Ok dit is een moeilijke!
De firma waar ik voor werk is een cvba. Deze cvba is opgericht door enkele Bosgroep vzw's (waarbij elke vzw een gelijk aantal aandelen heeft gekocht).
Van deze bosgroepen zijn er meerdere in heel Vlaanderen. Die vzw's hebben een aantal commerciële activiteiten waardoor sommigen volledig btw plichtig zijn en sommige gedeeltelijk (waardoor ze met een verdeelsleutel hun btw gedeeltelijk mogen terugtrekken). Hun volledige of gedeeltelijke btwplicht is afhankelijk van de lokale BTW admin.
Een van de commerciele activiteiten is het verkopen van een hout op stam. Hiervoor hebben ze via een contract de goedkeurig van de eigenaar (natuurlijk persoon) om het te verkopen. De koper stort zijn bedrag op de rekening van deze vzw. Deze laatste stort het geld, na afhouding van de nodige onkosten, door naar de verkoper.
Nu is mijn vraag hoe je iets verkoopt wat eigenlijk niet het eigendom is van deze vzw. Is het contract waarop de eigenaar zijn toestemming geeft voldoende? De meeste van deze vzw's worden namelijk gezien als verkopers (waardoor ze 6% btw aanrekenen aan de koper die meestal wel BTW-plichtig is) en sommige als kopers.
En wanneer ben je koper van een bepaald product en wanneer verkoper en wanneer commissionair?
En dan is er nog de cvba die als instrument voor de verkoop wordt gebruikt. Deze cvba rekent geen btw aan de koper, enkel een "vergoeding voor tussenkomst in de houtverkoop" (waarop de cvba wel 21% btw afdraagt). Is het correct dat deze vergoeding aan de KOPER wordt gevraagd. Want in principe wordt het gezien als een dienst die je toch niet aan de koper verleent maar aan de verkoper...de cvba is niet echt een verkoper of koper van hout, eerder commissionair maar de betaling verloopt wel via hen, wat als gevolg heeft dat een dubbele boekhouding nodig is...
Hopelijk kan iemand er een beetje aan uit. Ik in ieder geval niet heel goed dus enige btw-kundige opheldering is zeer welkom. Ik moet namelijk op het einde van dit jaar kunnen zeggen of een cvba al dan niet voordeliger is voor een vzw (buiten het feit dat btw volledig afgetrokken kan worden).