particuliere verkoop voor goed doel

flashlight64
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

particuliere verkoop voor goed doel

#1 , 29 mei 2019 20:19

Op onregelmatige tijden ongeveer 10 keer op jaarbasis verkoop ik als particulier tombolaloten op jaarmarkten, braderijen en rommelmarkten, dit voor een eigen goed doel. Mijn gemiddelde inkomsten per markt bedraagt 120€.
Alles wordt bijgehouden in een eigen boekhouding (documentje), de inkomsten gaan integraal naar mijn particuliere goed doel. Dus ook de uitgaven zijn terug te vinden in mijn boekhouding.
VRAGEN:
1) Dien ik belastingen te betalen op deze inkomsten? Zoja, via welke weg.
2) Kan ik zomaar deelnemen aan deze markten, braderijen en rommelmarkten? Dien ik hiervoor een vzw op te richten, dien ik een BTW nummer aan te vragen als zelfstandige?
3) Dien ik steeds aan een stads- gemeentebestuur en vrijstelling te vragen, als niet ambulante handelaar?

Voor deze vragen heb ik al contact gehad met een sociaal secretariaat (acerta) maar ook zij kunnen mij geen sluitend antwoord geven en spreken over een leurkaart en/of zelfstandig inschrijven en btw nummer aanvragen. Dit voor maar een inkomsten van gemiddeld € 1200 uit verkoop van tombola loten en dan misschien nog over het jaar heen € 800 inkomsten van particuliere giften. Van dit bedrag kan ik zelf dit alles niet bekostigen (leurkaart, zelfstandig, boekhouder, rsz,....)

Kan iemand mij hier klaar en duidelijk een antwoord opgeven asjeblieft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 29 mei 2019 20:35

En mag u een tombola houden?
Strafwetboek:
HOOFDSTUK VII. - OVERTREDING VAN DE WETTEN EN VERORDENINGEN OP LOTERIJEN, SPEELHUIZEN EN PANDHUIZEN.

Art. 301. Als loterijen worden beschouwd alle verrichtingen die het publiek aangeboden worden en die bestemd zijn om winst te verschaffen door middel van het lot.

Art. 302. De aanleggers, ondernemers, beheerders, aangestelden of agenten van niet wettelijk toegelaten loterijen worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van vijftig [euro] tot drieduizend [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
De roerende goederen in de loterij ingelegd en die welke voor de dienst van de loterij gebruikt worden of bestemd zijn, worden verbeurd verklaard.
Wanneer een onroerend goed in de loterij is ingelegd, wordt de verbeurdverklaring niet uitgesproken; zij wordt vervangen door geldboete van honderd [euro] tot tienduizend [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Art. 303. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van zesentwintig [euro] tot duizend [euro] of met een van die straffen alleen worden gestraft : <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Zij die briefjes van niet wettelijk toegelaten loterijen plaatsen, venten of verspreiden;
Zij die door berichten, aankondigingen, aanplakbiljetten of door enig ander publiciteitsmiddel het bestaan van die loterijen doen kennen of de uitgifte van de loterijbriefjes bevorderen.
In alle gevallen worden de briefjes, alsook de berichten, aankondigingen of aanplakbiljetten, in beslag genomen en vernietigd.

Straffen dienen nog X 8 gedaan te worden (opdeciemen).

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 30 mei 2019 00:01

Op onregelmatige tijden ongeveer 10 keer op jaarbasis verkoop ik als particulier tombolaloten op jaarmarkten, braderijen en rommelmarkten, dit voor een eigen goed doel. Mijn gemiddelde inkomsten per markt bedraagt 120€.
Alles wordt bijgehouden in een eigen boekhouding (documentje), de inkomsten gaan integraal naar mijn particuliere goed doel. Dus ook de uitgaven zijn terug te vinden in mijn boekhouding.
VRAGEN:
1) Dien ik belastingen te betalen op deze inkomsten? Zoja, via welke weg.
2) Kan ik zomaar deelnemen aan deze markten, braderijen en rommelmarkten? Dien ik hiervoor een vzw op te richten, dien ik een BTW nummer aan te vragen als zelfstandige?
3) Dien ik steeds aan een stads- gemeentebestuur en vrijstelling te vragen, als niet ambulante handelaar?

Voor deze vragen heb ik al contact gehad met een sociaal secretariaat (acerta) maar ook zij kunnen mij geen sluitend antwoord geven en spreken over een leurkaart en/of zelfstandig inschrijven en btw nummer aanvragen. Dit voor maar een inkomsten van gemiddeld € 1200 uit verkoop van tombola loten en dan misschien nog over het jaar heen € 800 inkomsten van particuliere giften. Van dit bedrag kan ik zelf dit alles niet bekostigen (leurkaart, zelfstandig, boekhouder, rsz,....)

