dagvaarden voor faling?

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

dagvaarden voor faling?

#1 , 16 jun 2019 07:35

Heeft het enige zin om een onderneming (een bvba) waarvan je weet dat ze geen goederen meer bezit, te dagvaarden voor faling als je geen bevoorrechte schuldeiser bent?
Zou dat niet enkel extra kosten veroorzaken? Hoe speelt de procedure zich eigenlijk af? Met pleitzittingen en conclusies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jun 2019 08:21

Dit gaat u alleen veel geld kosten.

Het is niet omdat u ze dagvaard dat de rechter ze ook effectief failliet verklaart.

Het is ook niet omdat u dit wil dat de schuldenaar dit ook wil, er is nog steeds de wet op het WCO, en dan ben je vertrokken voor 2, 3 a 4 jaar.

Bij een faillissement heb je drie soorten schuld eisers.

1/ de bijzondere bevoorrechte schuld eisers zoals hypotheken en andere
2/ De bevoorrechte schuldeisers zoals, BTW, belastingen banken, boekhouders, fonds arbeidsongevallen ez..
3/ De schuldeisers leveranciers enz.

Uit ervaring weet ik dat in 99% van de gevallen de gewone schuldeisers niet aanbod komen,
En waarom ?

Heel eenvoudig dat het geld al weg is, van de twee voorgaande groepen
En ook alles vergaat in kosten, de curator werkt er soms ook aan, die werkt niet gratis.

Van mij mag je doen wat je wil, maar raad je aan om na te denken, en het gaat U nog centen kosten en zal NOOIT één euro cent ervan zien.

Ook bij de zaakvoerder en andere aandeelhouders zal je bot vangen want het is een BVBA dit wil zegen een Besloten Vennootschap met Beperkte Aansprakelijkheid.

U bent geld kwijt en de zaakvoerder start een nieuw BV en jij kijkt er naar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#3 , 16 jun 2019 10:26


En ook alles vergaat in kosten, de curator werkt er soms ook aan, die werkt niet gratis.
Dank u denlowie. Inderdaad, ik wist min of meer hoe het werkt met faillissementen. Ik dacht echter dat de curator betaald wordt door de rechtbank. Blijkbaar is het niet zo, en door wie dan wordt hij precies betaald?

Reclame

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#4 , 16 jun 2019 11:27

Dit gaat u alleen veel geld kosten.

Sorry, nog iets: wat zouden dan kosten zijn voor de eiser behalve de dagvaardingskosten?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jun 2019 16:42

De curator word enkel betaald door de staat als er niks is bij het faillissement, maar vanaf er iets is van gelden word de curator eerst betaalt, ik heb meermaals gezien dat hij zeer veel administratie kosten maakt en andere kosten in rekening brengt.

Je zal ook je advocaat moeten betalen, deurwaarder voor de dagvaarding.

Normaal word dit niet gedaan door leveranciers, omdat dat rechtbank dit ook niet zomaar een faillissement zal uitspreken uit hoofde van een leverancier, vroeger was de rsz die meestal iemand dagvaardde in faillissement maar dit is nu ook voorbij, het brengt niks op !

En je heeft altijd kans op betere tijden dat hij je wel kan betalen , bij een faillissement als het gesloten is dan blijft het gesloten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”