want deze speelt met u centen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

puttemanp
Berichten: 615

#7 , 12 okt 2019 14:54

Truukje van de foor van veel boekhouders is van VAA (bedrijfswagen, GSM abonnement, laptop/pc,..) te boeken op de RC van de zaakvoerder ipv. dit correct aan te geven via de personenbelasting. Je betaalt dan minder belastingen, Redenering van de boekhouder is 'als er winst is kunnen we dat wegboeken'. Probleem is dat het bedrag op een RC heel snel groeit als er een paar jaar verlies is. Immers, ieder jaar komen er intresten op (jij betaalt intresten aan de vennootschap) die op hun beurt weer op de RC geboekt worden. En die intrest is belachelijk hoog vastgelegd: 8.94% voor 2018.

Als er geen winst is is dit een straatje zonder eind. RC moet bij een faling inderdaad terugbetaald worden.

P.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”