BVBA en gemeenschap van goederen

ivanjoe
Topic Starter
Berichten: 2

BVBA en gemeenschap van goederen

#1 , 30 jun 2008 15:25

Hallo,

Ik heb, samen met mijn vrouw, een BVBA opgericht waarvan zij 10% en ikzelf 90% van de aandelen bezit. We zijn gehuwd in het wettelijk stelsel met gemeenschap van goederen. Deze aandelen werden wel betaald met eigen middelen en zo ook in de statuten vastgelegd. De eigen middelen staan vermeld in ons huwelijkscontract.

Kan iemand mij vertellen wat de normale gang van zaken is indien het ooit (laat ons hopen van niet) tot een echtscheiding zou komen.

Mijn vrouw heeft geen statuut binnen de zaak en is dus enkel aandeelhoudster.

Wat moet er gebeuren om de zaak voor 100% eigendom van mezelf te maken ? Huwelijkscontract aanpassen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kvk
Berichten: 28

#2 , 30 jun 2008 15:51

90% uw inbreng met middelen van vóór het huwelijk?
10% haar inbreng met middelen van vóór het huwelijk?
U kan 100% van de aandelen in handen hebben als u de 10% van de aandelen van uw echtgenote overneemt. U betaalt dus uw echtgenote de waarde van de 10% aandelen. Moeilijkheid hierbij is de waardebepaling van de onderneming en bijgevolg de waarde van die 10%. Betaling overname 10% aandelen moet dan wel gebeuren met eigen middelen (van vóór het huwelijk). Is het wel zinnig om deze 10% eventueel nu over te nemen? Geen slapende honden wakker maken zou ik zeggen.

ivanjoe
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 30 jun 2008 15:58

Bedankt voor je antwoord...

90% en 10% zijn inderdaad met eigen middelen betaald van voor het huwelijk.

Wat met het kapitaal dat in deze bvba zit, dus het kapitaal verworven tijdens het huwelijk ? Heeft ze recht op 10% van dit kapitaal, of op de helft, omdat dit ook tot de gemeenschap behoort ?

Reclame

kvk
Berichten: 28

#4 , 30 jun 2008 16:08

De BVBA is een aparte entiteit.
Uw echtgenote heeft 10% van het totale kapitaal ingebracht (bij mijn weten niets anders). Zij heeft als het ware voor 10% in het "project" geïnvesteerd. Bijgevolg heeft zij het recht om 10% te krijgen van de totale waarde van de vennootschap bij verkoop van de aandelen. Probleem is hier steeds: wat is de waarde van een vennootschap. Hiervoor bestaan duizend en één berekeningsmethodes.
Kan waarde uiteraard in onderling overleg bepalen.

andy
Berichten: 66

#5 , 14 jul 2008 22:55

Belangrijke noot: BVBA vereist tweehoofdigheid;

Art. 213 W. Venn.:

(§ 1. Indien een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid eenhoofdig wordt, moet het gestorte bedrag van het kapitaal binnen één jaar ten minste 12.400 euro bereiken, tenzij binnen dezelfde termijn een nieuwe vennoot in de vennootschap wordt opgenomen of de vennootschap ontbonden wordt.
Gebeurt dit niet, dan wordt de enige vennoot geacht hoofdelijk borg te staan voor alle verbintenissen van de vennootschap die ontstaan zijn sinds het eenhoofdig worden van de vennootschap, en wel tot een nieuwe vennoot in de vennootschap wordt opgenomen, tot de ontbinding van de vennootschap wordt bekendgemaakt of tot het kapitaal werkelijk ten belope van 12.400 euro wordt gestort.)
(§ 2.) Niettegenstaande enig hiermee strijdig beding, is de oprichter-rechtspersoon hoofdelijk aansprakelijk voor alle verbintenissen aangegaan, zolang de vennootschap als enige vennoot slechts de rechtspersoon telt die deze vennootschap alleen heeft opgericht.
Indien in de eenhoofdig geworden besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid de enige vennoot een rechtspersoon is, en indien binnen een jaar geen nieuwe vennoot in de vennootschap is opgenomen of deze niet is ontbonden, wordt de enige vennoot geacht hoofdelijk borg te staan voor alle verbintenissen van de vennootschap ontstaan na de vereniging van alle aandelen in zijn hand, tot een nieuwe vennoot in de vennootschap wordt opgenomen of tot de bekendmaking van haar ontbinding.

Waarom moet je per se haar aandelen hebben? Met haar 10 procent kan ze zelfs geen statutenwijziging hinderen...

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”