aansprakelijkheid bij faillissement bvba

Cathy
Topic Starter
Berichten: 1

aansprakelijkheid bij faillissement bvba

#1 , 26 mar 2006 18:05

Hallo,

Is iemand hiermee vertrouwd :?: :

Een tijdje geleden besloot ik om mee in de zaak van een vriend te stappen en gingen we akkoord dat ik 50% v.d. aandelen zou hebben. Om bepaalde redenen werd deze wijziging nog niet in het staatsblad opgenomen. Maar het aandelenboek werd wel aangepast.
Nu blijkt dat de zaak zal failliet gaan en omdat dit gebeurt voor het verstrijken van de eerste 3 jaar, waarin vennoten aansprakelijk kunnen worden gesteld, vraag ik me af in welke mate dit op mij van toepassing is.
Maw, kan men mij op basis van uitsluitend het aandelenboek even aansprakelijk stellen als de andere aandeelhouder?
Alvast bedankt! :?
Cat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh
Berichten: 167

#2 , 27 mar 2006 14:42

cf. art. 229, 5? Wb. Venn: de oprichters zijn hoofdelijk aansprakelijk in geval van faillissement binnen de drie jaar na de oprichting, indien het maatschappelijk kapitaal bij de oprichting kennelijk ontoereikend was voor de normale uitoefening van de voorgenomen bedrijvigheid over tenminste 2 jaar.
art. 225 Wb. Venn: niettegenstaande enig hiermee strijdig beding worden zij die bij de oprichtingsakte verschijnen, als oprichters beschouwd.

M.a.w. indien U mede-oprichtster van de zaak bent, in de zin van art. 225 Wb. Venn., zal men in functie van de voorgenomen bedrijvigheid (cf statutair doel van de vennootschap) oordelen of het startkapitaal toereikend was om uw zaak minstens 2j draaiende te houden.

Sedlex
Berichten: 83

#3 , 01 mei 2006 23:01

aangezien uw BVBA (?) toch rechtspersoonlijkheid heeft, aangezien u de akte zal moeten neergelegd hebben op de griffie van de rechtbank van koophandel, zal dat toch als bewijs volstaan voor het bestaan van uw BVBA. Deshalve zal de niet-bekendmaking enkel de aansprakelijkheid van de ambtenaar ten gevolge hebben die belast was met de openbaarmaking.
Art. 73 W. Venn.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”