Failliet

unhappyman
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Failliet

#1 , 25 jul 2019 09:54

Beste,
Mijn vennoot en ik hebben een BVBA, maar deze zit met vele schulden.
Ik wil graag het faillisement aanvragen maar mijn vennoot is daar nog niet zo voor te vinden, en dit omdat wij nog een rekening courant te vereffenen hebben.
Ik wil graag stoppen en opnieuw proberen met eenmaszaak.

Wat zijn nu voor mij de voor en nadelen?
Alsook wat te doen met de vele schulden die er zijn?

Alvast bedankt om dit te lezen en te antwoorden.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2019 10:06

Bij een faillissement word na het vonnis naar de rekening courant gekeken, en u en je vriend zullen dit moet aanpassen en betalen.

TENZIJ jullie zelf persoonlijk ook de boeken neerleggen tijdens het neerleggen van de BVBA !!

Dit word meermaals gedaan en is de verwerking van het faillissement van de bvba ook vlotter, meestal is het de zelfde curator, dan zoiets als bij een GCV of VOF .

En je mag na het neerleggen van de boeken dag nadien een één man zaak starten of een nieuwe venootschap .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 25 jul 2019 10:23

Ik denk dat TS eerder bedoelt dat de BVBA nog een schuld heeft aan de andere ZV en daarom nog niet failliet mag gaan.

Reclame

unhappyman
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2019 10:32

beste,
bedankt voor deze snelle reacties, maar wat word presies bedoeld met "TENZIJ jullie zelf persoonlijk ook de boeken neerleggen tijdens het neerleggen van de BVBA !!

Deze zin snap ik even niet, als we de boeken neerleggen voor de bvba moeten wij ons dan niet failliet laten verklaren?
En wat gebeurt en daarna dan juist?

Sorry voor al deze vragen maar van dit soort dingen ben ik niet zo op de hoogte.
Mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jul 2019 11:01

beste,

maar wat word presies bedoeld met "TENZIJ jullie zelf persoonlijk ook de boeken neerleggen tijdens het neerleggen van de BVBA !!
Laat het ons duidelijk stellen .

Heeft de bvba geld van u tegoed, of geeft u geld te goed van de BVBA ???
Dit is natuurlijk een hemels breed verschil.

Als u schulden heeft van je RC aan de BVBA, en dit gaat over veel euro's is het soms BETER om ook tegelijk tijdig in persoonlijk in faillissement te gaan !!

En de dag nadien terug opstarten als één man zaak of als nieuwe vennootschap .

Gaat dit over niet veel geld dan is dit niet nodig.

Als er veel schulden zijn, dan zal er wel eens iemand jullie dagvaarden in faillissement.

En dan ???

Het is altijd veel beter dat je zelf de boeken neerlegt, want het zaakvoerder kan gestraft worden als hij dit niet doet, wanneer er zeer veel schulden zijn..

Als er nog vragen zijn stel ze gerust.

en ga hier eens naar toe om goede tips te lezen !

https://dyzo.be/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

unhappyman
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jul 2019 11:40

Beste,

Ik ben medezaakvoerder in deze BVBA, maar door een onoplettende boekhouder hebben we inderdaad vele schulden.
Onze boekhouder ( die ons nu reeds voor s...t geeft achtergelaten) geeft vele fouten gemaakt in onze boekhouding.
Daarom zitten we nu ( mijn partner en ik ) met een rekeningcourant van elk zo'n 80.000€ schulden denk ik.
Ik wil van deze partner scheiden en zelf opnieuw beginnen met mijn klienteel.
Kan ikzelf iets doen?
En wat zijn de beste oplossingen, vraag ik het faillisemnt aan of kan ik gewoon de boeken toe doen?
En hoe ?

mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jul 2019 11:53


En wat zijn de beste oplossingen, vraag ik het faillisemnt aan of kan ik gewoon de boeken toe doen?
En hoe ?
Ja die 80.000€ is een zeer groot bedrag.

U kan zelf het faillissement aanvragen van de BVBA, !

Maar dan ben je NIET verlost van de 80.000€ !


Als je zelf persoonlijk de boeken neerlegt word je die 80.000€ kwijtgescholden

En kan je daags nadien terug op je eigen beginnen .

Hoe vraag ik het faillissement aan !

Voor de BVBA

lijst schuld eisers

Recente balans


Voor je persoonlijk

ook lijst schuld eisers


En dit doe je hier met je Id kaart op je PC thuis.

https://www.regsol.be/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

unhappyman
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jul 2019 12:00

Kan ik alleen de boeken neerleggen, of moet dit samen met mijn vennoot gebeuren?
Ikzelf wil dit namelijk zo snel mogelijk en natuurlijk met zo weinig mogelijk schulden te moeten betalen.

bosprocureur
Berichten: 6856

#9 , 25 jul 2019 15:53

Ik vrees dat u geacht (als zaakvoerder) wordt uw verantwoordelijkheid te nemen, en de boeken neer te leggen.

en de kliënten zomaar overnemen, daarvoor zou ik toch maar oppassen :evil:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 jul 2019 17:14

Voor de klanten over te nemen zal je u moeten wenden naar de curator, meestal kan dit voor een paar duizend euro.
Want die klanten zijn niet van u !!!

Dit zijn klanten van het handelsfonds, dus zoals al geschreven opletten daar mede.

U kan als zaakvoerder alleen het faillissement aanvragen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#11 , 26 jul 2019 14:50

In faling gaan en de dag daarna terug opstarten. Daar zijn veel klanten, gerecht, leveranciers, banken, ... niet voor te vinden. En terecht soms.

Als een zaakvoerder in faling gaat moet hij eerst verschoonbaar verklaard worden. Vroeger was dat zo, hoe het nu zit veel ik niet zo goed.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 jul 2019 15:02


Als een zaakvoerder in faling gaat moet hij eerst verschoonbaar verklaard worden. Vroeger was dat zo, hoe het nu zit veel ik niet zo goed.
Alles is veranderd sinds 1 mei 2018, door de nieuwe insolventie wet.

In faling gaan en de dag daarna terug opstarten. Daar zijn veel klanten, gerecht, leveranciers, banken, ... niet voor te vinden. En terecht soms.
Dit is verschil tussen onderneming en onderneming.

Word zeer veel gedaan dat men een doorstart maakt !

IK heb er al veel gekend, ook vroeger eer de nieuwe wet er was, kon men ook doorstarten!

en een vennootschap krijgt nooit verschoonbaar, nu noemt dit kwijtschelding
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”