Website voor studentenwerk

queffect
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: Website voor studentenwerk

#31 , 04 jan 2017 10:30

Ook deze website is een comm. vennootschap.
Ja, maar waarom?
1. Omdat de hosting en het onderhoud moet betaald worden.
2. Omdat deze kost gefinancieerd wordt met advertenties op de site.
3. Net omdat deze site zoveel bezoekers heeft en zo populair is, zijn 1. en 2. nodig.

Zoals ik hierboven zei: als blijkt dat de site van de topic starter helemaal geen succes is, en hij er beter mee stopt, zou hij voor niets zelfstandige geworden zijn en voor niets kosten gemaakt hebben.

Niets belet de topic starter om op een goedkope manier de site te lanceren en even af te wachten of hij bezoekers trekt of niet. Hij kan daarna nog de beslissing nemen of hij zelfstandige wil worden of niet.
Oh zo, maar als ik het goed begrijp moet ik nog geen commanditaire vennootschap (?) oprichten zolang ik geen advertenties plaats?
Zelf heb ik al vele websites gemaakt en er gewoon standaard advertenties aan toegevoegd maar dus dat is zeg maar 'illegaal' of eerder gewoon dom?

Ik denk dat ik ook die manier ga volgen, de website lanceren en wachten hoeveel populariteit het krijgt.
Naargelang het aantal gebruikers zal ik moeten zien wat de beste manier zal zijn om van die site een 'bedrijfje' te maken maar ik denk dat ik wel mensen zal vinden die me daarbij kunnen helpen.

Bedankt voor het advies!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
queffect
Topic Starter

#32 , 04 jan 2017 10:36

Van zodra hij met publiciteit of membership fees begint, moet hij zelfstandige worden. Ik denk dat het niet mogelijk is zo'n project enkel met eigen middelen te onderhouden.
Spreekt u dan over de latere fase, wanneer ik dus winst zou maken, aangezien ik dan zelfstandige moet worden en een vennootschap moet oprichten?

LeenW

#33 , 04 jan 2017 10:38

Niet noodzakelijk een vennootschap, kan ook eenmanszaak zijn. Ook winst is geen vereiste, het begint zodra u publiciteit maakt of extra diensten aanbiedt tegen vergoeding.

Reclame

queffect
Topic Starter

#34 , 04 jan 2017 10:40

Niet noodzakelijk een vennootschap, kan ook eenmanszaak zijn. Ook winst is geen vereiste, het begint zodra u publiciteit maakt of extra diensten aanbiedt tegen vergoeding.
Ah ja zo, maar dus zolang ik geen winst/omzet wil maken, kan ik gewoon deze site lanceren zonder enige andere stappen te ondernemen?
Bedankt alvast

sloeberken

#35 , 04 jan 2017 10:52

Kan me nooit voorstelen dat je als particulier zoiets kunt opstarten, en u volledig veilig stellen tegenover u gebruikers.
Als het al wettig mogelijk is als particulier om u gebruiksvoorwaarden af te dwingen.
Heb al veel zogezegde artiesten bureaus zonder zelfstandig statuut voor de rechter zien staan, ook al brachten ze enkel artiest en klant samen en er niets aan verdiende.
Winst maken is totaal geen vereiste, zo zou iedereen als particulier iets kunnen beginnen, en wachten tot hij winst maakt om zelfstandige te worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#36 , 04 jan 2017 10:53

Ah ja zo, maar dus zolang ik geen winst/omzet wil maken, kan ik gewoon deze site lanceren zonder enige andere stappen te ondernemen?
Bedankt alvast
Klopt, en zoals Gebruiker21 zegt is dit perfect mogelijk om dit met eigen middelen te doen zolang het kleinschalig blijft. Maar als het groeit, zal u vermoedelijk merken dat er toch iets van inkomsten nodig gaat zijn.

Gebruiker21

#37 , 04 jan 2017 11:02

Kan me nooit voorstelen dat je als particulier zoiets kunt opstarten, en u volledig veilig stellen tegenover u gebruikers.
Als het al wettig mogelijk is als particulier om u gebruiksvoorwaarden af te dwingen.
Waarom zou een particulier geen overeenkomst kunnen maken met gelijk welke andere partij? Ik zie het probleem niet?
Heb al veel zogezegde artiesten bureaus zonder zelfstandig statuut voor de rechter zien staan, ook al brachten ze enkel artiest en klant samen en er niets aan verdiende.
Ik heb al veel bedrijven voor een rechter zien staan ook... Vanaf je iets mispeutert, kom je voor de rechter. Of je particulier, zelfstandige of een bedrijf bent, speelt hier helemaal geen rol.
Winst maken is totaal geen vereiste, zo zou iedereen als particulier iets kunnen beginnen, en wachten tot hij winst maakt om zelfstandige te worden.
Langs de andere kant mag je tot een bepaald bedrag ook gerust inkomsten hebben zonder dat je zelfstandige bent. Als deze inkomsten een occasioneel karakter hebben, volstaat het om deze aan te geven op je personenbelasting om 100% legaal te zijn.

