Werken in bijberoep in zaak van man

harley
Topic Starter

Werken in bijberoep in zaak van man

#1 , 20 jun 2008 11:21

Weet iemand van jullie wat het voordeligst is om te gaan werken in BVBA van mijn man.

Ik zou halftijds blijven werken bij mijn werkgever en halftijds in de zaak.
Is de beste manier voor mijn man gewoon mij een halftijds loon uitkeren.
Of vraag ik best BTW nr aan en werk ik als zelfstandige in bijberoep en factureer ik maandelijks aan de BVBA mijn werk ?

Hoe zit dat dan met de belastingen, betaal ik dan niet meer ?

Indien iemand op de hoogte is laat aub iets weten. Thx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kvk

#2 , 20 jun 2008 13:59

De echtgenote inschrijven als bediende in de eigen BVBA wordt door de sociale inspectie wel met argusogen bekeken. Als u MEDE-AANDEELHOUDER bent in de BVBA van uw man, dan kunt u NIET ALS BEDIENDE werken in de BVBA. Daarenboven kan er enkel sprake zijn van een bediendestatuut als men onderworpen is aan het gezag van de werkgever. Uw man kan, als hij hoofdaandeelhouder is, niet zijn eigen echtgenote in dienst nemen. Er wordt immers van uitgegaan dat er geen gezagsverhouding is tussen echtgenoten.
Naar mijn mening wordt u best zaakvoerder. Dit kan als zelfstandige in bijberoep. De wedde als zaakvoerder die u uit de BVBA haalt mag dan wel niet meer zijn dan 9.664,59 EUR per jaar, anders wordt u beschouwd als zelfstandige in hoofdberoep. Een zelfstandige in bijberoep betaald veel minder sociale bijdragen (maximum 491,39 EUR per kwartaal).
Door de toekenning van wedde als zaakvoerder zullen u en uw echtgenote uiteraard wel meer personenbelasting verschuldigd zijn. In de BVBA daalt daarintegen de belastbare basis (minder vennootschapsbelasting).

harley
Topic Starter

#3 , 20 jun 2008 14:09

Heel erg bedankt voor je antwoord. Is dit ook geldig wanneer je niet getrouwd bent en samenwoont ? Of kan je dan wel als bediende gaan werken.
Onze boekhouder had gezegd om dan maandelijks een bedrag te factureren aan de BVBA maar indien ik mede-zaakvoerder ben moet ik toch niet factureren hé ? Dan keert de BVBA mij toch gewoon een loon uit ?
Ik ben hier echt niet van op de hoogte en ik weet ook niet zeker of onze boekhouder het allemaal wel zo goed weet.

Reclame

kvk

#4 , 20 jun 2008 14:26

Naar mijn mening worden personen die een verklaring van wettelijke samenwoning hebben ingediend op het gemeentehuis in deze gelijkgesteld met gehuwden. D.i. personen die jaar na verklaring of huwelijk een gemeenschappelijk aanslagbiljet in de personenbelasting krijgen.
Factureren aan vennootschap lijkt mij veel te omslachtig. Dan moet u BTW-nummer aanvragen, ondernemingsnummer aanvragen, BTW-aangiftes indienen, eigen winstberekening maken: u hebt dan immers een eigen "onderneming".

harley
Topic Starter

#5 , 20 jun 2008 14:43

Wij wonen feitelijk samen niet wettelijk, zou het dan wel gaan ?

Sorry voor mijn mss voor u stomme vragen maar ik wil toch echt goed ingelicht zijn dat ik tegen de boekhouder dan met argumenten kan komen.

Bedankt voor je snelle respons kvk

kvk

#6 , 20 jun 2008 15:59

Als jullie FEITELIJK samenwonen, dan ontvangen jullie nog steeds elk afzonderlijk een aangifteformulier in de personenbelasting. Uw tewerkstelling als part-time bediende in de BVBA van uw partner waarmee u feitelijk samenwoont zou mijns inziens wel kunnen. Zodra jullie een verklaring van wettelijke samenwoning indienen bij het gemeentehuis zou dit volgens mij niet meer kunnen.
LET WEL OP: bent u mede-aandeelhouder in de BVBA van uw partner waarmee u feitelijk samenwoont, dan kan u niet als bediende werken in die BVBA.

harley
Topic Starter

#7 , 20 jun 2008 16:01

Héél erg bedankt kvk voor de duidelijke informatie!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”