Voorzitter dient ontslag in bij vzw

bartstevens
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Voorzitter dient ontslag in bij vzw

#1 , 27 mei 2019 18:50

Een voorzitter dient zijn ontslag in bij onze vzw per e-mail. Onze vzw bestaat uit 3 bestuursleden.
Nu wil de voorzitter per sé de documenten van de wijziging van statuten per sé ondertekenen. Zonder een vergadering op poten te zetten.
Nochtans lijkt het me, als je je ontslag indient, en deze wordt aanvaard door 2 andere leden. Dan kan de vzw toch verder zonder handtekening van de voorzitter?

Nu zit de vzw 3 weken on hold... maar intussen kan de voorzitter nog wel aan de rekeningen, zolang er geen statutenwijziging is. Wat nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2019 19:49

1/ de voorziter moet dit aangetekend zijn ontslag melden en een bijzondere vergadering samen roepen.

2/het is aan de algemene vergadering die zijn ontslag moet bekrachtigen en publiceren in het staatsblad
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartstevens
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2019 10:12

Beste,
Bedankt alvast voor je reactie.

In statuten staat dat ontslag per mail kan. Dit is dus ok. Maar voorzitter wil geen bijzondere algemene vergadering samenroepen. In de mail staat letterlijk: breng de papieren in orde en ik teken.
Nu wil de voorzitter toch niet tekenen.
Als de andere 2 leden nu samenkomen en het ontslag publiceren dan lijkt me dit toch ok?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2019 10:51

Beste,
Bedankt alvast voor je reactie.

In statuten staat dat ontslag per mail kan. Dit is dus ok. Maar voorzitter wil geen bijzondere algemene vergadering samenroepen. In de mail staat letterlijk: breng de papieren in orde en ik teken.
Nu wil de voorzitter toch niet tekenen.
Als de andere 2 leden nu samenkomen en het ontslag publiceren dan lijkt me dit toch ok?
De nieuwe voorzitter moet dit tekenen, de oude moet dit niet meer tekenen

Jullie stellen een nieuwe voorzitter aan, en je maakt de papieren voor de ondernemingsrechtbank in orde, je betaald dan eerst voor de publicatie

Op papier en elektronisch : 109,90 euro + 21% B.T.W. : 132,98 euro (betaling van de publicatiekosten in één enkele storting).
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”