Aansprakelijkheid boekhouder

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: Aansprakelijkheid boekhouder

#16 , 22 mei 2019 16:05



De btw is voor mij altijd al een teer punt geweest, het stoort mij mateloos dat deze zich een speciale status aanmeten, terwijl ze daar totaal geen recht op hebben.

Tenslotte, als de btw mij zware boetes aanrekent is het over & uit voor mijn bvba.
Waarom zou de BTW geen recht hebben om een dwingende status aan te nemen ??
Als zij dit niet doen met strenge boetes, wel wie gaat dan nog zijn BTW betalen ??

Je kan deze boetes vermijden, door een afbetaling aan te vragen of onmiddellijk te betalen !

Ik weet al lang dat je graag je goesting doet, maar zo werkt dit niet, de BTW die je via je factuur ontvangt dit is u centen niet !

Dit is centen van de BTW die u moet doorstorten, je heeft in het verleden ook al in de knoop gelegen met de BTW, maar je leert niks bij .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#17 , 22 mei 2019 16:09

Waarom zou de BTW geen recht hebben om een dwingende status aan te nemen ??
Als zij dit niet doen met strenge boetes, wel wie gaat dan nog zijn BTW betalen ??
Je hebt geen boetes nodig om betalingen af te dwingen... Zeker de Staat niet.
Je kan deze boetes vermijden, door een afbetaling aan te vragen of onmiddellijk te betalen !

Ik weet al lang dat je graag je goesting doet, maar zo werkt dit niet, de BTW die je via je factuur ontvangt dit is u centen niet !

Dit is centen van de BTW die u moet doorstorten, je heeft in het verleden ook al in de knoop gelegen met de BTW, maar je leert niks bij .
Ik stort na heel de miserie van vroeger elke maand proper mijn btw door. Ik heb het vorig jaar een paar maal niet kunnen doen, en had me om me in regel te stellen gebaseerd op het bedrag doorgegeven door de boekhouder.
Daar bleek nu een fout in te zitten...

Zeggen dat ik niets bijleer is nogal kort door de bocht gaan lowie...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 22 mei 2019 16:16

Een stel regel als zelfstandige !

Betaal zeer stipt de BTW en de RSZ

Deze bezorgen je grote boetes, en gaan snel je faillissement aanvragen.

Andere leveranciers, geven zo geen boetes en gaan niet snel je faillissement aanvragen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#19 , 22 mei 2019 16:18

En een vraag die eender welk logisch denkende mens heeft: who died and made the btw king?

dako
Berichten: 333

#20 , 23 mei 2019 16:51


Een spreiding vragen is niet van kwade trouw, of een "grotere" fout. Op het einde van de oefening krijgt de Staat nog steeds het bedrag waar het "recht" op heeft, zij het dan in meerdere malen ipv. in 1x. Ik geef toe, voor een klein bedrijf kan dit problematisch zijn, maar voor de Staat...
Dan ga jij er ook mee akkoord dat jouw klanten je (meer dan) een jaar te laat betalen?... Of dit, een jaar te laat, nog eens willen spreiden over het volgende half jaar?... Leuk als al je klanten dat zo zouden doen en je kosten blijven doorlopen.

En voor de staat/BTW ben jij in feite niets meer dan "een klant" welke BTW verschuldigd is en welke zij gebruiken om hun kosten te betalen.

Je klant heeft deze BTW trouwens meer dan waarschijnlijk al een jaar geleden afgetrokken/teruggevraagd. Jij had deze BTW normaal al in vb april 2018 moeten betalen, waarbij je klant deze terug heeft gekregen in vb mei 2018.
Dat is hetzelfde als dat persoon X vandaag 6.000 EUR op je rekening moet storten, dit niet doet, maar jij volgende maand wel deze 6.000 EUR moet betalen, en betaald, aan persoon Y. Jij zou er dan ook mee akkoord gaan als een jaar later blijkt dat persoon X dit niet betaald heeft en vervolgens nog eens vraagt of hij dit niet in de loop van het volgende half jaar mag betalen...

