Groep of vereniging?

Hilde Jansen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Groep of vereniging?

#1 , 15 apr 2019 00:12

Een groep mensen zouden graag een lotgenotenontmoeting organiseren.

We zouden geen lidgeld vragen, en er zouden ook geen kosten aan verbonden zijn. We zouden steeds op een andere (openbare) plaats bijeenkomen, en ieder betaalt zijn eigen consumptie.

Eventueel zouden we ook een blog maken.

Kan dit? Of worden wij dan direct een feitelijke vereniging.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 15 apr 2019 10:01

Een fractie van een seconde zoeken levert dit op : https://nl.wikipedia.org/wiki/Feitelijke_vereniging
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12838

#3 , 15 apr 2019 10:03

Zolang er geen gemeenschappelijke kas of commerciële activiteiten zijn, kan dat perfect. U bent in feite niets anders dan een vriendengroep die af en toe samen iets gaat drinken.

Reclame

Hilde Jansen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2019 10:32

Bedankt, allebei, voor de reactie.

Ja, ook ik had al voor mijn vraag hier in een fractie van een seconde de link van Wikipedia (en nog andere) gevonden.
Maar de twee uiterste antwoorden bewijzen waarom ik de vraag alsnog stelde.

Zoals vanouds is het weer op zijn Belgisch geregeld. :mrgreen:

Zal dus een 'Belgische' oplossing moeten vinden. :lol:

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 16 apr 2019 10:42

Maar ja, als je gewoon met enkele lotgenoten, familieleden of vrienden samen een pint gaat pakken en een babbeltje doet, hoef je geen vereniging met statuten op te richten. Less is more.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”