INBESLAGAME ONROERENDE GOEDEREN

loesje2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

INBESLAGAME ONROERENDE GOEDEREN

#1 , 25 jun 2019 10:56

Beste,
Door de samenloop van omstandigheden zijn wij in diepe schulden beland
(Faillisement,werkverlies )
Nu dreigt de deurwaarder om alles op te laden omdat we het niet meer kunnen betalen

We vragen ons echter af wat er na die oplading gebeurd?
Hoe verloopt dat verder want onze onroerende goederen hebben niet zoveel waarde als dat er schulden zijn, en dan nog maar te zwijgen van de kosten die erbij komen voor het opladen en verkopen


Weet hier iemand een antwoord op aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 25 jun 2019 11:09

Gelieve geen topic te starten onder twee verschillende account. Het lijkt me in deze aangewezen dat u het topic dat u onder uw ander account hebt opgestart, samenvoegt met dit topic. Zo kunnen uw vragen beter ingeschat en beantwoord worden.

Verder kan ik u voorlopig enkel maar aanraden om dringend contact op te nemen met de sociale dienst van uw plaatselijk O.C.M.W. of het CAW.

Dank u wel.

Groetjes,

Thieu Rutten
(pensioen)deskundige

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2019 11:44

Dit word openbaar verkocht !

Is u faillissement een één man zaak of een vennootschap !

en welke maand en jaar het vonnis, want de regels zijn veranderd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

loesje2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2019 12:11

faillisement is van 02-2018 en was eenmanszaak

mijn vraag is :wat gebeurd er na de openbare verkoop?De schulden zullen niet minder zijn aangezien de kosten van oplading en verkoop ook nog worden bijgeteld en dat loopt al snel op tot meer dan 1000 euro

loesje2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2019 12:13

Ik heb geen topic aangemaakt onder meer accounts mijnheer Rutten

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2019 13:27

faillisement is van 02-2018 en was eenmanszaak

mijn vraag is :wat gebeurd er na de openbare verkoop?De schulden zullen niet minder zijn aangezien de kosten van oplading en verkoop ook nog worden bijgeteld en dat loopt al snel op tot meer dan 1000 euro
Eerst en vooral heeft je u aanvraag tot verschoonbaar reeds aan gevraagd ?

Zo niet doe dit onmiddellijk, u valt nog onder de oude wetgeving.

Als de kosten hoger zijn dan de geschatte opbrengst laad men niet op .

Hoogst waarschijnlijk zal je in aanmerking komen voor verschoonbaar !!

Dit wil zeggen dat al u schulden kwijtgescholden word.

Daarom dat dit belangrijk is, je had dit al moeten aanvragen na 6 maanden na het vonnis.

In de nieuwe wet kan men het zelfs bij de neerlegging aanvragen .

Dus brief schrijven naar de voorzitter van de ondernemingsrecht bank, al u gegevens datum vonnis, curator vermelden etc. en vragen om verschoonbaar verklaart te worden !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#7 , 25 jun 2019 13:43

Onroerende goederen opladen, dat wil ik nog wel eens zien. Dat lijkt me een hele klus.

Wat betreft beslag op roerende goederen door de gerechtsdeurwaarder: deze worden inderdaad openbaar verkocht. Zoals reeds aangehaald, zal men niet gauw overgaan tot openbare verkoop indien de verwachte opbrengst van de goederen niet eens de kosten van de verkoop zullen dekken.

De deurwaarder kan ook niet zomaar alle goederen aanslaan, er zijn een resem aan wettelijke bepalingen.

Zoals vaak, wil ik het verhaal van de verschoonbaarheid van Lowie weer even nuanceren - wat niet wegneemt dat het goede informatie is. Vooreerst bestaat verschoonbaarheid niet meer, maar spreken we vanaf de nieuwe insolventiewetgeving over 'kwijtschelding'. Kwijtschelding geldt enkel voor de schulden die 'overblijven' na het afwikkelen van het faillissement. Het zorgt ervoor dat u na dat moment niet nog bijkomend moet blijven afbetalen. Dat belet natuurlijk niet dat men i.k.v. de vereffening het huidig vermogen aanslaat. Veel hangt natuurlijk af van wat er zich in dat vermogen bevindt, en of het sop de kolen waard zijn.

Daarnaast weten we natuurlijk ook niet of deze schulden direct het gevolg zijn van het faillissement (schulden die te maken hebben met de professionele activiteit), of dit indirecte en persoonlijke schulden zijn: facturen i.k.v. het leven (water, elektriciteit, huur, etc.) Het spreekt voor zich dat deze losstaan van het faillissement, en gewoon ingevorderd kunnen worden.

Ik raad altijd aan contact op te nemen met Dyzo, zij zijn een grote hulp voor ondernemers die geconfronteerd worden met een faillissement.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Mathieu Rutten

#8 , 25 jun 2019 14:04

Naar aanleiding van uw verdere toelichting, lijkt het me opportuun, zoals ik reeds eerder heb gesteld, dat u sowieso contact opneemt met de sociale dienst van uw OCMW of het CAW die u dan verder kunnen begeleiden in de afwikkeling van uw sociale zekerheid. Het is immers ontzettend belangrijk dat u in orde blijft met alle takken van de sociale zekerheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jun 2019 14:39


Ik raad altijd aan contact op te nemen met Dyzo, zij zijn een grote hulp voor ondernemers die geconfronteerd worden met een faillissement.
In het verleden zijn hier al meermaals slechte commentaren geweest over Dyzo.

Dyzo is zeer goed voor de wetgeving.

Maar ieder curator werkt op zijn manier en dan nog soms met zeer veel ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 jun 2019 14:44

Naar aanleiding van uw verdere toelichting, lijkt het me opportuun, zoals ik reeds eerder heb gesteld, dat u sowieso contact opneemt met de sociale dienst van uw OCMW of het CAW die u dan verder kunnen begeleiden in de afwikkeling van uw sociale zekerheid. Het is immers ontzettend belangrijk dat u in orde blijft met alle takken van de sociale zekerheid.
Dit is nu zeer belangrijk !

En de meeste sociale kassen nemen zelf wel contact op met de gefailleerde, en het is ook de laatste jaren enorm veel verbeterd voor de gefailleerde.
Vroeger als je u laatste 2 kw niet betaald had voor het vonnis was je niet meer verzekerd nu is dit niet meer zo je blijft in orde voor het ziekenfonds, pensioen is een andere zaak voor deze jaren die niet betaald zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#11 , 25 jun 2019 15:07

Opgelet, overbruggingsuitkering geeft geen recht op pensioen. Hetzelfde geldt voor onvolledig betaalde kwartalen of voor kwartalen waarvoor een vrijstelling werd aangevraagd.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 25 jun 2019 16:07

Vermoedelijk bedoel je ROERENDE goederen. (meubels; inboedel enz...)
Onroerende goederen zijn huizen en appartementen. Die kunnen ze wel aanslaan, maar niet opladen

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”