Website en bijverdienen

steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

Website en bijverdienen

#1 , 08 mei 2019 14:08

Hi all

Ik ben van plan een website op te starten (staat in ontwerpfase) en vroeg me af hoe het financieel zou zitten.
een kleine schets van wat ik wil doen:
het hoofddoel van de site is echter wel informatie verdelen voor de standaard gebruikers, maar voor dit gratis te houden moeten er wel inkomsten komen van een andere, commerciele bron die wel met het onderwerp te maken heeft.
Het is niet de bedoeling dat dit een webshop wordt, maar wel wil ik specifieke handelaars/bedrijven een kans geven om "een plaatsje" te kopen op de site (zoals een bekende voedselbezorgingssite) en waar ze dan per click/bestelling/... een klein bedrag voor moeten betalen (maandelijks/ jaarlijks een factuur met stand van zaken). in ruil hiervoor krijgen ze wel meer verkeer op hun eigen site en kunnen er eventuele promoties ook goed kenbaar gemaakt worden. (ook hier weet ik dat er vraag is, en het risico is laag omdat het van mijn kant slechts een zeer kleine investering is)
Het belangrijkste wat ik wil doen is werken met een ratingsysteem hierrond. als de handelaar/bedrijf klantvriendelijk is, behulpzaam, etc krijgen ze een hogere rating van andere gebruikers, waardoor zij natuurlijk nog meer promotie krijgen.

dit is wel slechts een klein onderdeel van de site, maar hetgene ik vooral mee vastzit, aangezien hier volgens mij zeker belastingen op betaald moeten worden en er een aangifte moet gebeuren etc.


ik wil wel niet meer informatie over de site zelf geven, omdat het een naar mijn insziens (en grondig research) een uniek ontwerp is waar toch vraag naar is. dus inhoudelijk ga ik niet meer kunnen vertellen

Mijn vraag is vooral, hoe kan ik dit wettelijk doen en toch alle juiste belastingen betalen indien nodig, en vanaf wanneer is het betalen hiervan nodig? uiteindelijk wil ik hier winst uithalen, maar ik besef zeer goed dat dit in het begin niet aan de orde zal zijn (laag bezoekersaantal, handelaars die toch nog met twijfels zitten etc,...)

Alle input is welkom

Alvast bedankt
Steve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 08 mei 2019 14:14

U levert diensten langs elektronische weg, bijgevolg moet u zelfstandige worden en een btw-nummer aanvragen. Dit moet in orde zijn voor u met het betalend gedeelte begint.

Ik stel voor om dit eventueel met een boekhouder te bespreken, die heeft beroepsgeheim en kan uw idee dus niet gaan verspreiden.

jan.caerels
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2019 20:05

Wat Leen zegt klopt.
Je moet sowieso een BTW nummer registreren als je een beroepsactiviteit start zoals je zelf beschrijft.
Of je een vennootschapschap start of gewoon eenmanszaak begint is jouw keuze.
Weet wel dat je voor een (E)BVBA al meteen een startkapitaal moet inbrengen. Bij gebrek daarin is een Starters BVBA (SBVBA) misschien een optie.

Als je nog jong bent, zoals ik ben, kan je ook een nieuwe activiteit opstarten binnen een andere vennootschap. Zo ben ik jaren geleden een kleine activiteit/bedrijfje begonnen waarbij ik verhuur deed van LED schermen langs de weg (www.daca-ledscreen.be). Dat hebben we als activiteit ondergebracht in een andere onderneming van mijn vader.
Denk ook aan volgende zaken:
- Een boekhouder: voor je boekhouding en voor fiscaal advies, evenals de oprichting (welke vennootschap, ...)
- Inschrijving in de KBO (zodat je je BTW nummer ook krijgt)
- De boekhouder dient je jaarrekening in bij de fiscus, waarna de belastingen berekend worden. Hierop zal je betalen (de voornaamste dingen):
- vennootschapsbelasting (29% in 2019, doch er zijn afwijkingen/verlaagde tarieven op) in geval van een vennootschap
- personenbelasting in geval van een eenmanszaak
Daarnaast zijn er nog andere belastingen, maar daarvoor lees je best eens https://www.vlaanderen.be/belastingen-v ... ndernemers

Naargelang je lonen uitkeert, winst reserveert of dividenden uitkeert, zal je andere verplichtingen/administratie hebben. Voor loonadministratie begin je misschien beter met een sociaal bureau (die regelen alle aangiftes voor je).

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2019 21:15

Stopt met foute informatie !

We zijn eind mei 2019 men kan GEEN BVBA meer oprichten het is een BV !!

Ebvba word ook een BV.
Een GCV word een maatschap !!

We zijn in een nieuwe tijdperk !!!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”