Nieuwe wetgeving vennootschappen

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Nieuwe wetgeving vennootschappen

#1 , 26 apr 2019 16:30

Ik las onlangs iets over de nieuwe wetgeving van de vennootschappen, en ik vroeg me zoal af wat die juist al dan niet inhoudt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2019 16:50

De bvba word een BV
Als de starter niet genoeg middelen heeft om die eerste jaren financieel te overbruggen, riskeert hij persoonlijk op te draaien voor de schulden van zijn onderneming.

Men gaat een zeer nauwkeurige Financieel plan moeten neerleggen,

Bestaande bvba’s moeten worden omgevormd tot een bv. Maar daar heeft u ruim de tijd voor. De statuten van de vennootschap moeten pas tegen 1 januari 2024 worden aangepast, dus enkel de statuten wijzigen.

En enkele andere zaken zoals het uitkeren van dividenden word strikter.

Maar dit is een hele boterham.

.

De GCV en de VOF gaan niet meer bestaan die worden de MAATSCHAP

de CV word opgewaardeerd

De NV kan met één bestuurder. en 61.500€ kapitaal inbreng

Eigenlijk veranderd er voor de BVBA niet zoveel en er zullen maar 4 soorten handelsvennootschappen meer bestaan
DE BV
DE MAATSCHAP
DE CV
DE NV.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 apr 2019 17:52

Eigenlijk veranderd er voor de BVBA niet zoveel
:shock:


Er verandert net ontzettend veel voor de BVBA: er wordt erg veel versoepeld. België had het regime van de NV (die uit Europese regelgeving voortvloeit) ook toepasselijk gemaakt op de BVBA, wat eigenlijk niet nodig is. Dit maakte de BVBA onvoldoende flexibel i.v.g. met het buitenland.

Ik adviseer de TS om wat literatuur hierover te lezen, alle wijzingen krijg je onmogelijk hier opgesomd.

Enkele belangrijke:
- Geen kapitaalverplichting meer;
- Meervoudig stemrecht mogelijk;
- Zaakvoerders worden bestuurders, die ook collegiaal college kunnen vormen zoals in de NV;
- Andere regeling inzake bestuurdersaansprakelijkheid.

Ik durf te zeggen dat de omschakeling van de BVBA naar de BV het speerpunt is van de hervorming.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2019 18:01

Natuurlijk als er niks zou veranderen zou men geen nieuwe wetgeving moeten maken hebben .
Maar TS heeft reeds een bvba en daar door heb ik maar wat opgesomd en zoals je schreef het is hier teveel om alles te vermelden.

En ja er is reeds lectuur voor handen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 apr 2019 18:04

Natuurlijk als er niks zou veranderen zou men geen nieuwe wetgeving moeten maken hebben .
Dat gebeurt wel hoor, kijk maar naar de nieuwe wet op abortus. 99% identiek aan de vorige, maar toch een nieuwe wet (op een andere plek). Symboolwetgeving heet dat. Interessant fenomeen. :lol:

Maar nu wijk ik zelf af. :oops:
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 apr 2019 18:06

Terug iets dat ik weet "symboolwetgeving"
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 26 apr 2019 22:09

De wet telt 500 pagina’s en is inderdaad ingrijpend.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 apr 2019 08:51

Ingrijpend is het wel, als er van de 17 vennootschapsvormen er maar 4 over blijven.

Voor mij persoonlijk is dit van belang

Voortaan vallen de vennootschappen onder de jurisdictie van het land waar hun statutaire zetel zich bevindt.

Dat betekent dat Belgische bedrijven hun wetgeving kunnen ‘meenemen’ naar het land waar ze actief zijn en vanwaaruit de onderneming effectief geleid wordt.

Omgekeerd kunnen buitenlandse ondernemingen (LTD) onder hun eigen nationale wetgeving blijven vallen, ook al ligt hun operationele zetel in België.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#9 , 27 apr 2019 09:31

Ingrijpend is het wel, als er van de 17 vennootschapsvormen er maar 4 over blijven.

Voor mij persoonlijk is dit van belang

Voortaan vallen de vennootschappen onder de jurisdictie van het land waar hun statutaire zetel zich bevindt.

Dat betekent dat Belgische bedrijven hun wetgeving kunnen ‘meenemen’ naar het land waar ze actief zijn en vanwaaruit de onderneming effectief geleid wordt.

Omgekeerd kunnen buitenlandse ondernemingen (LTD) onder hun eigen nationale wetgeving blijven vallen, ook al ligt hun operationele zetel in België.
Het is inderdaad zo dat de ‘werkelijke zetelleer’ verlaten wordt, omdat het HvJ dit zeer moeilijk maakte.

Het betreft enkel het intern vennootschapsrechtelijke aspect. Vreemde ondernemingen actief in België vallen natuurlijk wel onder onze regels inzake marktwerking, mededinging, belastingen, etc.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 apr 2019 09:54


Het betreft enkel het intern vennootschapsrechtelijke aspect. Vreemde ondernemingen actief in België vallen natuurlijk wel onder onze regels inzake marktwerking, mededinging, belastingen, etc.
Natuurlijk dit heeft altijd zo geweest, dat men hier de belastingen en BTW betaald en je werknemers onder de Belgische wetten viel, en de economische wetgeving van toepassing is.

Maar zoals je al gemerkt heeft heb ik een tamelijke kennis van Engelse LTD en heb al zeer veel mensen geholpen in Faillissement zaken !

ik weet als een bijhuis van een LTD uit de UK failliet gaat dat de curator zelfs je boekhouding niet hoeft te zien, op de datum van schuldeisers vergadering werd zelfs de aanvraag tot sluiting van het faillissement in gediend en de sluiting was 8 a 10 weken na het faillissements-vonnis, dit was de snelste afsluiting die ik gekend heb..

Maar een bijhuis LTD kan NIET failliet verklaart worden als er nog activiteiten zijn in de UK.

.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”