Diefstal vennoot

unhappyman
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Diefstal vennoot

#1 , 28 aug 2019 08:34

Beste,

Mijn vennoot en ik hebben sinds 2005 een bvba.
De eerste 9 à 10 jaar hing alles prima.
De laatste 5 jaar van kwaad naar erger.
We hebben beiden 50% dus ik denk beiden evenveel rechten.
Nu ben ik erachter gekomen dat hij geld van de rekening neemt, veel geld zelfs.
Ik moet toegeven dat ik waarschijnlijk te laat in actie ben geschoten, maar ik kan niets terug draaien.

Het eerste wat ik heb ontdekt is dat sinds 2010 ( ik kan online niet meer terug keren ) dat onze loonverschillen ( in mijn nadeel )een verschil hebben van ongeveer 110.000€
Daarnaast is er nog een Visa kaart die hij zich geeft aangeschaft voor zogezegd onze betalingen beter te laten verlopen sinds 2013.
Wat ik daar op vond zakte ik in de grond van schaamte, en haat.
Sinds 2013 heeft hij met deze kaart restaurantjes bezocht bijna overal in belgie voor een bedrag van ongeveer 40.650€.
Wij kunnen met de firma ( waarvoor we beiden hebben getekend ) tot -50.000€ gaan, helaas door zijn afnemen van gelden bleek dat niet genoeg.
In 2013 heeft hij dan nog eens naar de bank geweest om te vragen om tot -75.000€ te gaan.
Daar heb ik niets voor getekend, maar hij geeft zijn huis voor dat in pand gegeven.
En nu heb ik gezien dat hij met diezelfde visa kaart sinds 2013 bijna elke maand gewoon cash 600€ heeft afgenomen om waarschijnlijk zijn schulden bij de bank te minderen.
Dit alles sinds 2013 gaat over een bedrag van 72.750€

Ik schrijf dit alles met schamende wangen dat ik dit niet eerder heb ontdekt.
Ondertussen geeft onze boekhouder er ook de brui aan gegeven, daar hij geen uitweg meer zag voor onze bvba.
Nu staan we met -75.000€ op de bank, en de vennot is met alles 3 de bedragen tesamen weg met zo'n 223.000€

Ondertussen heb ik wel de aanvraag ingediend om het faillisement aan te vragen.

Iemand een idee hoe ik toch (al was het maar een deel) van deze wan-smakkelijke praktijken van mijn vennoot zou kunnen terug winnen??

Ik hoor het graag, alvast bedankt dit te lezen.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2019 09:19

Als je u aanvraag heeft ingediend voor faillissement, zal je dit verhaal aan de curator moeten uitleggen na het vonnis, die neemt met u ,wel contact op.,

zodat hij als zaakvoerder verantwoordelijk kan gesteld worden .

Ga je u persoonlijke centen terug krijgen ?

Vergeet dit, je vriend zal zich persoonlijk ook laten failliet laten verklaren en u heeft niks, en u gaat ook waar je borg voor getekend heeft dan 100% alleen moeten terug betalen, geen mooie toekomst zou ik zeggen .

Ook u als zaakvoerder had je veel vroeger moeten ingrijpen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

unhappyman
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2019 09:36

Beste,
Bedankt voor dit snelle antwoord.
En ja, ik had vroeger moeten ingrijpen.
Maar kan ik zoals je zei de curator niet overtuigen van de diefstal ( gelden uit de bvba ) die mijn vennoot heeft ontnomen ( lees gestolen) ?

Of bestaat er andere manier. Ik heb alle bewijzen in de hand, dit kan toch mee tellen in mijn voordeel of niet?
Mvg

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 aug 2019 09:56

Vanaf het ogenblik van het vonnis ie enkel alleen de rechter commissaris en de curator die beslissen over alles, de rechter commissaris heef zeer grote bevoegd heden, een goede raad van als je het vonnis weet en dus dan ook de curator bel je hem op, hij moet met jullie beiden en met de aanwezigheid een PV van bevinding opmaken, en daar staat ook de reden van het faillissement in, deze gaat al je grieven noteren. na 28 dagen is de vergadering van schuldeisers, daar komt geen kat naar toe, en dan ligt de boel stil.