Met andere woorden: zelfs als de topic starter advertenties zou zetten, en zijn site is nog niet héél erg populair, waardoor de inkomsten uit die advertenties miniem zijn en geen regelmatig karakter hebben, kan hij dit nog perfect als particulier doen.

Ik vind het een beetje gevaarlijk om iemand hier de raad te geven zelfstandige te worden (wat toch kosten met zich meebrengt), enkel omdat hij een project wil opstarten waarvan de slaagkansen op zijn minst twijfelachtig zijn. Ook het opheffen van die zelfstandige activiteit (moest de site niet lukken) kost nog eens geld. Ik zou de topic starter eerder aanraden om te proberen aftoetsen of zijn site succesvol kan zijn, en pas indien hij zeker is dat hij een degelijke basis heeft om winst te maken, op dat moment zelfstandige te worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#38 , 04 jan 2017 11:14

Waarom zou een particulier geen overeenkomst kunnen maken met gelijk welke andere partij? Ik zie het probleem niet?
Ik heb al veel bedrijven voor een rechter zien staan ook... Vanaf je iets mispeutert, kom je voor de rechter. Of je particulier, zelfstandige of een bedrijf bent, speelt hier helemaal geen rol.
Langs de andere kant mag je tot een bepaald bedrag ook gerust inkomsten hebben zonder dat je zelfstandige bent. Als deze inkomsten een occasioneel karakter hebben, volstaat het om deze aan te geven op je personenbelasting om 100% legaal te zijn.

Met andere woorden: zelfs als de topic starter advertenties zou zetten, en zijn site is nog niet héél erg populair, waardoor de inkomsten uit die advertenties miniem zijn en geen regelmatig karakter hebben, kan hij dit nog perfect als particulier doen.

Ik vind het een beetje gevaarlijk om iemand hier de raad te geven zelfstandige te worden (wat toch kosten met zich meebrengt), enkel omdat hij een project wil opstarten waarvan de slaagkansen op zijn minst twijfelachtig zijn. Ook het opheffen van die zelfstandige activiteit (moest de site niet lukken) kost nog eens geld. Ik zou de topic starter eerder aanraden om te proberen aftoetsen of zijn site succesvol kan zijn, en pas indien hij zeker is dat hij een degelijke basis heeft om winst te maken, op dat moment zelfstandige te worden.
Het probleem met deze uitleg is dat de Fiscus niet de optie voorziet om "even te proberen". Van zodra je een geregelde activiteit hebt, is dit geen occasionele inkomst meer. Het hangt dus niet af van de omzet of winst, maar wel van de regelmaat van de inkomsten. Zo kan 1 keer publiciteit maken voor 5000 euro als occasionele inkomst gezien worden, terwijl een wekelijkse inkomst van 50 euro aan advertenties u zelfstandige zou maken.

Gebruiker21

#39 , 04 jan 2017 11:24

Ik zet elke week de vuilzakken buiten. Dat is ook een "geregelde activiteit" zonder dat ik zelfstandige ben.

Nu niet te hard van stapel lopen, hé. De topic starter heeft duidelijk gezegd dat hij niet van plan is in eerste instantie winst te maken, maar gewoon deze site te starten en dan te kijken wat er gebeurd. En daarvoor hoeft hij, in deze fase, helemaal geen zelfstandige te zijn. Er zijn duizenden websites in België die door een particulier gerund worden, en volledig legaal zijn (zoals die van mij, bijvoorbeeld).

Als blijkt dat zijn website succesvol is, veel bezoekers trekt, en hij dan beslist om inkomsten te genereren uit advertenties, ben ik volledig akkoord dat hij een zelfstandige activiteit moet opstarten. Maar zover zijn we nog lang niet. Ik geef de website eerlijk gezegd niet zo héél erg veel kans op slagen (sorry topic starter ;-) ) en ben bijgevolg niet geneigd om de topic starter nu al de raad te geven zelfstandige te worden. Dit zou hem immers veel (dat is relatief, natuurlijk, maar voor een student is dit "veel") geld kunnen kosten als de site blijkt te floppen...

Hij kan zelf eens berekenen wat het zou kosten om zelfstandige te worden: https://www.ikstartmijnzaak.be/nl/stapp ... lsrc=aw.ds
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#40 , 04 jan 2017 11:31

Ik zet elke week de vuilzakken buiten. Dat is ook een "geregelde activiteit" zonder dat ik zelfstandige ben.

