Student eerst jaar Boekhouden HBO5

nancydurme
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Student eerst jaar Boekhouden HBO5

#1 , 13 mar 2019 16:31

Dag allemaal,

Voor mijn van vennootschapsrecht moet ik een oefening maken maar ik snap een paar vragen niet.
Mag om jullie hulp vragen?

1) Geef advies omtrent de handtekening in volgende gevallen:

a) Hans Janssens is zaakvoerder van de BVBA Immo Invest

b) Hans is vaste vertegenwoordiger van de EBVBA Immo Consult die het bestuursmandaat heeft opgenomen van de BVBA Immo Invest

Bedankt voor jullie antwoord!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 mar 2019 16:35

Kan je toelichten wat je niet begrijpt?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

nancydurme
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2019 16:40

Dat is een vraag die ik gekregen heb in mijn oefening. Ik snap de vraag helemaal niet ;)

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 13 mar 2019 16:47

Enkele vragen om je op weg te helpen:

- waarvoor dient een handtekening?
- kan een rechtspersoon een handtekening zetten?
- hoe weet je of een handtekening namens een natuurlijke persoon of een rechtspersoon is?
- wat doe je indien een rechtspersoon bestuurd wordt door een andere rechtspersoon?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mar 2019 16:52

Hans is geen zaakvoerder maar vast vertegenwoordiger voor de EBVBA , en de EVBA is de zaakvoerder van BVBA immo invest

En Hans mag handteken zetten in naam van EBVBA als vastvertegenwoordiger voor BVBA immo invest.
Dus de zaakvoerder van BVBA immo invest is de EBVBA CONSULT
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

nancydurme
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mar 2019 17:03

Ja Het zijn twee verschillende situaties. Ik heb maar twee lessen gehad en ik begrijp echt niet goed van mijn leerkracht!

Ik zou het zeer op prijs stellen als ik meer uitleg krijg. Bedankt!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2019 18:15

Er bestaat ook zo iets als wettelijke vertegenwoordiger ik ben meermaals vastvertegenwoordiger geweest en ook 1 maal wettelijke vertegenwoordiger
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#8 , 13 mar 2019 23:51

a) De handtekeningsbevoegdheid betreft telkens de externe vertegenwoordigingsmacht, hetwelk doelt op de mate waarin de vennootschap verbonden kan worden door haar bestuurders/zaakvoerders ten aanzien van derden. De handtekeningsbevoegdheid hangt in grote mate af van de statuten. In een BVBA is iedere zaakvoerder in principe concurrentieel bevoegd om de vennootschap te verbinden naar de buitenwereld toe. De zaakvoerders kunnen evenwel ook een college vormen, waarbij een meerderheid in acht dient genomen te worden (indien de statuten dat zouden bepalen). Een uitzondering daarop is een geval van belangenconflict, waarbij Janssens de beslissingsbevoegdheid uit handen moet geven aan de andere zaakvoerders van de BVBA Invest. Normalerwijze kan Janssens dus eenzijdig de vennootschap vertegenwoordigen.

b) Onder het oude recht kon je in de hoedanigheid van vaste vertegenwoordiger tegelijkertijd optreden naast je bestuursmandaat in de vennootschap zelf. Onder het nieuwe recht (WVV; inwerkingtreding 1 mei 2019) zal Hans evenwel niet langer tweemaal kunnen zetelen in de raad, ofschoon dit gebeurt in een andere hoedanigheid.

Indien hij enkel als vaste vertegenwoordiger zetelt, geldt hetgeen ik heb vermeld onder a), net zoals Denlowie zegt hierboven. Hij is dus bevoegd om de handtekeningsbevoegdheid uit te oefenen in naam van zijn lastgever, de EBVBA.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mar 2019 08:46

Als inlichting wil ik toevoegen dat

Een wettelijk vertegenwoordiger is hij die het zaakvoerdersschap op zich neemt van een BUITENLANDS BIJHUIS .

zoals bv een LTD met bijhuis in Belgie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 14 mar 2019 10:38

Best eens aan je leraar vragen dan als je iets niet snapt

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”