bedrijf starten met broer onder 1 bedrijfsnaam - ik geraak er maar niet aan uit

max997
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

bedrijf starten met broer onder 1 bedrijfsnaam - ik geraak er maar niet aan uit

#1 , 20 mei 2025 21:09

Mijn broer en ik willen graag een bedrijf starten (zonnepanelen wassen) beginnend in bijberoep.

Een VOF lijkt me een goede optie omdat onze activiteit niet bepaald veel risico inhoud en lijkt me boekhoudkundig makkelijker om alles onder 1 bedrijf te doen. Maar een andere optie is 2 eenmanszaken en werken onder dezelfde bedrijfsnaam. Wel zouden we (af en toe) kleine klanten apart/alleen doen, en soms zal de ene meer inbreng hebben dan de andere. Dus qua flexibiliteit misschien toch de 2 eenmanszaken? Ik geraak er niet aan uit...

en is het waar dat je met een vof met lage inkomsten een vereenvoudigde boekhouding kan doen? dus alles kunnen we in principe zelf regelen zonder een boekhouder te betalen?

Wat zouden jullie kiezen in deze situatie?

josciscojos
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2025 00:18

Als je hier al niet aan uit kunt....zou ik beginnen met een boekhouder te zoeken Om je te laten adviseren.

Groetjes

m-pox

#3 , 20 jun 2025 10:17

Beide structuren hebben hun voor- en nadelen en de juiste keuze hangt af van hoe u de samenwerking precies wil invullen.

Een VOF heeft als voordeel dat u alles onder één dak kan organiseren: één boekhouding, één btw-nummer, één zakelijke identiteit. Als u meestal samenwerkt alsook materiaal deelt en zich als één team wil profileren kan een VOF een te overwegen keuze zijn. Bovendien geldt voor een VOF dat een vereenvoudigde boekhouding meestal volstaat. U zou in principe uw boekhouding zelf kunnen bijhouden, bv. met een onlinetool zoals Dexxter.

Toch is hier enige voorzichtigheid geboden. Bij een VOF bent u als vennoot hoofdelijk en onbeperkt aansprakelijk. Dat betekent dat u met uw privévermogen instaat voor eventuele schulden van de vennootschap. Zonder duidelijke en goed opgestelde afspraken kan dit later tot spanningen of juridische problemen leiden. Zeker wanneer de ene meer werkt of meer inbrengt dan de andere is het belangrijk om alles vooraf correct vast te leggen.

Twee aparte eenmanszaken geven u meer vrijheid en flexibiliteit. U kan elk apart werken, factureren, en uw eigen boekhouding beheren. Dit kan interessant zijn als u vaak individueel opdrachten uitvoert en minder afhankelijk wil zijn van elkaar. De keerzijde is dat alles dubbel moet: dubbele administratie, dubbele kosten, aparte boekhoudingen.

Wat u ook kiest: laat u in elk geval begeleiden door een professional. Een boekhouder of accountant kan u niet alleen helpen om de juiste structuur te kiezen op basis van uw concrete plannen maar ook om risico’s te vermijden. Veel starters denken kosten te besparen door alles zelf te doen maar een fout in de boekhouding, btw-aangifte, enz. kan achteraf duur uitvallen. Bovendien helpt een expert u om correcte afspraken te maken over winstverdeling, aansprakelijkheid of het gebruik van een gedeelde naam. Een goed begin voorkomt later discussies of financiële verrassingen.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”