inschrijven camper

knolf
Topic Starter

inschrijven camper

#1 , 30 jan 2010 19:40

Hallo,

Ik ben van plan een nieuwe wagen te kopen op naam van mijn vennootschap. Het gaat hier over een wagen die zowel voor dagelijks gebruik als camper kan gebruikt worden ( type Volkswagen California of Mercedes Marco Polo ). Deze wagen zijn gehomologeerd als camper en worden dus ook als camper ingeschreven maar zien er eigenlijk uit als mono-volume wagens. Kan dit problemen geven bij een controle van de fiscus ? Ik zal natuurlijk ook de normale bijdragen voor persoonlijk gebruik betalen ( voordeel in natura ) zoals bij een 'gewone' bedrijfswagen.

Bedankt,

Kurt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 feb 2010 18:23

Staat in de statuten van uw bedrijf dat u als bedrijfsdoel hebt dat u gaat kamperen?

knolf
Topic Starter

#3 , 01 feb 2010 20:26

Staat in de statuten van uw bedrijf dat u als bedrijfsdoel hebt dat u gaat kamperen?
Toch maar voor de zekerheid eens nagekeken in mijn statuten... neen niet gevonden. Gewoon met de wagen rijden heb ik ook niet gevonden in mijn statuten en ik heb op dit ogenblik toch een bedrijfswagen... Krijg ik nu de Bijzondere Belastingsinspectie over de vloer ? Verder wil ook nog melden dat het type inschrijving veeleer een technische aangelegenheid is. Maw, het heeft te maken met de aard van het voertuig, niet het gebruik en ook hoe de invoerder de wagen gehomologeerd heeft. Een ander voorbeeld. Als je dergelijke wagen in de 4X4 uitvoering koopt ( de volkswagen bv) dan is die plots wel een personenwagen en geen camper meer. Een ander voorbeeld, iedereen die een 4X4 als bedrijfswagen inschrijft, heeft off-road rijden als bedrijfsdoel ? Ten laatste, waren al uw bijdragen op dit forum even onderbouwd?

Reclame

bartvdv

#4 , 01 feb 2010 20:40

Volgens mij maakt het niet uit welk type wagen je koopt. Daar ben je vrij in.

Tenzij je de wagen wil inschrijven als bedrijfsvoertuig (de juiste term schiet me niet te binnen). Kwestie van 100% af te kunnen schrijven, 21% btw terug te kunnen vorderen, enz. Maar dan moet de wagen voldoen aan een aantal technische eisen: bepaalde verhouding laadruimte, open en vaste laadvloer, geen achterzetel, geen gordelbevestigingspunten, enz. En daar zal de camper niet aan beantwoorden.

Je zal waarschijnlijk wel een robbertje moeten schaduwboksen met de belastingcontroleur om het afschrijfpercentage/voordeel van alle aard te bepalen, enz. Tenslotte is de wagen meer voor eigen vertier, dan echt bruikbaar voor het bedrijf. Begrijp je wat ik bedoel?

knolf
Topic Starter

#5 , 01 feb 2010 21:04

Volgens mij maakt het niet uit welk type wagen je koopt. Daar ben je vrij in.

Tenzij je de wagen wil inschrijven als bedrijfsvoertuig (de juiste term schiet me niet te binnen). Kwestie van 100% af te kunnen schrijven, 21% btw terug te kunnen vorderen, enz. Maar dan moet de wagen voldoen aan een aantal technische eisen: bepaalde verhouding laadruimte, open en vaste laadvloer, geen achterzetel, geen gordelbevestigingspunten, enz. En daar zal de camper niet aan beantwoorden.

Je zal waarschijnlijk wel een robbertje moeten schaduwboksen met de belastingcontroleur om het afschrijfpercentage/voordeel van alle aard te bepalen, enz. Tenslotte is de wagen meer voor eigen vertier, dan echt bruikbaar voor het bedrijf. Begrijp je wat ik bedoel?
Ik denk dat je lichte vracht bedoelt ? Neen, dit is niet de bedoeling. De wagen is op zich even bruikbaar voor het bedrijf als de wagen die ik nu heb. Het is gewoon een mono-volumer met wat extras maar die technisch ingeschreven wordt als een camper. En het is ook geen tweede wagen of zo, het is de enige wagen die ik zou gebruiken.Zowel voor professioneel als privé gebruik ( waar ik de nodige bijdragen voor betaal ). Tenslotte om te antwoorden op jouw laatste vraag. Is de BMW van 60000 EURO meer bruikbaar voor het bedrijf dan de KIA van 15000 EURO ? Beiden brengen ze je van punt A naar punt B ......

bartvdv

#6 , 02 feb 2010 08:40

"Lichte vracht", ja, dat was de term die ik zocht. Gelukkig mogen we nog kiezen welke wagen we willen kopen. Een wagen wordt nog altijd aanzien als een statutsymbool. En natuurlijk is de wetgeving weinig realistisch als een dure Landrover of Porsche Cayenne ingeschreven kan worden als lichte vracht, ook al wordt die door de vrouw gebruikt om de boodschappen mee te doen of de kinderen naar school te brengen. En natuurlijk zou een wagen moeten dienen om van punt A naar punt B te rijden.

Ik weet wel dat als ik morgen een Ferrari koop voor de zaak, ik het mag gaan uitleggen bij de belastingcontroleur (en dan hoeft het niet noodzakelijk te gaan om bv. fraude). Je loopt gewoon wat meer in de kijker. Maar door de aankoop van een camper in de problemen raken, denk het niet. De belastingcontroleur zal hooguit even met de wenkbrauwen fronsen en misschien een keer googlen op merk en type.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 feb 2010 17:19

Nog wat kleine dingentjes :

Parkeren op een plaats waar enkel fig E9b : Parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik en minibussen.

De definitie kampeerwagen staat niet bij dit verkeersbord vermeld dus mag je daar NIET staan. Wil dus zeggen dat je vb in de binnengebieden van vb toeristische steden NIET mag staan.

Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
(B.S. 28.03.1968)
§1. Classificatie volgens de internationale voertuigcategorieën

1. Categorie M : Voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde motorvoertuigen met tenminste vier wielen..
b) Voertuigen voor speciale doeleinden (M1)
SA Kampeerwagens

§2. Classificatie volgens de nationale voertuigcategorieën en andere definities:
Voor de toepassing van het bepaalde in dit algemeen reglement wordt verstaan onder:
5 : "lichte vrachtauto", elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van zaken waarvan de maximale toegelaten massa 3.500 kg niet overschrijdt;

10. "kampeerwagen", is een voertuig van categorie M voor speciale doeleinden waarvan de constructie woonaccommodatie omvat die ten minste bestaat uit de volgende uitrustingen :
* zitplaatsen en een tafel,
* slaapaccommodatie die met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd,
* kookgelegenheid,
* en opbergfaciliteiten.
Deze uitrusting moet vast zijn bevestigd; de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk opklapbaar is;

O ja: als firma kan je niets doen dat niet in je statuten staat hoor - kan je deftig problemen mee krijgen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”