Schuld eisen van een vzw

petertineke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schuld eisen van een vzw

#1 , 06 apr 2019 11:22

Beste,

Wij hebben in twee keer een lening toegestaan van 2*5000 euro aan een vzw. Deze leningen zijn geregistreerd via een notariële akte.
Beide leningen zijn vervallen maar niet terugbetaald. Lange tijd hebben we geduld gehad en ons tevreden gesteld met de uitleg van één van de leden van de Raad van Bestuur dat ze er alles aan deden om een terugbetaling mogelijk te maken.
Heel recent heb ik echter ontdekt dat de Ondernemingsrechtbank het beheer van de goederen van de vzw heeft toegewezen aan een bewindvoerder (twee advocaten). Geen van beide reageren op mijn mail (ik bedoel de raad van bestuur en de advocaten). Op welke manier eis ik best de terugbetaling op van deze som (ook al is de kans klein dat ik dat geld terug zie, ik wil op zijn minst als schuldeiser erkend worden door de bewindvoerders.

Dank voor uw reacties
Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 06 apr 2019 12:13

Geen van beide reageren op mijn mail (ik bedoel de raad van bestuur en de advocaten).
Wat heeft iedereen toch tegen een aangetekend schrijven? Begin daarmee en niet met mails, watsappberichten en dergelijke. Stuur een brief, zowel aangetekend als gewoon, en verwijs naar elkaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 apr 2019 12:17

Mogelijks hebben veel mensen enkel nog een smartphone, en geen laptop of desktop meer en dus ook geen printer. Lekker goedkoop.
Voor wanneer een smartphone met ingebouwde printer?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2019 12:32

De meeste mensen antwoorden altijd op een aangetekende zending.

Op een mail waarom zou men daar op antwoorden, mijn mailbox daar zit elke dag meer dan 100 mails erin, die gaan bijna allemaal naar de prullenbak, ik overloop dit eens en word gewist
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2019 12:43

https://justitie.belgium.be/nl/nieuws/a ... ichten_112

Normaal zijn de bestuurders aansprakelijk.

Is altijd een risico om een lening aan te gaan met een VZW.
Indien u bewijzen heeft van deze lening, doorgeven aan de 2 advocaten. Zijn verplicht deze op te nemen in de schuldboedel van de VZW. Of ge uw centen ooit terug zult zien, dat is wat anders.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 06 apr 2019 12:58

Voor wanneer een smartphone met ingebouwde printer?
Misschien kan iemand eens een pen uitvinden of zo. Balpen : tekstverwerker met één knop. Eenvoudig en geen inkt, elektriciteit, snoeren,... nodig. Iemand? Mijnheer Bíró misschien, Alhoewel, die is al meer dan honderd jaar geleden gestorven.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 06 apr 2019 15:56

En wat is er verkeerd aan een tekstverwerker zonder knop, een pen of stylo bijvoorbeeld?

Een A4 tje, eigen gegevens linkerbovenhoek, adres van bestemmeling, datum , de tekst van uw vraag of bezwaar wat dan ook in handschrift (je weet wel, vroeger in het eerste leerjaar...) , een omslagske kopen, kopie in het copycenter, naar het postkantoor, aangetekend verzenden....

Nog altijd geldig, dus waarom niet ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 apr 2019 16:01

Pas op een VZW kan sedert 1/05/2018 failliet verklaart worden !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 06 apr 2019 18:14

En wat is er verkeerd aan een tekstverwerker zonder knop, een pen of stylo bijvoorbeeld?
"Een schrijfmachine met één knop" was vroeger reclame voor Bic.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 06 apr 2019 21:12

Eigenlijk bedoel ik dat een handgeschreven brief even goed kan. Niet meer helemaal gebruikelijk, maar perfect legaal. Een kopie kan je ook nemen in een copycenter.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#11 , 06 apr 2019 21:18

Ik stel voor om de discussie over communicatiemiddelen (brief, mail, de belleman of postduif) verder te zetten in het praatcafé. :D

Graag weer ontopic teneinde het overzichtelijk te houden a.u.b.!
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 06 apr 2019 22:32


Graag weer ontopic teneinde het overzichtelijk te houden a.u.b.!
Het is nog steeds on topic : de vraag was : " Op welke manier eis ik best de terugbetaling op van deze som (ook al is de kans klein dat ik dat geld terug zie, ik wil op zijn minst als schuldeiser erkend worden door de bewindvoerders." en het antwoord blijft : schrijf een aangetekende brief!
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”