ontbinding vennootschap

jonasDRW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

ontbinding vennootschap

#1 , 05 mei 2019 11:57

Hallo, ik zou willen weten wat mijn opties zijn maar zal eerst het probleem schetsen. De alarmbelprocedure is van kracht in onze vennootschap. De raad van bestuur wil de boeken neerleggen. We hebben binnenkort een ava. Ik weet nog niet of we voor faillisement zullen gaan of voor een ontbinding/vereffening. Idealiter zou ik verder willen ploeteren om het bedrijf te redden maar ik heb niks te zeggen in de RvB. Aangezien de RvB niet langer gelooft in dit bedrijf (maar ik wel) probeer ik een manier te vinden om toch de activiteiten verder te zetten. Kan ik de ontwikkelde IP op de één of andere manier redden door zelf een bvba op te richten en de IP hieronder in te brengen. Het is me vooral te doen om mijn ontwikkelde software die ik niet verloren wil laten gaan. Hoe ga ik tewerk? Wat zijn mijn opties? Dank, Jonas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mei 2019 16:06

Zoals ik het hier lees zou u beter zelf een bv oprichten
Een bvba bestaat niet meer sinds 1 mei
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jonasDRW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mei 2019 19:48

Als ik zelf een nieuwe bv opricht mag ik dan zomaar de technologie inbrengen? Ook al wordt de huidige vennootschap ontbonden/failliet verklaard? Wat als de andere vennoten dit tegenwerken?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mei 2019 19:53

Als de BVBA failliet gaat, dan kan je naar de curator gaan en hem een voorstel doen, en dit zou je dan kunnen afkopen voor een peulschil bij wijze van spreken.
En bij een faillissement hebben de andere aandeel houders niks meer te zeggen, die staan op straat en het is de curator die de baas word .

Met deze nieuwe wet zou je snel een BV kunnen oprichten, dan ga je best naar een boekhouder voor je statuten en dan naar de notaris, en je kan dit helemaal alleen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jonasDRW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mei 2019 20:30

dit is ook het geval voor een NV? Het is een NV die nu failliet/ontbonden wordt

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mei 2019 20:36

dit is ook het geval voor een NV? Het is een NV die nu failliet/ontbonden wordt
Dit is net het zelfde

Bij een ontbinding niet natuurlijk, maar dan zal de NV toch voldoende centen moeten hebben voor de schulden te betalen, anders is het ook faillissement .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”