LeenW
Berichten: 12828

#21 , 23 mei 2019 17:20

Is het een optie om uw ontvangen btw op een aparte rekening te plaatsen zodat u het niet kan uitgeven aan andere zaken? Ik heb hier al een paar topics over zien passeren en dit lijkt mij mogelijk een oplossing voor uw probleem.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#22 , 23 mei 2019 17:47

Spijtig als boekhouder begrijp ik gans deze situatie niet. Ten eerste € 6000.00 BTW = € 28600.00 facturen.
Als u dat niet opvalt ??
Bovendien kennen wij het contract met uw boekhoudkantoor niet, wat is de opdracht : doet hij de betalingen,
controleert hij de inkomende bedragen ? Indien hij enkel de input doet is het een groot verschil met een grondige boekhouding te voeren.
U krijgt dan € 28600.00 op uw bankrekening en daar tegenover staan geen verkoopfacturen ??
U ziet het niet ? Maar uw bvba heeft op papier wel een € 28600.00 te veel op de rekening dan moet ( gezien de facturen niet geboekt zijn ). Mij als ondernemer zou het zeker opvallen.

De 2 facturen werden nu nadien ( dus later ingeboekt ) : een verkoopjournaal verloopt chronologisch ( per nummer ); wordt ook na maanden niet door u opgemerkt. Verkoopjournaal = ononderbroken reeks.
U zegt zelf dat het BTW bedrag gewoonlijk ongeveer hetzelfde is van grootte. Dus € 6000.00 minder BTW zou mij ten zeerste opvallen. Een goede ondernemer controleert zijn business.

Conclusie boekhouder gaat hier in de fout ( als hij een complete opdracht heeft ? ) en uzelf ook, want u heeft controle over uw bankrekening, betaling van de facturen door de klanten ( zou toch moeten ).

De ontvangen BTW staat reeds op een aparte rekening : te betalen BTW en na afsluiting op RC BTW.
In dit geval echter niet : want de facturen waren niet ingeboekt.

Stel voor uw zaakjes eens volledig te uitklaren en op punt te zetten. Rekeningen BTW, Belastingen, klanten en leveranciers maandelijks controleren. Of het moet in het opdrachtpakket van het boekhoudkantoor zitten, en dan nog.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#23 , 23 mei 2019 19:59

En een vraag die eender welk logisch denkende mens heeft: who died and made the btw king?
Zelfstandigen en ondernemers hoeven niet te klagen over BTW.
Zij kunnen zo goed als alle BTW op hun aankopen recuperen, en het belastbaar bedrag in rekening brengen als kosten ( fiscus ).
De brave burgers moeten de BTW slikken en betalen uit hun zak, zij kunnen hun uitgaven niet fiscaal in rekening brengen.
So be happy.

Franciscus
Berichten: 38596

#24 , 23 mei 2019 20:13

Consumenten zijn de laatste in de rij -- zij betalen de toegevoegde waarde.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#25 , 24 mei 2019 09:29

Spijtig als boekhouder begrijp ik gans deze situatie niet. Ten eerste € 6000.00 BTW = € 28600.00 facturen.
Als u dat niet opvalt ??
Ik heb het over € 4000.00 aan btw, niet € 6000.00.

En het ging hem over 2 facturen over een gans jaar. Ik snap zelf niet hoe het mogelijk is. Ik factureer elke maand dezelfde bedragen, ergens moet daar iets zijn fout gelopen. En ik heb niks gemerkt nee, ik heb elk kwartaal een afrekening van tussen de 4000 en de 6000 euro, zolang die bedragen daar tussen in liggen is alles in orde voor mij.

Dit gezegd zijnde.... met het vingertje wijzen haalt nogal weinig uit... Ik vroeg me alleen af of er iets af te spreken viel om de impact hiervan te verminderen. Jammer genoeg niet.

Meer valt er niet over te zeggen, zeker niet door mensen die geen benul van de situatie hebben. :-)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#26 , 24 mei 2019 10:02



Ik vroeg me alleen af of er iets af te spreken viel om de impact hiervan te verminderen. Jammer genoeg niet.
U weet als geen andere dat de BTW geen cadeaus heeft, en dat je op de bijzondere rekening komt met alle gevolgen van dien, die u ook al kent uit het verleden.

En de boetes van de BTW is niet te vergelijken met een verkeersboete, maar dit wist je ook wel al.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#27 , 24 mei 2019 10:04

Dat weet ik inderdaad allemaal al...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#28 , 24 mei 2019 10:48

Spijtig als boekhouder begrijp ik gans deze situatie niet. Ten eerste € 6000.00 BTW = € 28600.00 facturen.
Als u dat niet opvalt ??
Ik heb het over € 4000.00 aan btw, niet € 6000.00.