Het is aan u om je verhaal eens goed op papier te zetten zodat je dit kan afgeven aan de curator en ook een exemplaar aan de rechter-commissaris, het is deze man die alles beslist maar de curator voert alles uit dit is in wezen de knecht !

Zorg dat je zelf er zo goed mogelijk ervan af komt, visa kaart kan je persoonlijk zeer zuur opbreken, zeker mocht je vriend zich in persoonlijk faillissement gaan, dan zou alle schulden waar er ook maar iets van borg voor getekend is voor de 100% op je nek vallen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

unhappyman
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2019 10:02

De visa kaart is inderdaad gelinkt aan de bvba, maar staat op zijn naam en alleen hij geeft een kaart. Dus ikzelf heb deze nooit gebruikt.
Maar ik zal inderdaad alles op papier zetten tegen de tijd dat ik dit nodig heb.
Nu ik het faillissement heb aangevraagd als mede zaakvoerder, is het een goed idee om een nieuw rekening nummer te openen en de nog te betalen facturen door klanten daar te laten op storten zodat hij geen gelden meer kan ontwreemden ? Of toch niet, en laat ik alles gewoon betalen zoals voorheen ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 aug 2019 10:13

De visa kaart is inderdaad gelinkt aan de bvba, maar staat op zijn naam en alleen hij geeft een kaart. Dus ikzelf heb deze nooit gebruikt.
Maar ik zal inderdaad alles op papier zetten tegen de tijd dat ik dit nodig heb.
Nu ik het faillissement heb aangevraagd als mede zaakvoerder, is het een goed idee om een nieuw rekening nummer te openen en de nog te betalen facturen door klanten daar te laten op storten zodat hij geen gelden meer kan ontwreemden ? Of toch niet, en laat ik alles gewoon betalen zoals voorheen ?
Niet doen man, dit mag je niet, daar pleeg je strafbare feiten mee, de curator gaat 6 maanden ver bij de banken, ook op u naam.

Dit is werk voor de curator die innen wel de centen dien nog moeten geint worden, normaal van het ogenblik dat je aangifte bij REGSOL heeft gedaan mag je niks maar ook niksmeer voor de BVBA doen, jullie worden door het vonnis 100% ontheven als zaakvoerders en het is de curator die alles regeld ook als er werknemers zij.

Dus pas op met wat je doet.want een bvba is een rechtspersoonlijkheid dit bent u en je vriend niet !
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12827

#7 , 28 aug 2019 10:20

Simpel gezegd: vanaf dat het faillissement geopend is, is de curator baas en doe je niets zonder zijn toestemming.

unhappyman
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 aug 2019 10:33

Oef... gelukkig vroeg ik ik ook aan jullie raad, want een jurist dat ik ken had mij aangeraden een nieuwe rekening te openen. Dus bij deze doe ik dit niet en laat ik alles zoals het was.

Ik heb gisteren het failissement aangevraagd bij REGSOL, rond 13u30 kreeg ik een mail met de vermelding
"Het Register bevestigt de ontvangst van uw aangifte van faillissement in rechtbank (Gent - afdeling Oudenaarde). "
Bestaat onze BVBA sindsdien dan al niet meer ?
Ik stel deze vraag omdat er op het forum van DYZO het volgende word vermeld
"“Uw aangifte faillissement zal echter pas kunnen behandeld worden door de rechtbank na betaling van €120 rolrecht. U zal de nodige gegevens voor de betaling ontvangen bij de bevestiging van ontvangst van uw aangifte."
Daar ik nog geen gegevens voor betaling van deze heb ontvangen weet ik nu niet of het faillisesment nu al in gang is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 aug 2019 10:52

De BVBA blijft bestaan tot de sluiting van het faillissement, maar jullie zijn ontheven van jullie taak, dit is nu van de curator

Het rol recht is sinds 1/02/2019 voor een faillissement afgeschaft.

Ja DYZO is niet altijd 100% betrouwbaar !!
Dus je moet niks betalen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

unhappyman
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 aug 2019 11:00

Ontgeven van onze taak, als ik het goed begrijp mogen wij dan sinds gisteren geen werken meer uitvoeren voor de bvba.

