Gewone zaak onder V.z.w.

jozefa
Topic Starter
Berichten: 116

Gewone zaak onder V.z.w.

#1 , 07 apr 2019 13:49

Wat kan ik doen tegen oneerlijke concurrentie van iemand die dezelfde zaak als die van mij onder v.z,w opent en ik weet pertinent zeker dat het gewoon zaken doen is !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 07 apr 2019 17:08

Fiscus inlichten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2019 17:18

Ook de inspectie van economische zaken inlichten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#4 , 07 apr 2019 17:44

Ik vraag mij af hoeveel hij sinds Boek XX nog kan ondernemen tegen een VZW met een ondernemingsactiviteit. VZW's worden ondertussen al gerust failliet verklaard... Tegenwoordig bestaat er weinig discussie meer over het feit dat een VZW ook een onderneming mag voeren (zelfs in niet-ondergeschikte zin)... Een oneigenlijk gebruik van een VZW ligt volgens mij tegenwoordig eerder in de winstuitkering die aan de leden zou worden gedaan. Het drijven van 'handel' en het maken van winst zal men op zich niet meer aan de kaak stellen, zolang de winst wordt geïnvesteerd in het onbaatzuchtig doel dat aan de grondslag ervan ligt. Surtout gelet op het nieuwe WVV waar het ondernemingskarakter volledig in de verf wordt gezet.

'T zal volgens mij dus een beetje afhangen van de activiteit waarop OP zich beklaagt, in verhouding tot het onbaatzuchtig doel waaronder de VZW is opgericht. Dat en of de bestuurder met een Porsche rondrijdt, hoewel hij geen andere activiteiten uitoefent.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 apr 2019 18:03

Mellow wat je schrijft is terecht, ze worden ook al wettelijk aanzien als handelaars, recht op faillissement etc.

Het word moeilijk om deze vorm uit te sluiten want deze zijn ook BTW plichtigen geworden, en moeten ook rsz betalen zoals elke vennootschap.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 07 apr 2019 18:05

Het grote verschil zal zijn of ze RPB of VenB moeten betalen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”