En het ging hem over 2 facturen over een gans jaar. Ik snap zelf niet hoe het mogelijk is. Ik factureer elke maand dezelfde bedragen, ergens moet daar iets zijn fout gelopen. En ik heb niks gemerkt nee, ik heb elk kwartaal een afrekening van tussen de 4000 en de 6000 euro, zolang die bedragen daar tussen in liggen is alles in orde voor mij.

Dit gezegd zijnde.... met het vingertje wijzen haalt nogal weinig uit... Ik vroeg me alleen af of er iets af te spreken viel om de impact hiervan te verminderen. Jammer genoeg niet.

Meer valt er niet over te zeggen, zeker niet door mensen die geen benul van de situatie hebben. :-)
FreelancerIT

Ik verwijs naar mijn # 22 en uw # 25 en 27
In de eerste plaats lees ik heel duidelijk in uw topic #1 € 6000.00 BTW en ook verder.

U schrijft zelf als de te betalen BTW tussen de € 4000.00 en € 6000.00 ligt, is alles oké. Dit is
een bewijs van slecht beheer, en voor uw boekhouder de deur open tot foefelen.
Uw verwijzing dat de leden van het forum geen benul hebben ?? Ik kan u verzekeren dat de meeste leden
hard hun best doen om de topics te helpen en te wijzen op fouten of hinderlagen. Wij zijn allemaal geen juristen of advocaten;
maar wel personen die voor de TS zaken opzoeken en terecht goede raad en oplossingen aanreiken ( meestal ook uit jaren ervaring ).
Ikzelf kan in uw geval zeker heel goed inschatten wat er aan de hand is ( gezien ik 40 jaar ervaring heb als boekhouder/auditor,
en grondig op de hoogte ben van wat mag en niet mag, of hoe er een mauw aan te passen ).

Ik zou u toch aanraden van de goede raad van vorige reacties van de leden ernstig te nemen. En zeker de BTW niet te verwaarlozen.

Ook nooit vergeten dat een TS zelden een uitgebreid/totaal beeldje geeft van de situatie.

In uw geval is er slechts 1 oplossing : uw boekhoudkantoor of uzelf persoonlijk aanbieden op het BTW kantoor en een eerlijke verklaring
afleggen. Ik weet dat het in veel gevallen een win situatie is.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#29 , 24 mei 2019 11:17

Uw verwijzing dat de leden van het forum geen benul hebben ?? Ik kan u verzekeren dat de meeste leden hard hun best doen om de topics te helpen en te wijzen op fouten of hinderlagen.
Dit sloeg voornamelijk op uw analyse van wat er gebeurd was, niet op de opmerkingen van de overige leden. Ik kom hier al een tijdje en heb al veel gehad aan wat er mij door de jaren heen verteld is geweest.

Maar... uw post zat vol met goedkope & foutieve aannames over wat er zoal gebeurd was.
Ik verwijs naar mijn # 22 en uw # 25 en 27
In de eerste plaats lees ik heel duidelijk in uw topic #1 € 6000.00 BTW en ook verder.
Als u de ganse topic doorneemt leest u een rectificatie: het gaat hem over € 4000.00, niet € 6000.00.
U schrijft zelf als de te betalen BTW tussen de € 4000.00 en € 6000.00 ligt, is alles oké. Dit is
een bewijs van slecht beheer, en voor uw boekhouder de deur open tot foefelen.
Ik verwacht een kwartaalafrekening tss. de € 4000.00 en de € 6000.00. Normaliter reken ik die dingen zelf nog na... Ik vraag me al een tijdje af hoe ik dit niet heb opgemerkt. Langs de andere kant... vorig jaar was op persoonlijk vlak een zwaar jaar. Mogelijks heb ik het wel opgemerkt en later er niet meer aan gedacht...

Slecht beheer? Mogelijks.... Maar dit forum dient niet voor evaluaties...
In uw geval is er slechts 1 oplossing : uw boekhoudkantoor of uzelf persoonlijk aanbieden op het BTW kantoor en een eerlijke verklaring
afleggen. Ik weet dat het in veel gevallen een win situatie is.
Waarom zou ik naar de btw moeten stappen om een verklaring af te leggen, als er een BR of controle van komt, dan zou ik dit nog begrijpen, maar hier...?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”