Wat NA de vennootschap?

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: Wat NA de vennootschap?

#16 , 20 feb 2016 20:10

Met gewoon je lidgeld te betalen bij het ziekenfonds zal het niet gaan hoor !

Als je in orde wil zijn met je ziekenfonds moet je u sociale bijdragen het minimum blijven betalen +/- 750€ par kwartaal.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bartjeuh
Topic Starter

#17 , 26 feb 2016 10:21

Die minimum bijdragen zijn toch enkel als je het zelfstandige statuut wenst te behouden?
Als je je als werkzoekende inschrijft bij de VDBA en een uitbetalingsinstelling, dan ben je toch weer de facto (werkloze) werknemer?
En een werkloze werknemer wordt toch niet verplicht om 750 EUR per kwartaal uit te geven?

Jackrussell

#18 , 26 feb 2016 12:24

Die minimum bijdragen zijn toch enkel als je het zelfstandige statuut wenst te behouden?
Als je je als werkzoekende inschrijft bij de VDBA en een uitbetalingsinstelling, dan ben je toch weer de facto (werkloze) werknemer?
En een werkloze werknemer wordt toch niet verplicht om 750 EUR per kwartaal uit te geven?
Dat klopt, maar als je geen zelfstandige bent, zal de bijdragen voor de ziekteverzekering toch ergens vandaan moeten komen. Een werkloze heeft doorgaans 'n uitkering of is ten laste van iemand.

Het valt niet mee om als Belg die altijd overal voor heeft betaald wat gedaan te krijgen. Daarvoor zul je toch eerst 'n Syrisch paspoort aan moeten vragen.

Reclame

Bartjeuh
Topic Starter

#19 , 26 feb 2016 17:25

De bijdragen voor de ziekteverzekering zullen van mijn persoonlijk vermogen komen, zoals ALLE uitgaven voortaan.
Waarom eigenlijk zo de nadruk leggen op die ziekteverzekeringskosten? Die zijn toch eigenlijk maar peanuts in vergelijking met de meeste andere levenskosten?

Jackrussell

#20 , 27 feb 2016 16:14

750 euro per kwartaal is voor veel mensen toch wel 'n aardig bedrag. Andere levenskosten hangt er natuurlijk maar helemaal vanaf wat je doet en uitgeeft. Ze zijn ook niet zo zeer statuut-afhankelijk.

Bartjeuh
Topic Starter

#21 , 28 feb 2016 08:21

De ziekteverzekering kost toch geen 750 EUR per kwartaal?
Ik denk dat je verwart met de minimum sociale bijdrage voor zelfstandigen...

denlowie

#22 , 28 feb 2016 09:08

De ziekteverzekering kost toch geen 750 EUR per kwartaal?
Ik denk dat je verwart met de minimum sociale bijdrage voor zelfstandigen...
Dit zijn sociale bijdragen !!

Daar zit ziekteverzekering, pensioen en gezinsbijslag in,

Bartjeuh
Topic Starter

#23 , 28 feb 2016 09:36

Voor ziekteverzekering betaal je toch een jaarlijkse factuur aan je mutualiteit. Iets tussen de 100 en 200 EUR, dacht ik. Die "sociale bijdrage" is gewoon een fancy benaming van een maandelijks stukje extra belasting op lonen van weddetrekkenden en zelfstandigen...

denlowie

#24 , 28 feb 2016 10:05

Je betaalt over je inkomen een deel?
Wel, dat zal dan een deel op een inkomen van 0 (nul) euro worden....
Er is een minimum te betalen!!

Dit is nu het minimum 720,65 euro. per kwartaal

Bartjeuh
Topic Starter

#25 , 28 feb 2016 10:47

Als zelfstandige, ja. Maar toch niet als "werkzoekende" zonder inkomen?

denlowie

#26 , 28 feb 2016 10:57

Als zelfstandige, ja. Maar toch niet als "werkzoekende" zonder inkomen?
U bent geen werkzoekende want je bent een rentenier, een werkzoekende moet zich aanmelden bij de VDAB en voldoende inspanningen doen bij het zoeken naar werk .

Een zelfstandige die stopt en op zijn renten gaat leven is verplicht sociale bijdragen te betalen, daar kan u daar niks aan veranderen, dit is de wet en als je dit niet doet dan zal je na maanden automatisch aangesloten worden bij de hulpkas voor zelfstandigen en dan gaan zij eens u rekening maken wat je nog hoeft te betalen en de bijkomende kosten erbij.

Ja natuurlijk waarom gemakkelijk doen als het ook moeilijk gaat, en daar na zitten zagen over de bijkomende kosten die daarbij horen, als ex zelfstandige zou je toch beter moeten weten.

Bartjeuh
Topic Starter

#27 , 28 feb 2016 14:37

Oeioeioei, wat een vijandigheid straalt uit die laatste reactie!

Voor alle duidelijkheid: onder scenario 2 zou het inderdaad wel de bedoeling zijn dat ik mij inschrijf bij de VDAB, en dus (officieel althans) werkzoekende wordt met een werkloosheidsuitkering. Op mijn leeftijd maak ik nog weinig kans op een nieuwe tewerkstelling, denk ik. En de opbouw van pensioenrechten blijft netjes doorlopen. Dus, la vie est belle! ;-)

denlowie

#28 , 28 feb 2016 19:43

Oeioeioei, wat een vijandigheid straalt uit die laatste reactie!
Zeker niet hoor!, dit ligt niet in mijn natuur, je kan het proberen en lukt het je, dan zoveel te beter, lukt het niet is geen enkel been gebroken dan kan je nog zien als onbeschermd persoon voor de zieken kas.

Jackrussell

#29 , 29 feb 2016 21:03

Verzekering als ingezetene, zelf je premie betalen of bij iemand ten laste opgevoerd worden. Meer smaken zijn er niet, toch?

Bartjeuh
Topic Starter

#30 , 29 feb 2016 22:11

Waarover heb je het? Het lidmaatschap van een mutualiteit? Peanuts, toch?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”