verbod inbreng schenking in huwgem. -- algehele gem.

DKnWhy?
Topic Starter
Berichten: 19

verbod inbreng schenking in huwgem. -- algehele gem.

#1 , 23 jun 2008 15:14

Hoe gebeurt een schenking aan iemand die gehuwd is met een stelsel van algehele gemeenschap van goederen, als men niet wil dat deze schenking in de huwgemeenschap wordt ingebracht? Volstaat vermelding in de schenkingsakte (+ aanvaarding van de begiftigde) of moet de partner van de begiftigde ook op een of andere (formele) manier aanvaarden dat deze schenking "in tegenstelling tot de rest van hun huidige en toekomstige goederen en inkomsten" niet ingebracht wordt in de huwgemeenschap?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 23 jun 2008 18:51

Volgens mij hoeft de niet begiftigde echtgenoot NIET tussen te komen in de akte. Aanvaarding door de begiftigde volstaat.
Meestal is de formulering ruim: élke inbreng of beschikking met hetzelfde gevolg wordt verboden.
Stel U dit even voor: dochter-begiftigde is getrouwd onder algehele gemeenschap maar wordt weduwe. Ze hertrouwt met opnieuw hetzelfde huwelijksvermogenstelsel. Uiteraard kon die 2de man/vrouw nooit tussenkomen in de 'oude' schenkingsakte; toch zullen de schenkers niet willen dat er inbreng gebeurt in de gemeenschap van het tweede huwelijk.

DKnWhy?
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 23 jun 2008 23:10

bedankt voor de reactie!

misschien vergezocht, maar kan het niet zijn dat er bij een huwelijkscontract van algehele gemeenschap bedongen wordt dat een van beide partners niet kan ontvangen (schenking of erfenis) dan met toestemming van de partner: A krijgt een schenking, B moet toestemming geven, om welke reden, gezamelijke overtuiging, ... dan ook. A mag dus geen schenking of erfenis aanvaarden zonder toestemming van B. Wanneer het in de huwgemeenschap moet worden ondergebracht, is het normaal dat B mee moet aanvaarden, maar als het buiten de huwgemeenschap moet blijven, kan het toch nog altijd zijn dat A en B bij huwelijkscontract overeenkomen: "Wij brengen alles in in de gemeenschap en wat we als schenking of erfenis zouden krijgen, mag geen van beide aanvaarden tenzij met de toestemming van de andere" (bv. omdat ze overtuigd zijn dat geld een huwelijk kapot kan maken, of dat ze alleen ethisch verantwoorde inkomsten willen genereren, of ... weet ik veel welke redenen nog bedacht kunnen worden.)

maar zoals ik aanvankelijk al bedoelde in mijn eerste vraag: misschien is mijn "gedachtegang" wel van openbare orde, nl. dat het zelfs niet in het contract moet staan dat toestemming nodig is en dat dus altijd toestemming nodig is, oftewel: "algehele gemeenschap veronderstelt dat men ALLES samengooit en dat men geen eigen vermogen mag "kweken" dan met de toestemming van de ander".

graag reacties met eventuele verwijzingen naar wetteksten of rechtspraak.

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 23 jun 2008 23:54

SOMS (eerder uitzonderlijk) bepaalt de wet zelf wat dwingend recht is (en waarvan men dus niet kan afwijken). Maar meestal is het een historisch gegroeide toestand uit rechtsleer en rechtspraak die zegt wat (vandaag) dwingend recht is of wat van openbare orde is.
Daarvoor moet U in standaardwerken à la De Page of Dekkers gaan zoeken; waar meestal bij elk item staat: 'dit wordt betwist' of 'de overheersende mening stelt' enz.

Maar vergeet ook niet waarom huwelijkscontracten bestaan en vooral waarom er ook openbaarheid over bestaat: burgers en handelaars moeten in staat zijn te weten welke goederen van wie zijn (hypotheekwet met openbaarheid) zodanig dat men kan oordelen of ik wel zaken wil doen met iemand. Ik besef dat in onze tijden van EBVBA's dat achterhaald lijkt, maar de grondidee is: met die man wil ik zaken doen want alles wat hij en zijn vrouw hebben is gemeenschappelijk; met die andere wil ik niet te maken hebben want alles is van de vrouw en hij heeft geen onderpand/waarborg.

Als zij dus erft van haar moeder-weduwe en ze is getrouwd met algehele gemeenschap, dan klopt het niet dat zijn toestemming telkens geval per geval nodig zou zijn om die goederen al dan niet in hun gemeenschap te laten vallen. Ik moet dat op voorhand weten of kunnen weten; dat kan niet afhankelijk zijn van zijn goedkeuren. Het is mossel of vis, geen vispannetje met variabele samenstelling.

Wat wel zou kunnen: een "algehele" gemeenschap beperkt tot de onroerende goederen. Of een "algehele" gemeenschap beperkt tot de onroerende goederen in België gelegen.

Wat ook kan, maar die hebben geen uitwerking t.o.v. derden om de genoemde redenen en werken dus enkel tussen de echtgenoten: een intern verzelfstandigd gemeenschappelijk vermogen.

*******************************************

Noot: de registratierechten op een akte houdende inbreng in een gemeenschappelijk vermogen bedragen 25 euro, ongeacht de waarde van het ingebrachte goed.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”