Vraag ivm inkopen in zaak

Kspaas
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Vraag ivm inkopen in zaak

#1 , 25 apr 2019 17:16

Beste,

Een kennis van me stelde me voor zelfstandige te worden en mee in zijn zaak te stappen als freelance zelfstandige. Hij gaf me een optie om X euro te investeren om 10% van de winstdeling te ontvangen van zijn zaak (alsmede de zaak waarvan hij 1/3) eigenaar is. Op een vastgesteld moment bv. 3 maanden op voorhand kan ik mijn geld terugvragen alsook kan hij me op elk moment uitkopen aan hetzelfde bedrag. Er zou dan geen uurloon zijn voor gepresteerde uren en ik zou dus enkel van de winsten genieten.

Hij heeft alle investeringen al gedaan, heeft de netwerken, klanten, etc. Ik zou als hulp meedraaien, instaan voor onder andere administratie en mee klanten bezoeken en onderhandelen. Soort van PA functie waarnaast ik ook enkele taken opneem.

Mijn vraag is nu: Hoe maken we dit officieel, wat zijn mijn valkuilen, wat zijn voor mij voordelen. Ik had graag jullie expertise en advies gevraagd. Ook juridisch, wat moet er zeker in zo een document staan en waar kunnen jullie naar doorverwijzen of me alsmede bewust van maken. Voor mij is dit iets vrij nieuw en daarom hecht ik belang aan de inzichten die ik kan opdoen.

Vragen zijn zoal bv. Wat als deze persoon zijn zaak opdoekt. Heb ik dan ineens geen rechten meer? Alsmede geen rechten meer op die zaak waar hij mede-eigenaar van is? Kan deze persoon de zaak opdoeken zonder mij uit te kopen? Allemaal scenario's waar ik ff wil over nadenken en advies wil over horen. Ik hoop dat deze topic ook voor andere leerzaam is. Bedankt.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding