Mijn factuur heeft een boete van 10% voor laattijdig betalen, mag dat?

pilfton
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mijn factuur heeft een boete van 10% voor laattijdig betalen, mag dat?

#1 , 02 okt 2019 14:58

Ik ben een zelfstandige in bijberoep, mijn boekhouder heeft destijds een template voor mijn facturen opgemaakt, onderaan gaat het als volgt.
De facturen zijn betaalbaar door storting op de bankrekening hierboven aangeduid. De geleverde diensten moeten op straffe van laattijdigheid en niet-ontvankelijkheid ter kennis worden gebracht, binnen de 7 dagen na geleverde prestaties. In geval van vertraging in betaling van meer dan 30 dagen zal van rechtswege en zonder dat voorafgaande ingebrekestelling vereist is een verwijlintrest van 10% verschuldigd zijn alsmede een forfaitaire vergoeding van 10% op het factuurbedrag (met een minimum van EUR 25) als schadebeding en dit ongeacht de verschuldigde verwijlintresten en gerechtskosten ten laste van de debiteur.
Er is een klant die bijna over die 30 dagen gaat..
Mag ik (volgens de wet) een nieuwe factuur sturen met 10% interest erbovenop?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2019 15:32

Zijn je klanten op voorhand in kennis gesteld van je verkoopsvoorwaarden ?

Anders sta je nergens met je 10%

En wat ga je met je oude factuur doen , zo werkt dit niet een nieuwe factuur sturen , dit is om miserie zoeken !
je moet normaal een factuur van de 10% sturen

En normaal is het 30 dagen na ontvangst van de factuur en niet na factuur datum.