Erfgenaam van een bijna failliete onderneming en zakvoerder van een andere onderneming: welke band?

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

Erfgenaam van een bijna failliete onderneming en zakvoerder van een andere onderneming: welke band?

#1 , 27 mei 2019 18:35

Ik ben schuldeiser tegenover een bvba die me niet wil betalen en die blijkbaar zo goed als niets meer bezit. De zaakvoerder van de bvba is onlangs overleden en bezat behoorlijk wat onroerend goederen. Één van de mogelijke erfgenamen is medezaakvoerder van een andere onderneming. Is het mogelijk om de schuld te verhalen op deze erfgenaam? Zou het een verschil maken als de erfgenamen de bvba zouden sluiten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 27 mei 2019 19:21

Neen dat gaat niet.
De BVBA is niet overleden en blijft verder bestaan als rechtspersoon.
Als de bvba failliet gaat moet u zich wenden tot de curator. Niet tot de erfgenaam waarnaar u verwijst.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2019 19:46

De erfgenamen hebben met u niks te zien, het is de BVBA die je geld moet en niet de zaakvoerder of de aandeelhouders moeten u niks betalen, dit is de zaak van de BVBA alleen !
Gaan die de zaak sluiten of faillissement dan zal je naar de curator moeten gaan of naar de vereffennaar als er als cent en zijn om je te betalen .
In welke orde ben je schuldeiser.?
Een bijzonder bevoorrechte, een bevoorrechte of een gewone schuldeiser .??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#4 , 27 mei 2019 19:59

De BVBA is niet overleden en blijft verder bestaan als rechtspersoon.
Precies! En als zodanige moet de bvba een bestuurder hebben die ervoor verantwoordelijk is. Zover ik weet is die erfgenaam nu bestuurder geworden van de bvba, maar hij is tegelijk medezaakvoerder in een andere bvba.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 27 mei 2019 20:03

Dat kan perfect.
Maar verandert niets aan het eerdere antwoord.
Als bestuurder draagt hij geen persoonlijke verantwoordelijkheid voor de schulden van die bvba. Er staat ook geen beperking op het aantal bvba's.

Ik begrijp niet goed wat u voor ogen heb...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#6 , 27 mei 2019 20:18


Ik begrijp niet goed wat u voor ogen heb...
Als die mens de erfenis aanvaardt wordt hij geroepen tot wat onroerend goed dat de overleden zaakvoerder behoorde, alsmede tot een bvba met een hoge schuldenlast waar hij nu een functie van bestuurder heeft. Dezelfde mens zit bovendien als zaakvoerder in een andere onderneming die een band had met de overledene als huurder van zijn pand.
Ik ben trouwens een gewonde schuldeiser met een uitvoerbare titel in de hand.
Hopelijk is het nu iets duidelijker. :)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mei 2019 20:23

De vraag is van wie heb je geld te goed ??

Van de BVBA ??

Als het van de bvba is, heeft die eigendommen van de overleden hier niks mee te maken, een BVBA is een rechtspersoon !

Als deze bvba eigendommen heeft kan je u geld vragen aan de erfgenamen, MAAR je schrijft zelf het is een bvba zonder centen !!
De zaakvoerder of zijn erfgenamen moeten je niks, laat het toxch eens duidelijk zijn het gaat hier over een BVBA = Besloten Vennootschap met Beperkte Aansprakelijkheid .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 27 mei 2019 20:26

"Dezelfde mens zit bovendien als zaakvoerder in een andere onderneming die een band had met de overledene als huurder van zijn pand."
Die "andere bvba" staat los van al de rest, er is dus geen verband met de erfenis.
En de schulden van de bvba van de overledene staan los van zijn nalatenschap.

Blijkbaar begrijp je de begrippen "rechtspersoon" en "beperkte aansprakelijkheid" niet goed.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#9 , 27 mei 2019 21:19

Die "andere bvba" staat los van al de rest, er is dus geen verband met de erfenis.
En de schulden van de bvba van de overledene staan los van zijn nalatenschap.
Blijkbaar begrijp je de begrippen "rechtspersoon" en "beperkte aansprakelijkheid" niet goed.
Ik begrijp de twee begrippen wel. Mijn deurwaarder is echter van mening dat er wel een link kan zijn tussen de rol van de erfgenaam als bestuurder en zijn deel in de nalatenschap. In die zin is hij nu blijkbaar bezig met opzoekingen.
Vind je dus dat we tijd aan het verspillen zijn?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 27 mei 2019 21:27

Vermoedelijk wel tijd- en geldverspilling, afgaand op de info die u hier hebt gegeven.

De twee vennootschappen, de erflater en de erfgenaam zijn 4 verschillende entiteiten.
De erfgenaam erft enkel de PERSOONLIJKE schulden van de erflater, NIET de schulden van diens vennootschap, wel de waarde van de aandelen in diens vennootschap (en die kan niet onder nul dalen).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 mei 2019 21:35

Misschien eens een boekje kopen Vennootschappen voor Dummies !!

Ik heb ook de indruk dat je niet weet hoe een rechtspersoon eigenlijk is .

En zoals asperger reeds schreef besteed er niet veel tijd of geld aan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 27 mei 2019 21:43

Asperger en Denlowie hebben het bij het rechte eind, maar ik begrijp de reactie van de deurwaarder niet. Zeker hij moet dat, ook uit hoofde van zijn beroep, toch zeer goed kennen. Dit is leerstof van het derde jaar beroeps.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Fortuin
Berichten: 1013

#13 , 27 mei 2019 22:32

Mbt de deurwaarder: uurke, factuurke.. :)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 mei 2019 06:41

Ook mee eens voor de deurwaarder is het kassa zonder resultaat
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6854

#15 , 28 mei 2019 15:12

Gewoon een wild guess : kan het iets te maken hebben met eventuele aansprakelijkheid van die zaakvoerder?

Hoe lang bestaat of bestond die BVBA? Kapitaal volstort ?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”