Ik ben wel van plan indien mogelijk zo vlug mogelijk terug te her beginnen met een eenmanszaak, daar ik nog klanten heb (die weet hebben van de zaak) mij dit vragen, zodat ze weer op mij beriep kunnen doen. Enig idee wanneer ik mijn eigen btw nummer kan en mag aanvragen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 aug 2019 11:06

Ontgeven van onze taak, als ik het goed begrijp mogen wij dan sinds gisteren geen werken meer uitvoeren voor de bvba.

Ik ben wel van plan indien mogelijk zo vlug mogelijk terug te her beginnen met een eenmanszaak, daar ik nog klanten heb (die weet hebben van de zaak) mij dit vragen, zodat ze weer op mij beriep kunnen doen. Enig idee wanneer ik mijn eigen btw nummer kan en mag aanvragen?
Natuurlijk mag je niet meer werken !!

Vanaf vandaag kan je terug eenmanszaak of een vennootschap.

, zou je niet beter terug een vennootschap beginnen, een BV heb je geen vastgelegd kapitaal voor nodig.

BVBA bestaat dus niet meer volgens de nieuwe wet .

Geen minimumkapitaal nodig in de bv

Een bv oprichten kost vandaag iets meer moeite en geld dan een eenmanszaak oprichten. Je hebt bijvoorbeeld een financieel plan nodig. En in het oude systeem is ook nog een startkapitaal van minimaal 6.200 euro vereist. Geen evidentie als je net een eigen zaak opstart. Die drempel valt weg: in het nieuwe systeem kan je in theorie al met 1 euro een bv oprichten. In de praktijk zal het vermogen echter wel degelijk groter moeten zijn dan 1 euro, aangezien de bv bij de oprichting over een eigen vermogen moet beschikken dat toereikend is voor de geplande activiteit.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

unhappyman
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 aug 2019 11:21

Ok, dus een besloten venootschap (BV) opstarten kan voor 1€.
Ik wil dit helemaal alleen opstarten, ik heb genoeg van venoten....
Maar ik heb helaas geen eigen vermogen voor het ogenblik, tenzij 2000€ voldoende is?
Ik las ook ergens om een bv op te starten dat je bij een notaris moet langs gaan, wat logisch is, maar ook dat de oprichtings kosten relatief hoog kunnen oplopen ?!
Een goed financieel plan zal ik zeker moeten opstellen vooraleer te kunnen herbeginnen, daar ben ik mij van bewust.
Kan ik op latere termijn, indien nodig, iemand in dienst nemen met een bv ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 aug 2019 11:33

Ok, dus een besloten venootschap (BV) opstarten kan voor 1€.
Ik wil dit helemaal alleen opstarten, ik heb genoeg van venoten....
Maar ik heb helaas geen eigen vermogen voor het ogenblik, tenzij 2000€ voldoende is?
Ik las ook ergens om een bv op te starten dat je bij een notaris moet langs gaan, wat logisch is, maar ook dat de oprichtings kosten relatief hoog kunnen oplopen ?!
Een goed financieel plan zal ik zeker moeten opstellen vooraleer te kunnen herbeginnen, daar ben ik mij van bewust.
Kan ik op latere termijn, indien nodig, iemand in dienst nemen met een bv ?

Ik ga het eens zeer cru zeggen voor 1000€ alles inbegrepen moet het lukken, natuurlijk de aller goedkoopste notaris zoeken via google

En doe alles zelf anders gaat het u veel geld kosten aan boekhouder, daarna als je werk geeft kan je naar de boekhouder gaan voor je aangiften .

Bekijk eens deze links

en-onderneming-oprichten/belangrijkste- ... -oprichten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

unhappyman
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 aug 2019 11:39

beste,

bedankt voor dit antwoord, alsook voor de link maar deze werkt helaas niet.
Kan je dat eens nakijken aub ?

Inderdaad, het is de bedoeling om zoveel mogelijk zelf te doen qua papierwerk en dergelijke.
Werk zal ik zeker hebben daar mijn vorig klieenteel al gevraagd geeft wanneer ik terug kom met een eigen zaak.
Ik denk dat ik nu eerst iemand moet vinden om samen met mij een degelijk financieel plan op te stellen om daarna van start te kunnen gaan.


Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”