Bedrieglijk faillissement

Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

Bedrieglijk faillissement

#1 , 04 jun 2008 13:36

2 zaakvoerders in BVBA met elk 50% aandelen (ex-gehuwden) en met elk evenveel beslissingsrecht.
1 zaakvoerder dreigt steeds BVBA in faling te laten gaan en nieuwe op te starten (oa omdat alles naar zijn zin moet gaan + ook alles zelf wil beslissen ivm kinderen zonder zeggenschap andere ouder, co-ouderschap en verstoorde relatie).
Neemt tevens zware persoonlijke lening met geld uit BVBA, koopt veel op BVBA en zelfs overdreven veel (is gezonde BVBA zonder problemen doch hij duldt mij er niet meer opgejut door zijn huidige partner, zij slingert mij ook naar het hoofd dat ze de BVBA zullen laten in faling gaan).
Met deze inkomsten dien in mijn huis af te betalen (alleen) en de kinderen te onderhouden.

Kan dit wijzen op een bedrieglijk faillissement op wat kan er (nu al) aan gedaan worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie
Berichten: 216

#2 , 04 jun 2008 16:10

De BVBA is (nog) niet in faling, dus kunnen we moeilijk spreken van een faillissement.
Graag had ik vernomen wat er in de statuten staat over bevoegdheden en volmachten.
Kan u dit even posten? Graag namen weglaten aub

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 06 jun 2008 10:12

“Art.27.Iedere vennoot is jegens de vennootschap gehouden tot vergoeding van de schade die hij haar door zijn schuld veroorzaakt heeft, zonder dat hij zich kan beroepen op schuldvergelijking tussen die schade en de voordelen die hij door zijn nijverheid in andere zaken aan de vennootschap heeft verschaft.”(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN.).

‘Neemt tevens zware persoonlijke lening met geld uit BVBA, koopt veel op BVBA’.Maan hem aangetekend aan dit geld terug te plaatsen op de rekening van de vennootschap en dit binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn.

“Art.491.Hij die ten nadele van een ander goederen, gelden...die hem overhandigd zijn onder verplichting om ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken of aan te wenden, bedrieglijk verduistert of verspilt, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Geeft de aangemaande vennoot geen afdoende en tijdig gevolg aan uw aanmaning leg dan namens de vennootschap klacht neer bij de politie wegens misbruik van vertrouwen,met burgerlijke partijstelling.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/.Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

#4 , 12 jun 2008 15:12

Beide zaakvoerders hebben 50% aandelen en mogen alleen optreden en tekenen. Ik als tweede zaakvoerder word echter nooit uitgenodigd voor de algemene jaarlijkse vergadering.
De relatie is ook verstoord door co-ouderschap en door het beslissingsrecht over de kinderen waar ex-partner alles wil in beslissen.
Partner probeert dus alles naar zijn zin te doen en gebruikt hiervoor zowel BVBA als co-ouderschap.

In EOT staat bovendien indien BVBA ophoudt met bestaan de ene partner(bepaald welke!) de andere een onderhoudsvergoeding verschuldigd is indien deze alleen woont met de kinderen en over geen inkomen beschikt.
Wegens het opvragen van een klantenbestand is het ook mogelijk dat een andere BVBA of NV wordt opgericht om de eerder vermelde onderhoudsvergoeding te vermijden en te beperken tot de werkelijke opbrengsten van die bestaande en in EOT vermelde BVBA (en dus op de nieuwe BVBA in de toekomst meest te werken, zo houdt de bestaande BVBA niet op met bestaan en is er toch nog een inkomen zijnde veel minder dan nu).

andy
Berichten: 66

#5 , 15 jun 2008 23:23

Beide zaakvoerders hebben 50% aandelen en mogen alleen optreden en tekenen. Ik als tweede zaakvoerder word echter nooit uitgenodigd voor de algemene jaarlijkse vergadering.
De relatie is ook verstoord door co-ouderschap en door het beslissingsrecht over de kinderen waar ex-partner alles wil in beslissen.
Partner probeert dus alles naar zijn zin te doen en gebruikt hiervoor zowel BVBA als co-ouderschap.

In EOT staat bovendien indien BVBA ophoudt met bestaan de ene partner(bepaald welke!) de andere een onderhoudsvergoeding verschuldigd is indien deze alleen woont met de kinderen en over geen inkomen beschikt.
Wegens het opvragen van een klantenbestand is het ook mogelijk dat een andere BVBA of NV wordt opgericht om de eerder vermelde onderhoudsvergoeding te vermijden en te beperken tot de werkelijke opbrengsten van die bestaande en in EOT vermelde BVBA (en dus op de nieuwe BVBA in de toekomst meest te werken, zo houdt de bestaande BVBA niet op met bestaan en is er toch nog een inkomen zijnde veel minder dan nu).
Bent u die andere 50 procent aandeelhouder? Zoja: er bestaat een procedure van belangenconflictenregeling bij de BVBA. Voor de rechter zul je dan de uitsluiting van een aandeelhouder kunnen vorderen:

"Eén of meer vennoten die gezamenlijk [aandelen] bezitten die 30 % vertegenwoordigen van de stemmen verbonden aan het geheel van de bestaande [aandelen], of aandelen waarvan de nominale waarde of de fractiewaarde 30 % van het kapitaal van de vennootschap vertegenwoordigt, kunnen om gegronde redenen in rechte vorderen dat een vennoot zijn aandelen [...] aan de eisers overdraagt."
(art. 334 W.Venn)

Bent u echter slechts zaakvoerder, dan weet ik niet direct een oplossing.

Groeten.

Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

#6 , 16 jun 2008 21:06

Zaakvoerder en 50% aandeelhouder, 1 zaakvoerder kan alleen tekenen (ja, ik weet het : BVBA werd opgericht toen beide zaakvoerders nog een koppel waren dus het vertrouwen was er nog).
De situatie wordt ondraaglijk. Men wil mij gewoon pesten totdat ik uit de BVBA stap en dan ben ik alles kwijt.
Sorry voor laat bericht op vraagstellingen.

andy
Berichten: 66

#7 , 17 jun 2008 08:04

Zaakvoerder en 50% aandeelhouder, 1 zaakvoerder kan alleen tekenen (ja, ik weet het : BVBA werd opgericht toen beide zaakvoerders nog een koppel waren dus het vertrouwen was er nog).
De situatie wordt ondraaglijk. Men wil mij gewoon pesten totdat ik uit de BVBA stap en dan ben ik alles kwijt.
Sorry voor laat bericht op vraagstellingen.
Welja dan zie ik een goeie oplossing in art. 334 W.Venn. U kunt eisen dat de aandeelhouder in kwestie zijn aandelen aan u verkoopt. Vervolgens kunt u als 100 procent aandeelhouder zelf kiezen wat u ermee doet, terug verkopen of houden. Verkopen zal misschien best zijn omdat het nog steeds een vennootschap is die tweehoofdigheid vereist.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”