Kan iemand mij hier klaar en duidelijk een antwoord opgeven asjeblieft?
Dit zijn vragen die je moet stellen voor je aan iets begint. Je kunt niet kiezen om zelfstandige te zijn of niet, je bent dat door de acties die u gedaan hebt. Stel u zo snel mogelijk in orde als zelfstandige, bij de btw en bij de belastingen en hoop dat ze mild zijn met de boetes.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2019 09:37

En pas op met tombola !!

Deze dienen altijd aangevraagd te worden op het gemeentehuis.

Lees eens zeer goed wat francicus schreef !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2019 10:37

En mag u een tombola houden?


Art. 301. Als loterijen worden beschouwd alle verrichtingen die het publiek aangeboden worden en die bestemd zijn om winst te verschaffen door middel van het lot.
is toch niet bestemd om winst te verschaffen, is bestemd om een goed doel te steunen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mei 2019 10:40

google eens, naar de voorwaarden om te worden aanzien als een goed doel

of ga eens langs bij de economische inspectie(of per mail) met de vraag dat je zoiets wil starten en wat je dan moet doen, best niet vermelden dat je al wat hebt verkocht
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

flashlight64
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 mei 2019 10:51

Alvast bedankt voor de eerste info's, echter ik denk dat ik toch wat moet verduidelijken. Het woord tombola dat ik gebruik is niet zoals de loterij of andere kansspelen. Bij trekking van een papiertje uit een pot kan men onmiddellijk op een papiertje nakijken welke prijs ze gewonnen hebben. Net zoals vroeger in de kroegen voor de plaatselijke club, envelopjes werden verkocht met daarin een prijs.
Inderdaad er is een inkomsten maar dit gaat volledig naar een goed doel, wat ook terug te vinden is in de beperkte boekhouding.
Ik denk met de vorige antwoorden dat er toch één en het ander uit de context wordt gerukt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mei 2019 10:59

Je zal je dan toch in orde moeten stellen al was het maar als vzw, je stelt daten van koophandel, dit is net zoals op de foor hun tombola
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 mei 2019 12:39

# 2 Franciscus : zijn bijdrage is correct.
Toch volgende nuances :
Wat met alle private initiatieven zoals bij Music for life, Kom op tegen kanker en andere goed bedoelde initiatieven : hebben alle kinderen en groepen een vergunning of zijn zij een VZW ? Denk het niet. Alle personen die hetzelfde doen bij bv. brand huis in straat, bewoners dakloos ?

Wat met de straat- garageverkopen ?

Als topic starter zijn goed doel eens bekend maakt, dan is er al een verduidelijking.

Indien echt een goed doel en het blijft beperkt tot de gemeente is een toelating en melding bij het gemeentebestuur voldoende.

Indien goed doel een VZW : kan hij overeenkomen met deze mensen hoe het totaal van inkomsten over te maken aan de VZW, en hoe de kosten te recupereren ( door betaling door VZW van zijn verstrekte kosten met bewijzen ). Zo is de VZW en hijzelf in orde, en zeker voor de fiscus.

Moest de fiscus al deze gevallen controleren ( de meeste ten onrechte ) hadden zij geen tijd meer voor onze belastingaangiften.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#10 , 31 mei 2019 20:55

Wat nuanceringen...

Je hoeft geen rechtspersoon op te richten (vennootschap of vereniging of stichting). Dit moet nooit. Je kan prima als natuurlijke persoon ‘onderneming’ zijn.

Daden van koophandel of ‘handelaar’ bestaan niet meer - dat is allemaal al lang afgeschaft.

Je bent maar een onderneming (als natuurlijke persoon) als je op een duurzame wijze een economisch doel nastreeft. Duurzaam impliceert regelmaat en een winstoogmerk.

Beide zijn niet aanwezig, derhalve bent u geen onderneming.

Natuurlijk moeten de nodige administratieve toelatingen bekomen worden, maar dat staat los van het bovenstaande.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 31 mei 2019 21:06

BTW wetboek is hier duidelijk:

Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.

U voldoet aan alle vereisten van een btw-belastingplichtige.

flashlight
Berichten: 6

#12 , 01 jun 2019 10:59

Nogmaals dank iedereen.
Ondertussen heb ik de oplossing zelf gevonden door een aanvraag in te dienen bij FOD ecomie, occasionele verkoop van niet-commercieel karakter. Inderdaad tombola verkoop is verboden, maar dit zou gekoppeld kunnen worden met de noemer wedstrijd.
Ik zelf heb hiermee heel wat bij geleerd. Hopelijk hebben andere ook wat aan deze posting gehad.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#13 , 01 jun 2019 11:48

BTW wetboek is hier duidelijk:

Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.

U voldoet aan alle vereisten van een btw-belastingplichtige.
Uiteraard, dat heb ik nooit willen betwisten.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”