Simpelste structuur vennootschap met investeerders

Seba
Topic Starter
Berichten: 4

Simpelste structuur vennootschap met investeerders

#1 , 17 apr 2019 18:03

Hallo,

we willen een vennootschap oprichten waarin onze investeerders bij de oprichting in mee stappen als minderheidsaandeelhouders.
Ik ben de enige andere partij, de investeerders zijn 2 Business Angels (BA's). Aandelenstructuur 70% (ik) - 30% (BA's, we spreken over een kapitaalinbreng van circa 120.000€ van de investeerders.
Zowel de investeerders als ik willen het simpel houden, zij hebben geen nood aan veel vergaderingen etc. aangezien ze al in een 20-tal bedrijven zetelen, enkel willen ze in de grote lijn natuurlijk wat zeggenschap hebben. Voor de Raad van Bestuur stelde 1 van hun zelfs voor om gewoon zijn vrouw te sturen uit tijdsgebrek, iets waar ik niet naar uitkijk.
Voor mij is het uiteraard ook handiger indien ik de enige bestuurder ben, in de nieuwe NV vanaf 1 mei is het bijvoorbeeld mogelijk om maar 1 bestuurder te hebben ipv minimaal 2 bij de huidige NV, maar ik begrijp niet goed hoe een Raad van Bestuur werk in dit geval (aangezien ik alleen zou zijn)?
Welke vorm zou het handigste zijn voor dit soort situatie/investeerders, de nieuwe NV of de nieuwe BV? Voordelen en nadelen? Heeft een BV ook een Raad van Bestuur?

Bedankt voor de feedback.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding