Consultant die op zelfstandige basis wilt gaan werken

Steff11
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Consultant die op zelfstandige basis wilt gaan werken

#1 , 03 okt 2019 13:14

Beste mensen,

Ik werk momenteel bij een bedrijf dat IT-consultants plaatst (als IT-consultant) en ben geplaatst bij een grote multinational.
Ik ben bezig met het opstarten van mijn eigen zaak, samen met een collega, die vast in dienst is bij het bedrijf waar ik geplaatst ben.
Wij zijn slechts twee enkelingen die de kennis hebben binnen ons vakgebied van dit bedrijf (omdat die kennis zeer specifiek is).
Is er de mogelijkheid dat als wij ons ontslag indienen als werknemer (ik bij het extern bedrijf en mijn collega bij het bedrijf zelf), dat wij als zelfstandigen voor dit bedrijf kunnen komen werken? (Hiermee bedoel ik als het bedrijf waar ik geplaatst ben hiermee zou instemmen)
Kan het extern bedrijf een procedure starten tegen mij om een of andere reden? Of zijn er nog andere complicaties die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor jullie input!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 03 okt 2019 13:24

Let op voor een niet-concurrentiebeding in uw contract, en let ook op schijnzelfstandigheid als u maar voor 1 firma zou gaan werken.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 okt 2019 15:36

Of bepalingen in contract tussen uw werkgever en opdrachtgever, dat vertrekkend personeel niet rechtstreeks of via derden voor dezelfde opdrachtgever mag werken gedurende X-tijd ...

Reclame

Steff11
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 okt 2019 16:24

Alvast bedankt voor de zeer snelle antwoorden!
Ook al werkt enkel mijn collega (die niks in zijn contract heeft staan) onder naam van de BV (die van ons beide is) voor de multinational, dan zou ook niet mogen indien in het contract staat dat vertrekkend personeel niet rechtstreeks of via derden voor dezelfde opdrachtgever mag werken?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 03 okt 2019 17:30

Ook al werkt enkel mijn collega (die niks in zijn contract heeft staan) onder naam van de BV (die van ons beide is) voor de multinational, dan zou ook niet mogen indien in het contract staat dat vertrekkend personeel niet rechtstreeks of via derden voor dezelfde opdrachtgever mag werken?
Hangt af van het contract tussen de bedrijven .

U ziet hier brood in. Wel ...
Uw werkgever en de opdrachtgever zagen dat mogelijk lang geleden al ... en dekten zich mogelijk in tegen dergelijke constructies.
Ze gaan u dat niet vertellen, en u kan er moeilijk achter vragen. :wink:

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 03 okt 2019 17:33

Veel uitzendbedrijven sluiten een contract af met de bedrijven waar ze hun consultants tewerkstellen dat ze de uitgestuurde consultants (gedurende bepaalde tijd) niet zelf mogen aanwerven/contracteren of dat maar mogen mits betaling van een stevige schadevergoeding. Check dus al eerst uw plannen met het management van t bedrijf waar je nu gedetacheerd bent. Check ook wat ze je willen betalen als consultant wetende dat niemand onmisbaar is. Vergeet ook je kosten als zelfstandige niet te verrekenen (sociale zekerheid, bijkomend pensioen, boekhouder, ...)

Steff11
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 okt 2019 12:59

Oké ik ga dit nog eens allemaal bekijken, alvast bedankt voor de info!

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 05 okt 2019 16:12

Uw werkgever en de opdrachtgever zagen dat mogelijk lang geleden al ... en dekten zich mogelijk in tegen dergelijke constructies.
Ze gaan u dat niet vertellen, en u kan er moeilijk achter vragen. :wink:
Als ze tevreden zijn van hem dan lijkt me dit zeker niet onmogelijk om na te vragen bij de werkgever. Voor een groter bedrijf maakt het eigenlijk weinig uit aan wie ze betalen, maar je kan zeker zijn dat wanneer ze een mooi dagtarief betalen waar "de consultant" maar een klein deeltje van ziet, deze consultant vaak niet tevreden is en er dus een hoger risico is dat hij naar een ander bedrijf trekt.

Voor het bedrijf maakt het vaak niets uit: er is geen meerkost om iemand rechtstreeks te betalen. Maar het talent dat ze inhuren is wel véél meer gemotiveerd..

Maar om een lang verhaal kort te maken: je moet het contract tussen werkgever en multinational kunnen nalezen. Daarnaast moet je ook je eigen arbeidscontract nalezen om te bevestigen dat het geen niet concurrentiebeding bevat.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”