Opstart als zelfstandige/nakende verhuis naar buitenland, welke vorm?

Bertdv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Opstart als zelfstandige/nakende verhuis naar buitenland, welke vorm?

#1 , 16 mar 2019 15:39

Ik heb net een traject bij Starterslabo achter de rug en wil graag opstarten als zelfstandige. De sector waarin ik actief ben is webdesign (zoek ook nog een webshop te starten via fulfilment), maar om mijn slaagkans als fulltime zelfstandige te vergroten zou ik ook 10 dagen per maand meegaan met een bevriende aannemer op zelfstandige basis. Dit garandeert mij al een basisinkomen van 2000€.

De makkelijkste en goedkoopste manier om op te starten is natuurlijk als eenmanszaak, maar ik weet niet of het de ideale keuze is aangezien ik in de nabije toekomst (wanneer rendabel met webdesign/webshop) naar Cyprus wil verhuizen. Ook heb ik voor het resterende jaartje in België nog een voertuig nodig.

Hier een eenmanszaak of vennootschap opstarten en het voertuig daarmee aankopen, om dan een jaar later alles te moeten vereffenen lijkt me zeer omslachtig. Als ik dit verkeerd zie en het vrij normaal is hoor ik dat graag van jullie!



Een tweede optie zou zijn om toch de eensmanszaak te kiezen, de auto privé aan te kopen en aan de zaak te verhuren. Alleen moet ik die inkomsten dan privé aangeven, waar ik de kosten van de aankoop niet kan inbrengen. Bovendien is het wat 'foefelen'.

Een derde optie zou zijn om het voertuig gewoon privé te kopen en in de zaak te gebruiken zonder er iets voor aan te rekenen, maar aangezien het een lichte vracht wordt die wel degelijk gebruikt wordt voor zelfstandige activiteiten lijkt het mij ook niet geheel correct dat ik nergens iets kan inbrengen.



Een vierde optie zou zijn om meteen voor een buitenlandse vennootschap te kiezen, bijvoorbeeld een Ltd. Ik begrijp dat het geen populaire keuze is op dit forum, maar gezien mijn toekomstplannen denk ik dat het in mijn geval misschien wel de beste is? Eens ik naar Cyprus verhuis heb ik sowieso een buitenlandse vennootschap nodig, de Ltd zou dan ideaal zijn. Wat ik me vooral afvraag in dit scenario is of de investeringen die ik doe met de Ltd tot de Ltd behoren of het Belgische bijhuis (ik zou opteren voor het bijhuis en vrijstelling aanvragen in de UK)? Kan ik bijvoorbeeld later het bijhuis in België schrappen en de Ltd behouden als full UK Ltd zeg maar (en vanaf dan daar belasting betalen), met de bedrijfswagen en andere evt investeringen (hoogstens een nieuwe laptop) die ik intussen gedaan heb? Ik anticipeer een nee op deze vraag aangezien de afschrijvingen in België gedaan worden…



Als er nog andere opties zijn hoor ik het graag!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mar 2019 15:49

Als dit kort is en in u geval best een gewoon één man zaak.
De bestelwagen dat je op u eigen naam koop zit automatisch in de zaak daar u zelf de zaak bent .
Zeer weinig kosten voor een boekhouder, en alle overzichtelijker.
Je onkosten komen dus ook direct aftrek baar bij u zelf wat voor een kleine zaak voordeliger is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bertdv
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mar 2019 16:23

Wat gebeurt er dan precies met de investeringen als ik na 1 jaar verhuis? Een laptop is bijvoorbeeld op 3 jaar, een voertuig op 5 jaar. Dien ik deze dan te verkopen of kan ik ze houden en heeft dit dan negatieve financiële gevolgen?

Moest ik in België blijven en in het eerste jaar een laptop aankopen met inkomsten die op de rekening staat begrijp ik dat ik op het einde van dat eerste boekjaar op 66% van het aankoopbedrag inkomstenbelasting zal moeten betalen omdat ik dat jaar maar 33% kan inbrengen en de rest als bedrijfswinst gezien wordt. De andere 66% kan ik de daaropvolgende 2 jaar recupereren terwijl er geen uitgaven waren, dus 'het plaatje klopt'.

Als ik diezelfde laptop koop en een jaar later mijn zelfstandige activiteit in België stopzet heb ik over 66% toch belasting betaald terwijl ik de rest van die investering later niet meer inbrengen of zie ik dat verkeerd?

Mag ik u trouwens een privé bericht sturen ivm info omtrent een Ltd denlowie? Ik heb gemerkt dat u er veel ervaring mee heeft en wanneer ik verhuis zal ik waarschijnlijk voor een Ltd kiezen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mar 2019 17:08

Bij een één man zaak maakt het niet veel uit enkel de aftrok van BTW een deel ervan zal je moeten terug betalen volgens je die heeft afgeschreven heeft .betalen

Vertrek je naar het buitenland en je verkoopt je spullen zijn het enkel deze die je afgeschreven heeft waar je zal op belast worden.
Bij een vennootschap is dit voor u veel moeilijker en ingewikkelder, nu zal je een zeer kleine boekhouding hebben en weinig aan een gewone boekhouder moeten betalen .

Als één man zaak maakt het zelf niet te ingewikkeld daar je hier toch gaat vertrekken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 17 mar 2019 02:01

Eenmanszaak lijkt mij inderdaad de makkelijkste oplossing.

Daarnaast heeft Cyprus een interessant fiscaal systeem en is het een mooi land -- veel plezier zou ik zeggen!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”