Als zelfstandige falliet

Ric
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Als zelfstandige falliet

#1 , 28 mar 2019 20:57

Door een intentie brief van mijn grootste klant voor meer werk ben ik van vorig jaar zelfstandige in bij beroep naar zelfstandige in hoofdberoep gegaan, de opdrachten bleven echter uit. De rekeningen stapelden zich op en nu is het advies van de jurist om me failliet te laten verklaren.
Wat heeft dit voor gevolgen voor mijn huidige klanten? Voor een aantal beheer en optimaliseer ik hun websites. Wordt daar beslag op gelegd?

Wordt er beslag gelegd op mijn bankrekening en belasting teruggaaf?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2019 21:20

u bankrekening is het eerste slachtoffer.
Belasting terug gave word naar de curator verzonden .

U klanten zijn het handelsfonds en die worden dus ook verkocht aan geïnteresseerden

Ga eens naar de website van dyzo zodat je begrijpt wat een faillissement eigenlijk is, en die mensen kunnen je ook helpen .

https://dyzo.be/

.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 29 mar 2019 12:02

Niet lichtzinnig met omspringen, zeker indien je een eenmanszaak hebt. Blijft voor de rest van je leven een "vlek" op je ondernemende carrière. Daarnaast gaan banken minder geneigd zijn om je geld te lenen in de toekomst.

Mijn mening: indien het om kleine bedragen gaat kan je best een alternatieve optie zoeken om je toch niet failliet te moeten laten verklaren (bijvoorbeeld geld lenen van familie + job zoeken en terugbetalen).

Reclame

Ric
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2019 20:07

@denlowie
Dank voor uw bijdrage,
Dyzo had ik al gevonden, maar ik zit met meer specifieke vragen.
Als ik alleen maar incidentele klanten had zijn die moeilijk te verkopen.

Ric
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mar 2019 20:10

@Fortuin
In mijn branche telt meer je kwaliteit wat je levert dan je verleden. En ik ban altijd al huiverig geweest van banken. Over de gelegaliseerde criminelen gesproken.
Het bedrag heeft 5 0 en

Ric
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 apr 2019 21:00

De jurist spreekt van een faling waarna je, na het oplossen van vele stukken, weer wederom een aanvraag voor een zelfstandigheid kan gaan doen.

Hij noemde zelfs dat als je na het uitspreken van faillietcement je de lotto win, je dat geld niet hoef af te staan.
Op welk moment is het faillietcement definitief? Bij aanvraag, of bij aanvaarding van de rechtbank?

Ik zeg niet dat ik de lotto gewonnen heb, ik ben alleen maar info aan het vergaren. Misschien ga ik helemaal niet failliet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 apr 2019 21:46

Je bent pas failliet na vonnis
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ric
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 apr 2019 21:02

"Je bent pas failliet na vonnis"

Ja, da's logisch. Op welk moment is het faillietcement definitief? Bij aanvraag, of bij aanvaarding van de rechtbank?
Als ik nu een deurwaarder heb die een oplading aanhangig maakt over 5 dagen, en ik laat me nu failliet verklaren.

Op welk moment heeft de deurwaarder geen aanspraak meer op oplading?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 apr 2019 21:12

Op het ogenblik dat je u faillissement aan geeft via de PC aan de REGSOL.BE kan je een afschrift afdrukken die je kan mailen aan de deurwaarder en die stopt ogenblikkelijk de oplading, zijn werk zit erop .

En na een paar dagen is er een vonnis, en het liedje begint terug met u curator voor het op stellen van de PV van bevinding in het bijzijn van de rechter commissaris., en dertig dagen na het vonnis is er de eerste vergadering van de schuld eisers, en dan word gepraat over de verdeling van je ten geldemaking van je goederen . .

De faillisements wet is veel verbeterd voor de gefailleerde maar onderschat het zeker niet wat voor gevolgen het kan hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ric
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 apr 2019 20:50

Hartelijk dank voor dit bericht, dit is het antwoord op mijn meest brandende vraag.
thx.

Ric
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 apr 2019 19:04

Dank u voor uw bijdrage.

Nog een vraag:

Ik maak websites voor klanten, en heb zelf een website.
De websites van mijn klanten breng ik onder bij een hosting bedrijf, waar ook mijn eigen domeinnaam geregistreerd staat.
De klanten betalen jaarlijks een bedrag voor de hosting aan mij.

Na faling, kan ik nog bij de website van mijn klanten? Is de curator bij de pinken om dit te beheersen?

Mijn bedrijf heeft een domeinnaam en daarme aanvast een email adres. Ben ik dat dan ook kwijt?
De curator onderschept mijn post. GEld dat ook voor mijn email? Tegenwoordig gaat alles via email.

Ik weet, het zijn een hoop vragen. Maar ik weet graag veel. ;-)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”