bankkaart faillissement

knexx
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bankkaart faillissement

#1 , 29 apr 2019 12:32

Hallo,

Ik ben recentelijk failliet verklaard, 7/03/2019,
na een samenzitting met mijn curator en rechter-commissaris had ik ook de vraag gesteld aan hun hoe het zat met een nieuw loon dat ik zou verdienen.

Beiden reageerden "open maar een nieuwe rekening bij een andere bank"
Zo gezegd zo gedaan, nu doet de bank moeilijk over mijn een kaart geven die niet geblokkeerd is via mijn curator.
Zelf heb ik al een mail van mijn curator waarin staat dat ik toestemming heb een eigen kaart te beheren.

Nu is mijn vraag in hoever de bank het recht heeft dit te doen?
Onlangs iemand gehoord die me wist te zeggen dat zij dit sinds 1 mei 2018 niet meer mogen doen?
Klopt dit?

groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 apr 2019 12:56

Iedereen heeft recht op 1 debetrekening

Beter gekend als de basis bankdiensten, Met de Basisbankdienst, eigenlijk een andere benaming voor de zichtrekening (debet), zijn de volgende verrichtingen toegestaan: stortingen, bijschrijven van cheques op de rekening, geldafhalingen, overschrijvingen, permanente opdrachten en domiciliëringen. Als deze verrichtingen online gebeuren, is het aantal vaak onbeperkt.

Men is niet verplicht u een debetkaart te geven.

Maar veel banken doen dit wel voor hun eigen gemak en vooral voor de klant.

Heb een paar jaar geleden ook iemand gekend die dit geweigerd was, en heb een mooie brief geschreven en de week nadien mocht hij om zijn debetkaart gaan.
Alles hangt af van de bank en de directeur.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”