Erfgenaam van een bijna failliete onderneming en zakvoerder van een andere onderneming: welke band?

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

Re: Erfgenaam van een bijna failliete onderneming en zakvoerder van een andere onderneming: welke band?

#16 , 28 mei 2019 15:38

Gewoon een wild guess : kan het iets te maken hebben met eventuele aansprakelijkheid van die zaakvoerder?

Hoe lang bestaat of bestond die BVBA? Kapitaal volstort ?
Aansprakelijkheid van de overleden zaakvoerder? In welke zin?

De bvba bestaat sinds de jaren 80. Over het volstorte kapitaal kan ik geen zeker antwoord geven. Ik denk het minimum.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 28 mei 2019 15:47

eventuele aansprakelijkheid van die zaakvoerder?

Dit is niet zo eenvoudig daar bestaan een pak regels ervoor.

Ook al is deze nog maar pas gestart, als men het financieel plan niet volgt dan is men natuurlijk aansprakelijk, maar beperkt in tijd ik geloof dat dit tot 3 jaar na de oprichting was.

1/een bestuursfout bij bv het afsluiten van een overeenkomst tegen kennelijk ongunstige voorwaarden voor de vennootschap, dit kan een fout zijn, maar niet noodzakelijk.

2/Als men minder dan € 620.000 omzet en een balanstotaal lager dan € 370.000 dan kan men de zaakvoerder bijna nooit verantwoordelijk stellen, tenzij hij weigert btw te betalen of de bedrijfsvoorheffing door te storten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 28 mei 2019 15:52

Zijn er nog schuldeisers ?? BTW, Belastingen, RSZ , lonen, leningen en kaskrediet.
Dit zijn allemaal bevoorrechte schuldeisers .

En hypotheken zijn bijzondere bevoorrechte schuldeisers , ook de boekhouder, advocaat, het fonds van ongevallen op het werk. en er zijn er nog een paar
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 28 mei 2019 16:20

Dat is zeer wild! :lol:
De bvba is (nog) niet failliet...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6857

#20 , 28 mei 2019 17:07

Er moet toch iets zijn, tenminste een Vermoeden, als de deurwaarder achter die mensen aan gaat.
Een stevige rekening-courant?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#21 , 28 mei 2019 17:15

Een deurwaarder kan daar niets gaan doen. Die kan zich daar op geen enkele wijze gaan moeien (tenzij TS over een uitvoerbaar vonnis beschikt).
Een deurwaarder = een uitvoerder (van onder meer vonnissen en arresten).
Hij heeft geen (zelfstandige) onderzoeksbevoegdheid.

(details zie art. 519. gerechtelijk wetboek)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6857

#22 , 28 mei 2019 17:33

TS schrijft "Ik ben trouwens een gewonde schuldeiser met een uitvoerbare titel in de hand."

Hopelijk geneest dat snel :shock:

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#23 , 28 mei 2019 19:33

TS schrijft "Ik ben trouwens een gewonde schuldeiser met een uitvoerbare titel in de hand."

Hopelijk geneest dat snel :shock:
Gegeven wonden genezen helaas niet zo snel hoor :wink: (het was uiteraard een typefout). De deurwaarder probeert inderdaad een arrest uit te voeren, tot nu toe zonder succes.

Een kleine correctie: het volstort kapitaal was 56000 €.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”