zaakvoerder zonder btw nr?

Qbek
Topic Starter

zaakvoerder zonder btw nr?

#1 , 15 jul 2010 23:17

Een vriendin heeft een tijdje bij vrienden gewerkt ingeschreven als" zaakvoerder" in een bvba.Dit deed ze bovenop haar vaste job.Zij kreeg een vaste bedrag op de rekening gezet.Zij heeft geen btw nr (??).
Zij betaalde om het trimester ongeveer een 500€ aan sociale lasten.Na een 18 maanden heeft ze gestopt.Ikzelf (als vriend) vind dat er hier een raar geurke aan zit.....Een zaakvoerder zonder btw nr??Ze heeft nu een belastingsbrief gekregen met een bijkomende bedrag als zelfstandige,maar ze heeft nooit prestatiebriefen of dergelijke gekregen.Alleen geld op de rekening.Ze kan ook niets inbrengen,want ze heeft geen btw nr.
Nu probeer ik me in te verdiepen in deze situatie,maar ik ben ook geen boekhouder.In het belgisch staatsblad stond ze wel degelijk ingeschreven als mede zaakvoerder.

Kan er me iemand meer uitleg geven aub

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 15 jul 2010 23:18

De bvba heeft een BTW nummer. De zaakvoerder(s) persoonlijk niet.
Uit de boekhouding/belastingsaangifte van de bvba is gebleken dat er bedragen zijn uitgekeerd (als zaaknemersloon of dergelijke) aan uw vriendin. Daarop wordt ze nu belast. Dit heeft niets met btw te maken.
Laatst gewijzigd door roharro op 15 jul 2010 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Qbek
Topic Starter

#3 , 15 jul 2010 23:22

dank u voor het snelle antwoord roharro!!

Als zaakvoerder,hoe zit het dan met de sociale lasten?

Reclame

roharro

#4 , 15 jul 2010 23:27

De eerste drie jaren moet er een minimum forfaitair bedrag sociale bijdragen per trimester gestort worden. Na het derde jaar wordt er een afrekening gemaakt (door de belastingen) op basis van de werkelijke inkomsten en moet er eventueel bij worden betaald. Ik veronderstel dat die 500 EUR het huidige forfaitaire bedrag is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Qbek
Topic Starter

#5 , 15 jul 2010 23:36

"Schijnzelfstandigen zijn werknemers die het statuut van zelfstandige hebben, hoewel ze in werkelijkheid een beroepsactiviteit uitoefenen onder het gezag van een werkgever. Dat betekent dat zij normaal gezien in loondienst zouden moeten zijn.

Het gaat hier om sociale fraude die zware schade berokkent aan de solidariteit waarop het hele Belgische systeem van sociale zekerheid gebouwd is. Deze vorm van sociale fraude kan zwaar bestraft worden.

Voor de werkgevers
Door schijnzelfstandigen in te zetten, kunnen werkgevers bepaalde patronale lasten, die ze verschuldigd zijn in het kader van de loondienst ontlopen. Deze fraude maakt het ook mogelijk om te ontsnappen aan een reeks bepalingen die de werknemers beschermen"

Ik dacht dat het hier om ging,blijkbaar is alles toch in orde!!!
nogmaals bedankt voor je reactie!!!!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”