Nu niet te hard van stapel lopen, hé. De topic starter heeft duidelijk gezegd dat hij niet van plan is in eerste instantie winst te maken, maar gewoon deze site te starten en dan te kijken wat er gebeurd. En daarvoor hoeft hij, in deze fase, helemaal geen zelfstandige te zijn. Er zijn duizenden websites in België die door een particulier gerund worden, en volledig legaal zijn (zoals die van mij, bijvoorbeeld).

Als blijkt dat zijn website succesvol is, veel bezoekers trekt, en hij dan beslist om inkomsten te genereren uit advertenties, ben ik volledig akkoord dat hij een zelfstandige activiteit moet opstarten. Maar zover zijn we nog lang niet. Ik geef de website eerlijk gezegd niet zo héél erg veel kans op slagen (sorry topic starter ;-) ) en ben bijgevolg niet geneigd om de topic starter nu al de raad te geven zelfstandige te worden. Dit zou hem immers veel geld kunnen kosten als de site blijkt te floppen...
Uw praktische bezwaren zijn van ondergeschikt belang aan de wet.

Art 4 btw: Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.

sloeberken

#41 , 04 jan 2017 11:37

Occasioneel betekend op sommige momenten, in sommige gevallen, onregelmatig of toevallig, als ik even bij de buur gras afrij is dit occasioneel.
Of er iets goed of slecht gaat lopen weet niemand op voorrand, maar daar bestaat geen tussen oplossing voor, ga even proberen.
Welk statuut heeft TS nu, student, werknemer of iets anders.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#42 , 04 jan 2017 11:57

Art 4 btw: Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit...
Een website runnen is NIET per definitie een economische activiteit. Veel internet providers stellen gratis webruimte ter beschikking van hun klanten. Als iedereen die hier effectief een website op zet (al dan niet met hier en daar wat interactieve gedeeltes), ook zelfstandige moet worden...

denlowie

#43 , 04 jan 2017 12:03

Gewoon zelfstandig worden één man zaak is niet zo duur, enkel het ondernemingsloket dit is amper 85,50€ en je aansluiten bij een sociale kas waar je onmidellijk vrijstelling vraagt omdat je inkomsten zeer laag zijn minder dan 1439,41€ per jaar is het gratis !!

dus 85,50€ is toch niet zo overkomelijk om te starten, btw aanvraag doe je zelf.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

queffect
Topic Starter

#44 , 04 jan 2017 12:21

Voor de discussie verder wordt gezet zal ik zelf even toelichten wat mijn situatie op dit moment is:

Zelf ben ik een student (beschik dus maar over een klein kapitaal dus zelfstandige worden is momenteel nog geen optie) en het plan is dus gewoon om een website te maken. De hosting valt allemaal nog wel mee dus ik heb geen 'investeerders' nodig om dit project te financieren.
In het begin, ik zal dan ongetwijfeld verlies lijden maar het is een gok die ik neem, ben ik niet van plan advertenties te plaatsen op de site wegens het feit dat het niet erg veel nut heeft als er maar 50 gebruikers per dag gebruik maken van mijn website.

Later, als mijn site een succes blijkt te zijn, is de meest logische stap om hiervan gebruik te maken door advertenties toe te voegen.
Nu, ik maak al jaren websites en hier en daar voeg ik wel eens een advertentie toe (om winst te maken of om alleszins mijn onkosten eruit te halen)
maar ik heb nooit geweten dat ik hiervoor een zelfstandige moet zijn. Ik spreek hier dus over die 'geregelde inkomen'.
- Dit is ook het geval bij mijn relatief groot youtube kanaal, de advertentie inkomsten worden gewoon op mijn Adsense account gestort en heb nooit ergens gelezen dat ik hiervoor een zelfstandige moest zijn ook al gebeurt die storting elke maand -
Het kan ook zijn dat ik mij volledig vergis of niet juist heb begrepen wat zo'n geregeld activiteit betekent...

@Gebruiker21, natuurlijk uw mening en ik kan de toekomst ook niet voorspellen maar ik zie niet in waarom deze site geen 'succes' zou hebben.
Ik ga er niet van uit dat het een Facebook wordt met een miljard gebruikers maar een site waar particulieren/grote bedrijven vacatures voor vakantiejobs/bijjobs kunnen plaatsen en waar studenten/scholieren een soort online CV kunnen maken lijkt mij een site dat gebruikt zou worden, niet?

LeenW

#45 , 04 jan 2017 12:25

Art 4 btw: Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit...
Een website runnen is NIET per definitie een economische activiteit. Veel internet providers stellen gratis webruimte ter beschikking van hun klanten. Als iedereen die hier effectief een website op zet (al dan niet met hier en daar wat interactieve gedeeltes), ook zelfstandige moet worden...
Maar daar gaat het niet over.. We hebben het al heel de tijd over de gevolgen van publiciteit en membership fees. Gewoon een website beheren (of de vuilbakken buiten zetten) is geen discussiepunt aangezien er geen tegenprestatie is.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”