Feitelijke vereniging klantenbestand

Toetegaai
Topic Starter
Berichten: 21

Feitelijke vereniging klantenbestand

#1 , 25 apr 2019 23:06

Hallo iedereen,

Ik vraag me af aan wie het klantenbestand toebehoort bij een feitelijke vereniging?

Bvb. Enkele (zelfstandig) paramedische zorgkundigen verenigen zich (tot nu toe geen inschrijving in het KBO). Het klantenbestand werd gezamenlijk opgebouwd en groeit verder door mond-aan-mondreclame. Er ontstaat conflict binnen de groep en 1 iemand wordt uit de groep geweerd.
Kan deze persoon aanspraak maken op een vergoeding of op een deel van het klantenbestand? Voor de duidelijkheid het is niet mogelijk te achterhalen wie wie heeft aangebracht als klant.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2019 08:10

een feitelijke vereniging is geen rechtspersoon!!

Dus die kan zelf niks doen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2019 11:03

Persoonlijke mening.
Persoon kan zoals Lowie zegt niets eisen. Maar kan wel uw klantenbestand gebruiken ( zal waarschijnlijk wel een kopie hebben of de nodige info ); want u zegt zelf dat niet bewijzen valt wie wie aanbracht als klant.
Dus ook geen eigendomsrecht van de feitelijke vereniging.
Indien hij klanten voor eigen praktijk gebruikt, zie ik geen problemen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2019 12:08

jullie zullen zich beter organiseren via een CV (vanaf 1 mei 2019)
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 apr 2019 18:01

Je zou wel kunnen argumenteren dat het klantenbestand is een soort van onverdeeldheid vormt, waar iedereen aan bijdraagt. Ik denk niet dat het een zwart/wit verhaal is.

Het argument van de rechtspersoonlijkheid vind ik niet sterk, veronderstel dat het hier een maatschap was - dan was er duidelijk wel een aanspraak, ook al is er geen rechtspersoonlijkheid bij een maatschap. Die maatschap zelf kan niets doen, maar de maten zijn wel gebonden door hun overeenkomst. Dus je spreekt gewoon de maten aan.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Toetegaai
Topic Starter
Berichten: 21

#6 , 27 apr 2019 12:28

Dank aan allen voor de reacties.

Het is een beetje een grijze zone als ik het goed begrijp.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”