Mijn factuur heeft een boete van 10% voor laattijdig betalen, mag dat?

pilfton
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mijn factuur heeft een boete van 10% voor laattijdig betalen, mag dat?

#1 , 02 okt 2019 14:58

Ik ben een zelfstandige in bijberoep, mijn boekhouder heeft destijds een template voor mijn facturen opgemaakt, onderaan gaat het als volgt.
De facturen zijn betaalbaar door storting op de bankrekening hierboven aangeduid. De geleverde diensten moeten op straffe van laattijdigheid en niet-ontvankelijkheid ter kennis worden gebracht, binnen de 7 dagen na geleverde prestaties. In geval van vertraging in betaling van meer dan 30 dagen zal van rechtswege en zonder dat voorafgaande ingebrekestelling vereist is een verwijlintrest van 10% verschuldigd zijn alsmede een forfaitaire vergoeding van 10% op het factuurbedrag (met een minimum van EUR 25) als schadebeding en dit ongeacht de verschuldigde verwijlintresten en gerechtskosten ten laste van de debiteur.
Er is een klant die bijna over die 30 dagen gaat..
Mag ik (volgens de wet) een nieuwe factuur sturen met 10% interest erbovenop?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2019 15:32

Zijn je klanten op voorhand in kennis gesteld van je verkoopsvoorwaarden ?

Anders sta je nergens met je 10%

En wat ga je met je oude factuur doen , zo werkt dit niet een nieuwe factuur sturen , dit is om miserie zoeken !
je moet normaal een factuur van de 10% sturen

En normaal is het 30 dagen na ontvangst van de factuur en niet na factuur datum.

Die 30 dagen is ook afhankelijk van welke sector je bent, bv tabak is onmiddellijk te betalen, bederfbare waren zoals vlees is 14 dagen, seizoen artikelen dit kan 90 dagen zelfs zijn. ambachten zoals timmerman is als er niks is overeen gekomen is 30 dagen

En geen herinnering sturen ??

en 10% is ook niet min.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pilfton
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2019 15:38

Bedankt voor je reactie, het staat onderaan op mijn factuur, ik heb alsook de klant reeds 2 herinneringen gestuurd, ook persoonlijke mails waarin hij beloofd om "morgen te betalen" en het niet doet.

Het is web development/grafische sector, gaat om een factuur van 599 euro inc btw.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 okt 2019 16:08

De verkoopsvoorwaarden moet je melden voor je aan je klant iets levert of bij een offerte .op de factuur is zeer goed maar meestal te laat !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pilfton
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 okt 2019 16:30

Ah ja, dat wist ik niet, bedankt voor je antwoord! zal het voortaan op de offerte vermelden.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”