Eenmanszaak zonder (relevante) inkomsten

dardaneller
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eenmanszaak zonder (relevante) inkomsten

#1 , 13 mei 2025 20:51

Beste allen,

Als mijn informatie juist is:
als men als zelfstandige in bijberoep start (eenmanszaak met fulltime dagtaak in dit geval), betaalt men in de eerste drie jaar voorlopige sociale bijdragen gebaseerd op een forfaitair inkomen, aangezien er nog geen referentie-inkomen beschikbaar is. Na drie jaar worden deze bijdragen herzien op basis van de werkelijke inkomsten.

Wat als men gedurende deze periode (eerste 3 jaar) weinig of geen inkomsten heeft gegenereerd:
  • Betaalt men (na de eerste 3 jaar) helemaal geen bijdragen meer, zoalng men onder de drempel van €1.881,76 blijft?
  • Krijgt men de teveel betaalde bijdragen van de eerste 3 jaar (gedeeltelijk) terug?
  • Of blijft men forfaitair bijdragen zoalng men onder de drempel van €1.881,76 blijft?
  • Stel de zaak/diensten slaat niet aan en men blijft steeds onder de drempel €1.881,76/jaar -hoelang kan men blijven proberen? Is er een regel dat zegt dat als men na de eerste 3 jaar niet boven het minimum geraakt, men moet stoppen of alsnog in een hogere belastingcategorie komt en hogere sociale bijdragen betaalt?
Aansluitend: ik had ergens opgevangen dat men best een zo algemeen en breed mogelijk activiteitscode kiest, zodat men vanalles kan doen in bijberoep, zonder telkens een nieuwe activiteit te moeten aanvragen. Is mijn informatie correct en welke code zou het zijn? Ik denk bijvoorbeeld aan het combineren van activiteiten zoals: boek uitbrengen als schrijver, (online) les geven, informatica diensten, artistieke diensten zoals ontwerp en digitaal design zoals drukwerk en grafisch design -alsook verkoop van deze illustraties op derde producten, muziek spelen en uitbrengen. Al deze activiteiten in combinatie fysiek als via sociale media en diverse platformen.

Bedankt alvast.

Reclame